ANNONS
Annons

Bakvänt objektiv med makrolins [och andra närbildslösningar /mod]

Produkter
(logga in för att koppla)

Numse

Aktiv medlem
Jag sitter på jobbet lite halvtrött och funderar på billiga makrolösningar, och jag får inte ihop hur kopplingen mellan förstoring och fokusavstånd.. tror jag.. erhm..

Jo. För att korta ner fokusavståndet så kan man ju trycka på lite mellanringar. Men, hur påverkar en makrolins fokusavståndet? Inget alls? Så om jag vill fota makro med makrolins på mitt 17-50mm så behöver jag lite mellanringar för att fixa fokusavståndet också?

Jag sitter på jobbet lite halvtrött och funderar på billiga makrolösningar, och jag får inte ihop hur kopplingen mellan förstoring och fokusavstånd.. tror jag.. erhm..

Jo. För att korta ner fokusavståndet så kan man ju trycka på lite mellanringar. Men, hur påverkar en makrolins fokusavståndet? Inget alls? Så om jag vill fota makro med makrolins på mitt 17-50mm så behöver jag lite mellanringar för att fixa fokusavståndet också?

Du kan börja kika lite här:

http://www.fotosidan.se/cldoc/makro-narbilder-grunder-och-definitioner.htm

Hej !

Macrolins = Försättslins = Förstoringsglas.

Du kommer närmare med ett förstoringsglas, sak samma med en försättslins.
Förutom detta ökar den även ljusstyrkan på din optik, förklaringen är
att brännvidden blir kortare.

Det blir inte ljusare med mellanringar , tvärt om, vilket brukar vara ett problem.

Väljer man Försättslins och vill ha ett bra resultat är det de dyraste som gäller,
mellanringar har ingen speciell påverkan av bildkvaliteten, blir i regel bättre än
med försättslinser, detta med fasta objektiv, Zoomar kan bete sej lite hur som helst,
zoomringen blir avståndsinställning mm, mera pålitligt med försättslinser.

Inget fel med Försättslinser, finns till Hasselblad, men kostar därefter.

Benjamins länk är ju bra.

//MW

Vanliga försättslinser buktar en del med ojämnt skärpeplan till följd. Blir som regel klart sämre kantskärpa med dessa. Akromatiska försättslinser är kittat glas som ger en plan yta med högre och jämnare bildkvalitet till följd. De är dyra men smidiga lösningar för den som vill ha mer plats i fotoväskan. Bäst är alltid macroobjektiv, bortsett från att en akromat på zoom kan vara väldigt smidig.

Kanon, tack för länken och förklaringen.

Jag är i valet och kvalet för vad jag ska köpa.. Jag har en 7D med ett Tamron 17-50mm, men jag vill fota makro, och samtidigt gärna ha ett nytt objektiv för "allmän" fotografering. När jag säger makro så menar jag både frihand i skogen med en smidig blixt och stackfoto hemma med studio.

Nå.. Om jag vill ha ett objektiv som jag kan använda för allmän fotografering och frihandsmakro så skulle Canon 100mm L IS makro för 8000kr vara ett bra alternativ, exempelvis. Och då skulle jag kunna skaffa en bälg och köra med ett omvänt objektiv med makrolins i studion för extra förstoring. Då får jag alla alternativ till ett hyffsat pris.

Nästa alternativ skulle vara det billigaste. Använda mitt Tamron och köpa mellanringar och makrolins för att fota makro ute samt en uppsättning med bälg och ett omvänt objektiv till studion för exponeringsstackning.

Det tredje och sista alternativet skulle vara att slå till på ett Canon MP-E 65 direkt för all makrofotografering..

Argh.. Beslutsångest.

Jag är i valet och kvalet för vad jag ska köpa.. Jag har en 7D med ett Tamron 17-50mm, men jag vill fota makro, och samtidigt gärna ha ett nytt objektiv för "allmän" fotografering. När jag säger makro så menar jag både frihand i skogen med en smidig blixt och stackfoto hemma med studio.

Nå.. Om jag vill ha ett objektiv som jag kan använda för allmän fotografering och frihandsmakro så skulle Canon 100mm L IS makro för 8000kr vara ett bra alternativ, exempelvis. Och då skulle jag kunna skaffa en bälg och köra med ett omvänt objektiv med makrolins i studion för extra förstoring. Då får jag alla alternativ till ett hyffsat pris.

Nästa alternativ skulle vara det billigaste. Använda mitt Tamron och köpa mellanringar och makrolins för att fota makro ute samt en uppsättning med bälg och ett omvänt objektiv till studion för exponeringsstackning.

Det tredje och sista alternativet skulle vara att slå till på ett Canon MP-E 65 direkt för all makrofotografering..

Argh.. Beslutsångest.
Ett alternativ kan ju vara Tamrons nya 90 mm med bildstabilisering som gått ner till 4995 kr, från att ha kostat 7000 kr för bara ett par månader sedan. Den är i princip lika bra som Canons 100 mm, dock inte lika välbyggd. Den har dock innerfokusering och tyst motor

...[Klipp]...

Argh.. Beslutsångest.

Tänk på att Canon MP-E 65 inte fungerar som ett vanligt objektiv, det funkar endast och bara till macro.

Ett alternativ kan ju vara Tamrons nya 90 mm med bildstabilisering som gått ner till 4995 kr, från att ha kostat 7000 kr för bara ett par månader sedan. Den är i princip lika bra som Canons 100 mm, dock inte lika välbyggd. Den har dock innerfokusering och tyst motor

Tack för tips, ska kika på det!

Tänk på att Canon MP-E 65 inte fungerar som ett vanligt objektiv, det funkar endast och bara till macro.

Ja exakt, då får jag nöja mig med mitt tamron till alla annan fotografering. Annars hade jag köpt MP-E på studs.

Bakvänt objektiv med makrolins

Hur fäster man en makrolins till ett bakvänt objektiv? Finns det adaptrar för det?

Det kan man göra. Men vad jag förstår så fäster vissa också en makrolins på det omvända objektivet för extra förstoring.

Edit:

Jag kanske var otydlig. Jag menar, hur fäster man t.ex. en Raynox makrolins på ett bakvänt objektiv

Tack för tips, ska kika på det!

Ja exakt, då får jag nöja mig med mitt tamron till alla annan fotografering. Annars hade jag köpt MP-E på studs.

Hej !

Jag tycker steget mellan en bra försättslins mot en macrooptik för 8000 är stort om man
inte redan håller på med macro.

Jag tycker du ska börja med en försättslins och en sats mellanringar.
Tycker du sen det är kul så köp ett bra macrooptik.

//MW

Jag kanske var otydlig. Jag menar, hur fäster man t.ex. en Raynox makrolins på ett bakvänt objektiv

Man vänder det rätt igen....

Allvarligt talat så ser jag ingen anledning till att både vända objektivet bak och fram och dessutom försöka få på en försättslins. Då är det antagligen bättre att sätta ett teleobjektiv mellan sin bakvända och kameran.

Om du använder omvändningsadapter så kan du använda mellanringar.
Då behåller du dom optiska egenskaperna, men förlorar ljusstyrka.
Enda sättet att använda försättslins är nog att modifiera baklocket till objektivet
så du kan fästa en försättslins med tex tejp.

Om du använder omvändningsadapter så kan du använda mellanringar.
Då behåller du dom optiska egenskaperna, men förlorar ljusstyrka.
Enda sättet att använda försättslins är nog att modifiera baklocket till objektivet
så du kan fästa en försättslins med tex tejp.

Aha, så då finns det ingen typ av adapter för att fästa linsen bak på objektivet. Men om nu effekten blir motsatt, att objektet förminskas, så är det ju meningslöst. Jag är dock inte tillräckligt kunnig om hur linser fungerar för att fatta ifall det fungerar eller inte med en förstoringslins på ett omvänt objektiv utan att testa själv.

Aha, så då finns det ingen typ av adapter för att fästa linsen bak på objektivet. Men om nu effekten blir motsatt, att objektet förminskas, så är det ju meningslöst. Jag är dock inte tillräckligt kunnig om hur linser fungerar för att fatta ifall det fungerar eller inte med en förstoringslins på ett omvänt objektiv utan att testa själv.

Tittade du inte på min länk? Du köper ett sådan ring och fäster ex normalzoomen på den så blir det ett makroobjektiv som funkar rätt bra.

/stefan

Tittade du inte på min länk? Du köper ett sådan ring och fäster ex normalzoomen på den så blir det ett makroobjektiv som funkar rätt bra.

/stefan

Jo jag tittade men det är inte en omvändningsring jag är ute efter. Jag vill fästa en makrolins på ett redan omvänt objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar