ANNONS
Annons

Bakre objektivlock - ej lika för original som pirat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett antal olika objektiv, Nikon, Sigma, Tamron.

Till min förvåning verkar bakre locket från Nikon passa till piraterna men inte omvänt, detta förvånar mig en del.

Är det flera som har samma erfarenhet?

Min erfarenhet är att objektivlock från tex Sigma och Tamron är att de bara går på i ett visst läge. De är därför inte lika lätta att sätta dit som Nikons egna.

Min erfarenhet är att Nikon, Tokina, och Sigma lock passar på alla objektiv, men att Tamron lock endast passar på Tamron. Irriterande är det iaf. Lika irriterande som när snikna Nikon skickar med ett sådant här transparant tryck-på lock istället för ett riktigt skruvlock, hur mycket kan produktionskostnaden vara för skruv-varianten?

BTW, stötte på ett liknande problem med en mellanringssats från Soligor. Där sitter det
främre locket bara på ordentligt på den minsta ringen. OK, om man har alla ringar med sig, men vill man bara ha någon av de större så sitter inte locket kvar ordentligt. Varför man har designat det så förstår jag inte riktigt...

Det verkar som om mina iaktagelser är riktiga och det verkar som om det bara är att köpa några Nikon original och sätta dem på alla objektiv.

Tack för hjälpen!

Det är rätt störande. Fick ett sånt där billigt lock till min 50mm f/1.8 och sen har ju tamron någon special på sina. Slutade med att jag beställde ett extra lock från kaffebrus när jag köpte en trådutlösare. Det visade sig att piratlocket inte alls satt lika bra som Nikons original. Ska köpa ett extra nästa gång jag köper grejer på scandinavian.

Blev ju bara tvungen att testa...

Även på Canon passar Tamronlocket bara i ett läge men orginalet passar hur man än sätter det.

???

Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar