ANNONS
Annons

Bakvänt objektiv med makrolins [och andra närbildslösningar /mod]

Produkter
(logga in för att koppla)
Försättslins kanske det heter, med förstoring. Anledning är för att jag vill testa :) jag är bara nyfiken av vad det blir för effekt.

Så vida jag vet så finns det inga adaptrar med bajonettfäste (kamerahusets bajonettfäste) och filtergänga. Ett sådant fäste måste man tillverka själv eller specialbetställa. Eventuellt kan man sätta ihop något enkelt av bakre linslocket som Bo Erik skriver.

En annan fråga är om det finns någon mening att använda makrolins på ett bakvänt objektiv på bälg. Jag tror att du vill öka förstoringsgraden. I så fall tycker jag att det är bättre att öka utdrag om det går (längre bälg) eller att byta ut det bakvända objektivet för ett annat med kortare brännvidd. Vad kortare brännvidd man använder i samband med bälg desto högre förstoringsgrad får man. Om man vill använda makrolins på bakvänt objektiv så ska man göra det på objektiv med längre brännvidd (ca från 50 mm och uppåt). Det som händer är att makrolinsen förkortar brännvidd, förkortar arbetsavstånd (motiv från frontlinsen) och därmed ökar förstoringsgrad. Säter man makrolins på ett objektiv som redan har kort brännvidd så kan arbetsavståndet minska så mycket att det inte går att fotografera.

Annars har jag skrivit en artikel om användning av bakvända objektiv på www.makrofokus.se :
http://makrofokus.se/blogg/2013/4/13/varfor-bakvanda-objektiv.html

Tack för det utförliga svaret Stanislav. Det är helt enkelt mer förstoring jag är ute efter, och din artikel har jag läst ett par gånger redan :) jag hade gärna sett en artikel om att fotografera på ännu "djupare" nivå, som du t.ex. gjort med en silverfisks ögon.

Tack för det utförliga svaret Stanislav. Det är helt enkelt mer förstoring jag är ute efter, och din artikel har jag läst ett par gånger redan :) jag hade gärna sett en artikel om att fotografera på ännu "djupare" nivå, som du t.ex. gjort med en silverfisks ögon.

Men då är vi uppe i förstoringsgrsder 20X eller mer och till det måste man använda mikroskopobjektiv och stackningsteknik.

Men då är vi uppe i förstoringsgrsder 20X eller mer och till det måste man använda mikroskopobjektiv och stackningsteknik.

Jo det vet jag. Men hur får man tag på mikroskopobjektiv och hur monterar man dem? Vad behöver man för längd mellan kamerahus och objektiv? Använder man fortfarande en linear stage eller behöver man känsligare saker?

Lite såna saker jag undrar över.

Jo det vet jag. Men hur får man tag på mikroskopobjektiv och hur monterar man dem? Vad behöver man för längd mellan kamerahus och objektiv? Använder man fortfarande en linear stage eller behöver man känsligare saker?

Lite såna saker jag undrar över.

Mikroskopobjektiv får an köpa hos mikroskopförsäljare (dyra) eller leta på ebay, där hittar man även adaptrar för att kunna sätta objektiv på bälg. För att kunna göra mycket små fokusförflyttningar använder man linjärbord med mikrometerskruv. Mikroskopfotografering är mycket avancerad typ av foto med hög noggranhet, precision, bra utrustning, anpassad belysning och erfarenhet. Att beskriva här allt i detalj är inte möjligt men det kommer säkert en mer omfattande artikel på www.makrofokus.se

Nej jag förstår att det är mycket att ta upp, det var därför jag skrev att det skulle vara kanon med en artikel om det på makrofokus. Tack för infon ändå, ska söka runt lite på forumet och läsa när jag får tid.

Att sätta en försättslins med positiv dioptri mellan ett bakvänt objektiv och kameran borde väl MINSKA förstoringen, inte tvärt om?

Dona inte med stora kameror om du verkligen vill syssla med extrem-makro. Det går inte (om du inte vill lägga tiotusenlappar på utrustning).

En mycket enklare lösning är att köpa en liten, billig kamera som t.ex Pentax Q eller Nikons lilla 1J2. De har små sensorer med enorm upplösning (per mm²), och adaptrar och annat till dem är riktigt billiga.

En bra uppställning är 1J2, som har en upplösning på 3.38µm, tillsammans med ett bra 1:1 eller t.o.m ett reverserat 2:1 system (bättre än 1.7µm målupplösning, nio gånger högre än t.ex en 5Dmk3 med ett 1:1 makro).
Detta lilla makro-special-system kan man svänga ihop för knappt 3000kr, och då konkurrerar man med system där bara optiken kostar 20,000kr+.

En normal APS-kamera med normala förutsättningar kräver en förstoringsgrad på minst ca 3:1 för att få samma målupplösning. De 10MP som den mindre kameran har fungerar alldeles utmärkt, då man nästan alltid befinner sig i diffraktionsbegränsat område.

Att sätta en försättslins med positiv dioptri mellan ett bakvänt objektiv och kameran borde väl MINSKA förstoringen, inte tvärt om?

Inte mellan kameran och objektivet, utan efter objektivet.

Dona inte med stora kameror om du verkligen vill syssla med extrem-makro. Det går inte (om du inte vill lägga tiotusenlappar på utrustning).

En mycket enklare lösning är att köpa en liten, billig kamera som t.ex Pentax Q eller Nikons lilla 1J2. De har små sensorer med enorm upplösning (per mm²), och adaptrar och annat till dem är riktigt billiga.

En bra uppställning är 1J2, som har en upplösning på 3.38µm, tillsammans med ett bra 1:1 eller t.o.m ett reverserat 2:1 system (bättre än 1.7µm målupplösning, nio gånger högre än t.ex en 5Dmk3 med ett 1:1 makro).
Detta lilla makro-special-system kan man svänga ihop för knappt 3000kr, och då konkurrerar man med system där bara optiken kostar 20,000kr+.

En normal APS-kamera med normala förutsättningar kräver en förstoringsgrad på minst ca 3:1 för att få samma målupplösning. De 10MP som den mindre kameran har fungerar alldeles utmärkt, då man nästan alltid befinner sig i diffraktionsbegränsat område.

Spännande information. Jag måste läsa på mer för att hänga med till 100%. Men du har gett mig mycket att klura på :)

Jag har då en adapter-ring som är bajonett (Nikon) med 58 mm invändig gäng den kan man säkert sätta en "förstoringslins" i!

Har fått mycket gott resultat med ett omvänt monterat 50 mm förstoringsobjektiv monterat i bälg. Men som sagt det blir MYCKET kort skärpedjup, stackning är lösningen. Ett sånt kan man köpa för några hundringar på Tradera.

Jag har då en adapter-ring som är bajonett (Nikon) med 58 mm invändig gäng den kan man säkert sätta en "förstoringslins" i!

Har fått mycket gott resultat med ett omvänt monterat 50 mm förstoringsobjektiv monterat i bälg. Men som sagt det blir MYCKET kort skärpedjup, stackning är lösningen. Ett sånt kan man köpa för några hundringar på Tradera.

Men Numse vill ha en omvändarring med bajonettfäste som ser ut som det som sitter i kamerahuset (dvs en hona inte hane).

Mm, synd bara att linjärborden är så dyra. Har letat hela dagen och hittat ett par som ser hyfsade ut begagnade. 1500-2000kr inkl frakt.

Men Numse vill ha en omvändarring med bajonettfäste som ser ut som det som sitter i kamerahuset (dvs en hona inte hane).

Jag tror ni är ute efter en sån här. Monteras på det bakvända objektivets bajonett och ger 52 mm filtergänga för att sätta en Raynoxlins på (med rätt kombination av stegringar).

Mats, du skriver:
"Har fått mycket gott resultat med ett omvänt monterat 50 mm förstoringsobjektiv monterat i bälg. " men det är en "hane"

Var lite svävande i går..
Nu kollade jag hur jag gjort:
De delar jag använt är en "slaktad", annars värdelös sats med mellanringar av den billigaste sorten (de gav inre reflexer och var inte användbara).
Från dem, kom den ring med hona och invändig gäng som jag tidigare nämnt, men som nu blev över.
Mellanringsatsen har två delar med hon-bajonett, jag använde den kortare. I den sitter en ring med hane bajonett +39 mm gäng (förstoringsobjektivets). Detta får precis plats, men det är inte lätt att ändra bländare då man måste skruva isär allt. Jag kör nedbländat till 5,6.
Så här ser det ut:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=141262&page=2

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar