Annons

Balbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

alexmoa

Medlem
Hejsan!
Imorgon har jag mitt första seriösa fotojobb, balbilder. Vad ska man tänka på och är det något särskilt objektiv som passar mer eller mindre bra? Jag ska även vara mingelfotograf senare på kvällen där det är typ middag, disco och allmän fest för de som går balen. Finns långslutartid och blixt har jag hört? Bör det vara macro?

Tacksam för hjälp och svar! :)
 
Du kan kanske skriva vad du har för utrustning så kan nog de som är mer erfarna hjälpa dej
 
Aboslut! Jag har en nikon d90, 18-55 mm, fast 50 macro, 18-105mm, en blixt och stativ. Jag har även tillgång till några mer objektiv då min media lärare bor relativt nära mig.
 
Frågan är vilka råd man skall ge? Vill du vara safe på att få några bilder som allihop är skapliga, skulle jag köra på gröna läget och blixten på auto som får peka i taket. Ta med båda zoomarna så du kan växla efter behov, för kanske inte kan komma nära på balen. Då kanske du rent av måste peka direkt på folk med blixten.

Eftersom det är folk på bilderna vill du antagligen försäkra dig om att alla personer som du fotograferar fastnar på bild, hellre än bra. Dvs jag tycker det är viktigare att du minst en skaplig bild på alla, hellre än att få några pangbilder och mest misslyckade på resten.

Mina råd ger knappast de bästa bilderna, men mest safe. Känner du att du behärskar kameran kan du prova programlägen och manuella lägen, men det är fel plats att öva på.
Ps tjejer gillar att bli fotograferade med lite längre tele, för då ser de mindre tjocka ut. Det är en viktig detalj.
Ps igen, Nu såg jag att dina båda zoomar börjar på 18. Ta då 18-105. Plåta damerna i läge 105 mm.
Det är så att de flesta ser inte tde ekniska kvaliteerna, men ser man smal ut på bilderna så är man pangfotograf.
 
Ta med en eller två extra laddningar batterier till blixten. När man fotograferar frekvent i mörk miljö där blixten får det svettigt blir den också trött snabbt. Då är en eller två extra laddningar guld värt. Det värsta som finns vid vimmel är att stå och vänta på att blixten skall bli redo medan folk står och väntar på att få vara med på bild.
 
Lånar tråden.

Hoppas att det är ok att jag lånar tråden, kändes onödigt att starta en ny på samma ämne.

Jag ska fota en kompis och hennes baldejt innan balen. Tanken är att vi ska ta korten utomhus vid lunchtid så jag vill nog få in dem i skuggan.

Utrustningen jag har tillgång till är min 500D, Speedlight 430II, trådlös blixt styrning och Fast 50/1.8, 18-200/3.5, stativ och batterier och minneskort i mängder. Är det någonting jag glömt? Vad bör jag tänka på för att få ett naturligt ljus?
Har fotat väldigt mycket innan men inte denna typen av fotografering.
 
Problemet med att plåta utomhus med mycket ljus och stor bländare (för att få kort skärpedjup) är att slutartiden blir för kort för blixtens synktid. Antingen får man minska bländaren, vilket ger ett mindre smickrande skärpedjup, mixtra med gråfilter, eller använda (dyra) sändare som klarar high speed sync. Om man inte är helt säker på hur man hanterar fjärrstyrda upplättningsblixtar i starkt ljus så skulle jag skippa blixt, eller köra den i HSS direkt på kameran för upplättning. Annars ger ett 50 1,8 och en reflexskärm kanonbilder, och det är lättjobbat med lite övning.
 
Får slänga med ND och cpl filtrena då kanske.

Vad skulle kunna funka som substitut till en reflex skärm? hinner inte få tag på någon tills på tors.
 
Får slänga med ND och cpl filtrena då kanske.

Vad skulle kunna funka som substitut till en reflex skärm? hinner inte få tag på någon tills på tors.

Hämta upp en flyttkartong från källaren. Klipp till lagom storlek. Klistra fast folie. DONE! :)

Vill du köra överkurs limmar du fast fotopapper på andra sidan.

Visst, inte så ihopfällbar och smidig, med i övrigt helt ok.
 
Jag har tagit många porträtt med frigolitskiva från Cheapy/Byggmax som reflexskärm. Ta inte den tunnaste bara. Den blåser sönder innan du kommer till parkeringen... :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.