Annons

Bakåtkompabilitet och köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har fått frågan "vad ska jag köpa" av en vän som ska ta upp intresset med att plåta med systemkamera igen. Han bad mig om lite råd eftersom jag fotograferar mycket och han tyckte Canon (som jag använder) verkade schysst. Nu visade det sig att han har haft en Pentax tidigare och hade 3-4 gluggar liggande. Eftersom han inte är ute efter Canikons beg. utbud heller så tyckte jag att det verkar dumt att byta märke om det går att använda något av det han redan har. Frågan är, finns det någon grundregel för att använda äldre optik på nyare hus? Typ Canons EF och EF-S där endast EF-S passar på crop-hus eller liknande?

Det enda han kunde säga var att det var gluggar med AF (han gissade på bl.a. ett Sigma 70-210 och ett fisheye av något slag) men jag har bett om mer uppgifter ang. vad han hade för hus och gluggar tidigare men han är inte så insatt i tekniken ;) Han vill bara ge 3000-5000.- för att få lite bättre möjligheter än kompakten så ett K-x eller K-r hus med en kitzoom tycker jag vore ypperligt om han kan använda någon av de gamla gluggarna och exprimentera med. Några allmänna tips om vad jag ska kolla efter?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.