Per:
det är spännande att se hur ett foruminlägg kan ändra inriktning
jag köper en del, säljer en del, brukar jag säga.
Frakten är inte så farlig om man köper större paket. Jag blir inte ruinerad på det här. Och absolut inte rik. Snarare så går det ungefär jämnt upp. Har lovat min sambo att inte spendera hushållskassan på massa "onödiga kameraprylar", som hon kallar det som numera pryder en halv Billybokhyllan.
Därför får jag hitta andra utvägar för att testa spännande objektiv (och andra kameraprylar). Grundfilosofin när jag köper ett paket är dock alltid att få tillbaka pengarna samt MINST en av grejorna "gratis". Det har jag aldrig misslyckats med, även om det i vissa fall kan röra sig om småsaker som till exempel ett 72mm POL-filter (kostar ändå 500-700 kr nytt, pengar jag aldrig skulle betala för ett pol-filter).
Så det är en ren hobby. Har dessutom lärt mig massor genom att köpa och sälja prylar. Och inte minst träffar man på andra trevliga Minoltamänniskor och utbyter tips och erfarenheter.
Försöker dock lugna ner mig lite nu, det blir ett fasligt rännande till Posten för att skicka paket. Å andra sidan, så länge jag tycker det är roligt fortsätter jag. Har dock fått för mig att jag ska börja ta lite bilder nu också, inte bara köpa objektiv. Har en bra grund att stå på, några hyfsade objektiv som jag inte tänker sälja.
Och tilläggas ska att de småpengar jag ev. tjänar på det här inte precis går till hushållskassan.
De köper jag nya kameraprylar för. Såklart.
Så i princip säger jag aldrig att jag "tjänade så och så mycket på det och det". Jag brukar säga: "Jag fick ett 17-35 som tack för besväret", typ.
Kan också tillägga att jag hittills aldrig köpt ett NYTT objektiv (sålde t ex 18-70-kitobjektivet, det enda nya jag hade, och skaffade ett 28-85 Minolta i stället, samma pris = otroligt skillnad i bildkvalitet).
Tycker helt enkelt inte att nya objektiv är värda vad de kostar, helt enkelt. Ska MYCKET till för att få mig att hosta upp 10 000 kr för ett objektiv. Jag är ju trots allt bara en hobbyfotograf.