Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bandfoto, ideér?

Produkter
(logga in för att koppla)

Herr Åhman

Aktiv medlem
Jag ska fota ett band som ska ut på turné inom kort för en lokal tidning. Jag har en del ideér men det är ju ett faktum att det mesta man gör med ett band blir en klyscha.

Tänkte bara kolla om någon har några bra ideér som ni sitter inne på och kanske vill dela med er av! Shoot!

Haha det här är intressant, jag hänger på! Bandfoto är ångest ;)

Min erfarenhet är att band ofta vill fylla upp så många rock(eller vad det är)-klyschor som möjligt. Men det är nog mest band som är på väg upp som är så. Ungefär som man själv tyckte det såg coolt ut att röka när man gick i åttan.

Hej!

Du har ratt, det ar svart att hitta pa nat som inte blir klyschigt. Manga bandbilder ar bra trakiga, nar de bara star eller sitter i grupp och gor sitt basta for att se coola ut.
Det ar roligare tycker jag att fota dem nar de spelar. Testa i replokalen kanske? Nar man repar star man inte pa samma satt som pa en scen, man star vand mot varandra och har kontakt pa ett satt som vore kul att fanga pa bild. Ta en stol eller en stege och speta upp dig sjalv i ett hörn av rummet, och fota dem lite uppifran nar de repar? Beror ju pa vad det ar for ett band om det passar eller inte, men det skulle kunna funka och blir iaf lite mer ovanligt.
Det ar en idé fran mig!

Pia

Varför inte fota dem i ett bibliotek med instrument medtagna? :D Borde bli en mycket trevlig konstrast mellan den outtalada tystnaden hos som finns i bibliotek och bandets miner. Passar framförallt om det är lite mer rebellisk musik, men kan tänka mig många andra sammanhang då det också skulle funka fint. Hör gärna av dig vad det blir!

Jag skulle fotat dem badande nakna i en strid men ganska grund fors,, i Svart/Vitt såklart!
Instrumenten hängs liiite synligt i träden bakom.

Lycka till!

Mvh Niclas.

Mitt tips är att helt slopa instrumenten. Jag vet att många band alltjämt ska ha med sina älskade instrument på bild, men att skapa något som inte ser ut som allt annat är mycket roligare.

Kontraster är alltid kul att arbeta med, ett hårdrocksband skulle t.ex kunna sitta och mysa med varandra på en solig sommaräng eller nåt. :D

Bandet kan ju bära in nya Ikeamöbler och teveapprater och städa bort trasiga teveapprater och möbler från gatan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar