Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ballt tips på retouch: Före- och efter!

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant länk.

Skulle vara roligt att lära sig mer om retuchering av porträtt. Hudtoner osv.
Laddade ner ett program som hette något med "portraiture", men det var lite dyrt tycker jag om man bara vill pyssla med det som en hobby.

Finns det bra tutorials för den typen av retuchering?
 
Vissa bilder var intressanta.
Dock kan man ifrågasätta retuscheringen på några av bilderna.
Blev ju nästan rädd när jag såg vissa "överretuscherade" ansikten.
 
Det må vara skickligt gjort men för mig är hela idén med så hård retuschering rätt bisarr. Det ligger en trist människosyn bakom, vi duger inte som vi är, inte ens dom redan vackra människorna i originalbilderna.
 
Det må vara skickligt gjort men för mig är hela idén med så hård retuschering rätt bisarr. Det ligger en trist människosyn bakom, vi duger inte som vi är, inte ens dom redan vackra människorna i originalbilderna.

Måsta alla diskussioner kring retusch (och mycket annat) här på Fotosidan övergå i nån slags moralpredikan från vissa medlemmar (och som dessutom inte ens fotar modeller).

Jag tycker inte allt var så skickligt gjort på sidan...retusch är en konst i sig...oerhört svår att bemästra så det ser bra ut. Jag tycker däremot tråden som sig är rolig/nyttig och ser gärna fler exempel.

Finns lite videos på Youtube också som är ganska fascinerande. http://se.youtube.com/results?search_type=&search_query=retousch&aq=f
 

Bilagor

  • _MG_0882x.jpg
    _MG_0882x.jpg
    96.4 KB · Visningar: 1,326
Senast ändrad:
Förr sades det ofta att det man ser på bild visar verkligheten men texten i en tidningsartikel man däremot inte lita på. Jag för min del litar inte ens på bilderna. Ser man på de bilder som återfinns på den länkade sidan så förstår man det nog ganska enkelt att det naturliga idag av vissa ses som något onaturligt. I mina ögon var alla bilderna manipulerade i överkant. Men jag tror att det finns åtskilliga som anser att det är helt i sin ordning att manipulera bilder på det sättet.
Smaken är ju olika och tur är väl det. Jag gillar i varje fall inte bilder som förvanskats på detta sätt. Jag ser dem som bildmässiga lögner.
 
Förr sades det ofta att det man ser på bild visar verkligheten men texten i en tidningsartikel man däremot inte lita på. Jag för min del litar inte ens på bilderna. Ser man på de bilder som återfinns på den länkade sidan så förstår man det nog ganska enkelt att det naturliga idag av vissa ses som något onaturligt. I mina ögon var alla bilderna manipulerade i överkant. Men jag tror att det finns åtskilliga som anser att det är helt i sin ordning att manipulera bilder på det sättet.
Smaken är ju olika och tur är väl det. Jag gillar i varje fall inte bilder som förvanskats på detta sätt. Jag ser dem som bildmässiga lögner.

Ja...tror man modellfoto är någon slags dokumentär skildring av verkligheten får man nog tänka om. Tror dom flesta normalbegåvade människor förstår skillnaden mellan en Boss annons och en nyhetsbild från kriget i Mellanöstern. Äpplen och päron någon?

PS. Star Wars är ingen dokumentär...för er som tvekat.
 
Trots alla åsikter kring retuscheringens vara eller icke vara känns det ändå viktigt att lyfta fram en del tankar:

1.) Retuschering är en konst i sig. De snyggaste retuscheringarna tycker jag är de retuscheringar som knappt märks, men när man ändå ser att något gjorts med bilden. Just att det "naturliga" bevaras men samtidigt förstärks. Något paradoxalt kanske, men jag hoppas tanken går fram. Att klippa ut en luftballong från en bild och lägga in på himlen i en annan och samtidigt få det att se naturligt ut är också en konst.

2.) Det är väl inget snack om att man inte ska tro på allt man ser; särskilt på nätet, i tidningar och i TV. Men ju mer vi sköljs över med bilder av detta slag, desto mer vänjer vi också oss. Detta kan mynna ut i en diskussion kring ideal och vad som är eftersträvansvärt eller ej. Jag väljer att inte ta den just nu, men vill ändå påstå att det är viktigt att vi påminns om hur en bild kan se ut från början och hur de skickliga retuscherarna kan påverka slutresultatet och i det långa loppet påverka vårt sätt att se på vad som är skönhet - hur de påverkar människors ideal och fixering kring kroppen...

3.) Det var särskilt en bild på sidan som gjorde mig illa till mods, nämligen bilden på den lite äldre kvinnan med den akustiska gitarren. Notera på "före"-bilden, där hon har en tjock svart långärmad tröja på sig. På "efter"-bilden har man redigerat bort tröjan i kvinnans bröstregion och istället lagt in ett hudparti som blottar delar av brösten. Sådan retuschering ställer jag mig mycket tveksam till. Hur tänker ni?

Tillägg:
4.) De flesta bilder som diskussioner av detta slag ofta mynnar ut i är just bilder på kvinnor. Varför? Jag tycker det är mycket sällan som man ser bilder på män som redigerats för att förmedla någon sorts "sexighet". Självklart finns det, men det känns som att kvinnor oftare faller "offer" för denna manipulerade sexualisering när man drar in midjor, plattar till magar och förstorar brösten. Ja, varför...?
 
Senast ändrad:
Ja...tror man modellfoto är någon slags dokumentär skildring av verkligheten får man nog tänka om. Tror dom flesta normalbegåvade människor förstår skillnaden mellan en Boss annons och en nyhetsbild från kriget i Mellanöstern. Äpplen och päron någon?

PS. Star Wars är ingen dokumentär...för er som tvekat.

Om du tror att jag inte fattar att det är en skillnad mellan "modellfoto" och dokumentärfoto har du en osedvanligt livlig fantasi!

Om man medvetet förvanskar "modellfoton" vad är det då som hindrar att man inte avstår från att förvanska dokumentära bilder?

Det var ju intressant att du har lyckats inse att Star Wars inte är någon dokumentär. Det har vi andra begripit från början.
 
Om du tror att jag inte fattar att det är en skillnad mellan "modellfoto" och dokumentärfoto har du en osedvanligt livlig fantasi!

Om man medvetet förvanskar "modellfoton" vad är det då som hindrar att man inte avstår från att förvanska dokumentära bilder?

Det var ju intressant att du har lyckats inse att Star Wars inte är någon dokumentär. Det har vi andra begripit från början.

Men exemplet som tråden startade med är ju inga dokumentära bilder! Så förslagsvis så startar du en egen tråd om detta om du vill diskutera saken. Vad jag menar är att fotosidans trådar när det gäller retusch ALLTID skall mynna ut i någon moralisk pajkastning istället för att diskutera tekniken bakom och visa exempel på retusch. Men jag tror det bara är att ge upp...
 
Intressant länk.

Skulle vara roligt att lära sig mer om retuchering av porträtt. Hudtoner osv.
Laddade ner ett program som hette något med "portraiture", men det var lite dyrt tycker jag om man bara vill pyssla med det som en hobby.

Finns det bra tutorials för den typen av retuchering?

Oftast tycker jag inte plug-ins i PS ger något fullgott resultat. Det är en snabb genväg som syns att det är just en genväg. Ska man göra en bra retusch krävs tid. Jag räknar med runt 2 timmar på varje bild.
 
Måsta alla diskussioner kring retusch (och mycket annat) här på Fotosidan övergå i nån slags moralpredikan från vissa medlemmar (och som dessutom inte ens fotar modeller).
...

Det var ingen moralpredikan, det var ett uttryck för min personliga åsikt.
Andra får mycket gärna tycka annorlunda, det accepterar jag fullt ut.
Gör du det?

Jag tror det är OK att tycka något även om man inte fotar just den typen av bilder, däremot kanske jag inte kan bedöma om hantverket är bra eller dåligt, eller vad som är kutym i den branschen. Jag vet ändå om jag tycker om en bild jag tittar på, och om jag gillar dom bakomliggande metoderna i modell- och reklambranschen som ljuger för att sälja på oss saker och attityder som vi inte behöver. Snöa inte in på ytan, fundera lite på budskapet också.
 
Senast redigerad av en moderator:
Nej det är nog bäst att jag överlåter tekniken till dom som kan det, du har ju redan konstaterat att jag inte fotar modeller.

Jag lämnar diskussionen, det är uppenbart att det är ett känsligt ämne för dom som fotar modeller och reklam det här, och att det inte tål att nämnas.
 
Jag älskar att kolla på före- och efterbilder när det gäller retusch. Men ska jag vara ärligt så får jag ibland dåligt samvete när jag själv tycker "efter-bilden" på, oftast tjejer, ser så mycket bättre ut än verkligheten.

Men ändå så håller jag på själv att pular lite med sånt här och försöker lära mig. Det häftiga är hur verklighetstroget det ser ut trots alla ändringar.
 
(Finns det bra tutorials för den typen av retuchering?


Moderskeppet har släppt en dvd om skönhetsretuschering.
Finns att läs om på www.moderskeppet.se
Har själv inte skaffat den än men kanske när jag lärt mig mer om PS
 
Skulle gärna vilja kunna någonting om retusch men det jag tittade på (ett tiotal bilder sen tröttnade jag) på den länkade sidan tycker JAG var tråkigt, utslätat och stereotypt. I de flesta bilder jag såg där hade jag velat ha kvar mer naturlig karaktär.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.