PMD
Aktiv medlem
Nyare modeller är snabbaresteelneck skrev:
Jag har missat många bilder för att 300:an är så långsam i uppstart (jag vet, det är bättre på nyare som har än fler finesser jag inte frågar efter).
Nyare modeller (dvs 350D) är flexiblare. Man kan kombinera alla mätmetoder med alla exponeringslägen.Många bilder har blitt tokigt exponerade när den evaluerande mätningen "ljuger" för mig på ett oberäkneligt sätt (alla mätare "ljuger", enkel centrumvägd dock på ett beräkneligt sätt). Centrumvägd finns dock bara i M-läge som jag upplever stökigt att använda.
Återigen är nyare modeller bättre. Med Custom Function 4 kan man använda *-knappen för att styra autofokus oberoende av avtryckaren. Kör man med kontinuerlig AF så "låser" man helt enkelt fokus genom att släppa *-knappen. Den här finessen har funnits på EOS-kameror i ungefär 15 år, utom på de enklaste (1000-, 500- och 300-serierna).Många bilder har blitt felfokuserade när mittsensorn använts och jag omkomponerat, att låsa det kräver ytterligare moment innan klick.
Ett alternativ är att köpa begagnade manuellt fokuserade objektiv. De flesta (utom Canon FD) går att använda på en EOS med en liten adapter.Autofokusobjektiv är dessutom svårfokuserade mauellt. Köp dyrare kanske någon slav av konsumtionssamhället tycker.. Varför då, jag vill ju inte ha autofokus, betala än mer för det jag i stort inte vill ha för att det finns en liten åtråvärd detalj. Näe, det får vara slut med sånt för min del.
Jag håller med om att AF-kameror i allmänhet har usla mattskivor utan fokuseringshjälpmedel så det är inte en idealisk lösning. Det är dock bättre än att fokusera manuellt med AF-objektiv.
Ditt problem med digitala kameror verkar mycket bero på att du har en handikappad kamera. EOS 300D är den digitala motsvarigheten till den filmbaserade 300 som vänder sig till folk som "knäpper kort" snarare än tar bilder med nån slags eftertanke. De är inte intresserade av att använda en kamera "seriöst". Tyvärr missade Canon lite med vilken målgrupp som köpte kameran. EOS 300D var den första digitala ESR som var ekonomiskt rimlig för väldigt många seriösa amatörfotografer, som ställer betydligt högre krav på sin kamera än semesterknäpparen.
Canon lärde sig dock av sitt misstag och rättade till det med 350D (som jag betraktar som den första användbara billiga digital-ESR:en från Canon).
PD