Annons

Balfoto behöver tips

Produkter
(logga in för att koppla)

tompa86

Aktiv medlem
Ska eventuellt fota en kompis i hennes balklänning och undrar hur man ska gå till väga
Kommer antagligen vara ute (hoppas jag)

Är första gången jag gör något sådant här så tips vore tacksamt.
Hennes far har utrustning för utskrift(A3 format) så det är inga problem, Kommer använda mig av Sony A200 samt Kitobjektivet 18-70mm 3,5-5,6 DT.
 
Vad ska man tänka på angående ljuset och bakgrund ?

Beror på vad det är för ljus och om du kan kontrollera det, annars är det svårt att säga nåt, speciellt som man inte vet var det ska fotas,"antagligen vara ute", är lite vagt för att ens ge generella råd.

För att få mest fokus på tjejen så använd ganska kort skärpedjup så bakgrunden blir lite diffus och mindre iögonfallande ( dvs om ljuset räcker till ).
 
Angående bakgrund om du skall var ute så är väl enkel och om hon har en vacker färgglad klänning så se till att inte bakgrunden skär sig i färgen.

Som tidigare sagt så använt ett inte allt för stor skärpedjup så modellen framträder mera.

Angående ljuset så om du är ute och det är strålande sol ställ modellen i skuggan. Då slipper du hårda skuggor.

Om du har en reflketor eller nåt annat stort refkekterande så kan det var bra för att lätta upp ansiktet lite grand underifrån.. Så ser ögonhålorna inte lika djupa ut och modellen ser mindre trött ut.
 
Om det är strålande sol kan ett eller två stora vita lakan var abra.
Ett att spänna upp för att skugga modeölen, mjukare ljus. Ett annat kan användas för på t ex marken framför för att reflektera upp mer ljus. Se bara till att dom inte syns på bilden.

Använd som nämnts tidigare gärna ett litet bländarvärde (= stor öppning) för att skapa oskärpa på bakgrunden som gör att modellen står ut lite mer.

lycka till.
 
Själva klänningen kommer jag ej ihåg om den är röd eller blå men nån av dom vet jag

Så detta är vad jag fått fram hittills för utomhusfoto:
Kort skärpedjup
Ställ modellen i skuggan vid stark solljus för att förhindra hårda skuggor
Nått vitt lakan eller liknande för att reflektera ljus på modellen

Kan blixt vara bra att använda för att "släta ut" ansiktet?

Men om man nu ska vara inne då?
Blixt?
Bakgrund?
 
Det är inte så lätt att få ett litet skärpedjup med ett kit-objektiv, särskilt inte ifall du zoomar ut till en kort brännvidd. Vilket du alltså inte bör göra - håll dig ganska nära 70 mm.

Standardmetoderna för att få litet skärpedjup:
Stor bländare.
Tele-brännvidd.
Kort fotograferingsavstånd.
 
Blixt är bra till mycket, det är bra med blixt ute också, har du tillgång till en?
Det fanns inte med i din lista över grejer.

Ibland kan det funka med den inbyggda också om du kan få den att "ploppa" upp och funka med kameran i manuellt läge, om du ställer kameran i manuellt och normalexponerar med befintligt ljus så kommer blixten att "fylla på" i ögon osv, det är skitbra.

Ett annat bra tips är att ta dom tidigare tipsen i tråden ta med modellen en vanlig dag med fint väder och prova tänkt miljö, då får du känsla för störande element och vilken exponering av bakgrunden som blir bäst (om du har ett liknande ljus på bal dagen) du kan prova flera miljöer och ta den som blir bäst. Före balen brukar tiden ofta vara begränsad.

Modellen får en bra chans och öva lite poser osv också jag lovar att en sådan för övning kommer att ge er bättre bal bilder.
 
Har enbart den inbyggda blixten att använda men det går väl lika bra med den

Får se om hon har tid att ta en dag med lite genomgång
 
Kan skriva under på det där med att öva en vecka eller två innan och sedan granska bilderna. Jag har fotat ett par brudpar under vintern och det par som jag övade och rekade med fick de klart bästa bilderna. Och nu är det ju varmt ute, vi plåtade i minusgrader i februari och då har man inte mycket tid på sig när bruden står med bara axlar!

/ Jonas
 
bal

Reflexskärmar är kanon om det är sol / Silver / Guld det är bara att prova sig fram, har skälv 2 st balfotograferingar i Maj
Lycka till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.