Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakgrund till studio - Tapet?

Produkter
(logga in för att koppla)

elektra1

Aktiv medlem
Hej.
Jag tänkte fixa en bakgrund till mina nya studioljus.
Fungerar det med någon snygg tapet? Tänkte om man köper en
playwoodskiva eller vad det heter. och sen tapetserar den.
Då kan jag ha 2 olika motiv på skivan. Eller fungerar det inte med
tapet? tänkte mig någon snygg svart och grå med lite plysch känsla.
mvh camilla

En skiva av plywood väger ca 20 kg, alltså ganska jobbig att hantera. http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1003.aspx

Dock är det nog så att du kan köpa lite täckpapp, 50 m x 1.5 m för ca 500 kr. En kompis till mig fick sin fru att åka förbi något av byggvaruhusen och köpa täckpapp, jag minns tyvärr inte var, men det var riktigt tjockt papper av bra kvalitet. Den är riktigt vit och slät på ena sidan och pappersfärgad på andra sidan. Jag har använt den till studiofotografering och det blev bra, speciellt när jag tejpade ihop två längder och fick riktigt bred bakgrund.

Kan ju vara en idé för dig också fast då får du tapetsera pappret. :)

Efter att ha testat lite olika bakgrunder med hemmalösningar, så har jag slutligen hamnat på bakgrundspapper. En rulle ligger på knappa 800.- och då slipper du en del trassel med otillräcklig bredd, att bakgrunden inte är slät, om du vill ta helfigur så måste din bakgrund även täcka golvet osv osv.

I mitt fall, så har jag köpt "en massa" nödlösningar hela tiden för att fixa tygbakgrunder o rullgardiner men det är bortkastade pengar.

Du kommer inte att ångra dig om du satsar på en papprulle med ett stativ i slutänden.

Hej.
Jag tänkte fixa en bakgrund till mina nya studioljus.
Fungerar det med någon snygg tapet? Tänkte om man köper en
playwoodskiva eller vad det heter. och sen tapetserar den.
Då kan jag ha 2 olika motiv på skivan. Eller fungerar det inte med
tapet? tänkte mig någon snygg svart och grå med lite plysch känsla.
mvh camilla

Sätt ihop två frigolitskivor och tapetsera dem. Lätt att hantera. Tillverka två reglar med utsågat hack för skivorna som stöd.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto