Rommel
Avslutat medlemskap
Jo jag tittade men det är inte en omvändningsring jag är ute efter. Jag vill fästa en makrolins på ett redan omvänt objektiv.
Varför? du menar försättslins väl?
/stefan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo jag tittade men det är inte en omvändningsring jag är ute efter. Jag vill fästa en makrolins på ett redan omvänt objektiv.
Tack för det utförliga svaret Stanislav. Det är helt enkelt mer förstoring jag är ute efter, och din artikel har jag läst ett par gånger redan jag hade gärna sett en artikel om att fotografera på ännu "djupare" nivå, som du t.ex. gjort med en silverfisks ögon.
Men då är vi uppe i förstoringsgrsder 20X eller mer och till det måste man använda mikroskopobjektiv och stackningsteknik.
Jo det vet jag. Men hur får man tag på mikroskopobjektiv och hur monterar man dem? Vad behöver man för längd mellan kamerahus och objektiv? Använder man fortfarande en linear stage eller behöver man känsligare saker?
Lite såna saker jag undrar över.
Att sätta en försättslins med positiv dioptri mellan ett bakvänt objektiv och kameran borde väl MINSKA förstoringen, inte tvärt om?
Dona inte med stora kameror om du verkligen vill syssla med extrem-makro. Det går inte (om du inte vill lägga tiotusenlappar på utrustning).
En mycket enklare lösning är att köpa en liten, billig kamera som t.ex Pentax Q eller Nikons lilla 1J2. De har små sensorer med enorm upplösning (per mm²), och adaptrar och annat till dem är riktigt billiga.
En bra uppställning är 1J2, som har en upplösning på 3.38µm, tillsammans med ett bra 1:1 eller t.o.m ett reverserat 2:1 system (bättre än 1.7µm målupplösning, nio gånger högre än t.ex en 5Dmk3 med ett 1:1 makro).
Detta lilla makro-special-system kan man svänga ihop för knappt 3000kr, och då konkurrerar man med system där bara optiken kostar 20,000kr+.
En normal APS-kamera med normala förutsättningar kräver en förstoringsgrad på minst ca 3:1 för att få samma målupplösning. De 10MP som den mindre kameran har fungerar alldeles utmärkt, då man nästan alltid befinner sig i diffraktionsbegränsat område.
Jag har då en adapter-ring som är bajonett (Nikon) med 58 mm invändig gäng den kan man säkert sätta en "förstoringslins" i!
Har fått mycket gott resultat med ett omvänt monterat 50 mm förstoringsobjektiv monterat i bälg. Men som sagt det blir MYCKET kort skärpedjup, stackning är lösningen. Ett sånt kan man köpa för några hundringar på Tradera.
Men Numse vill ha en omvändarring med bajonettfäste som ser ut som det som sitter i kamerahuset (dvs en hona inte hane).
Men Numse vill ha en omvändarring med bajonettfäste som ser ut som det som sitter i kamerahuset (dvs en hona inte hane).
Jo just det, en sådan har jag, så dom finns uppenbarligen. Jag kan just nu inte minnas var jag hittade dom, E-bay?
Mats, du skriver:
"Har fått mycket gott resultat med ett omvänt monterat 50 mm förstoringsobjektiv monterat i bälg. " men det är en "hane"