Annons

Bare ett objektiv! vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett objektiv jag skulle vilja ha (på en kompetent digital kamera i småbildsformat) är Canon 24-105. Fotar mycket allround, men har en dragning åt reportagefoto och gatufotografi.

Använder till 90% mitt 55-300 och då nästan alltid som 300 mm. Hade jag haft råd att välja hade det nog blivit 200-500 mm.

Jag fotar helst landskap och olika aktiviteter såsom tex mountainbikecykling i bergsmiljöer. Det objektiv jag tycker är roligast att använda får också bli mitt val till "enda objektiv";
Nikon 24mm f3.5 PC-E.

Med sin manuella karaktär inbuder det till lite långsammare fotografering, och eventuellt till mer eftertanke. Det är oftast tillräckligt mycket vidvinkel för att jag skall kunna få med allt jag vill, samtidigt som det också möjliggör nära-inpå-objektet-fotografering utan att för mycket information om kringliggande miljö/natur går förlorad. Shiftfunktionen använder jag sällan, men möjligheten att tilta skärpeplanet är riktigt användbar (både som kreativt hjälpmedel och för att få bättre skärpa vid landskapsfotografering)
Avsaknaden av autofokus är inget större problem eftersom jag ändå oftast förfokuserar.

Jag skulle nog sakna mitt 70-200 en hel del för dess förmåga till kompression av landskapet, vilket kan få stora berg att se större ut. Mitt 14-24 skulle jag nog också fälla en tår över, men PC-E objektivet är för mig roligare och mer mångsidigt, så det får det bli.

EDIT:
Det är också det objektivet som jag betalat mest för, så det är säkert så att jag anstränger mig lite mer för att gilla det :)

P.S.
Tycker detta var en utomordentlig tråd, som har större potential att handla om faktiskt fotografering än diskussioner om olika sensorers prestanda och karaktär.

Senast ändrad:
Canon EF 50/1.4

Om du bara fick ha ett objektiv i väskan, vilket skulle det vara?
Vad fotograferar du helst?

Klockrent mitt Canon EF 50/1.4. Jag tar ca 95% av alla mina bilder med det, fast jag fotograferar mest familjen och lite landskap. Möjligen skulle jag byta ut det mot ett EF 16-35/2.8L, fast det har jag inte och kostar lite väl mycket pengar för den här hobbynissen.

Om du bara fick ha ett objektiv i väskan, vilket skulle det vara?
Vad fotograferar du helst?

Mvh Jimmy

Hej!

Det objektiv som skänker mest glädje per fotokapita: Samsung NX30/2,0 på en ursimpel NX10, vid familje och övrig social samvaro.

I en kapita vägs följande med olika tyngd in i: Optisk kvalitet, fotoglädje i ögonblicket då bilden tas i form av komposition, möjlighet att fullfölja min strävan i bilden, hur lite objektivet stör min upplevelse av det som händer för övrigt, hur glad jag blir när jag ser bilderna första gången när de laddas in i datorn och hur kul det är att återvända och titta på bilderna igen, som sagt en ganska komplex kedja av händelser som måste fungera friktionsfritt.

Vid "hardcorefoto" måste det lite tyngre artilleriet med och då talar vi Nikon 16-85, en mångsidig och effektiv bildfångare, i mitt tycke.

Hans

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar