Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bajonettfattning i plast?

Produkter
(logga in för att koppla)

zebban99

Avslutat medlemskap
Hejs!

Jag har nyss tagit upp hobbyn för fotografering och försöker uppdatera mig lite grann inom det tekniska.
En sak som jag noterat är att de kitobjektiv som levereas tillsammans med D50 har bajonettfattning i plast...Stämmer det?
Är detta vanligt nuförtiden på objektiv?
Är det något man bör undvika eller är plasterna så bra idag att det inte är något att oroa sig för?

mvh
Jonas

Plast behöver inte innebära sämre hållbarhet. Kompositmaterial är idag tillräckligt starka för att användas i flygplan och borde även klara av att hålla för användning i fotoutrustningar.

FotoGunnar skrev:
Plast behöver inte innebära sämre hållbarhet. Kompositmaterial är idag tillräckligt starka för att användas i flygplan och borde även klara av att hålla för användning i fotoutrustningar.

Jo, det är riktigt! Det finns plastkvaliteter som har kilopris som guld.

I lågprisoptik används vanlig polykarbonat utan armering. Håller säkert några år vid måttlig användning.

En plast som jag har erfarenhet av är Valox från General Electric Plastics. Det är en termoplastisk polyester som ofta armeras med kolfiber, kevlar, etc.

Vi använder den för att kapsla mätinstrument.
Med ett sådant hölje klarar utrustningen fall på 3-5 meter mot betong.

Men sådan plast finner man inte ens i proffskamerorna tråkigt nog.

På ett så nätt och litet objektiv som kitobjektivet behövs knappast metallbajonett. Slår du emot nåt så hade istället gluggen trillat i tusen bitar även om bajonetten var i metall. Det hjälper ju liksom inte när resten ändå är av plast;-)

Fredrik Calabrese skrev:
skillnaden är att när man tappar plast går det i tusen bitar medans om man tappar metall blir det skevt.
Beror helt på vilken plast och vilken metall det är. Finns ju hård metall som är stark, men väldigt skör för stötar som går över gränsen, samtidigt kan plast vara mjuk och flexar istället för att brytas. Temperaturen spelar också väldigt stor roll då en hel del material kan bli rätt sköra om det är väldigt kallt. Plast likväl som vissa typer av metall.

Det är inte för inte som många typer av verktyg tillverkas med en egg av hårdare men "skörare" metall och den större biten av en mjukare del.

När det gäller bajonettfattningen är det väl också intressant att veta hur mycket plast resp. stål tål nötningen från tusentals objektivbyten.

Olle

Olle skrev:
När det gäller bajonettfattningen är det väl också intressant att veta hur mycket plast resp. stål tål nötningen från tusentals objektivbyten.

Olle

Tror det är ganska ointressant hur de tål nötningen från tusentals objektivbyten för målgruppen som dessa objektiv tillverkas för. 1000 objektivbyten, vilket jag säkert tror att de håller för utan problem, är ju ett byte om dagen i 3 år. Visst, för yrkesfotografer kanske det inte är så mycket, men hur många av oss som fotar lite sporadiskt (och kanske bara har 1-3 billiga objektiv) byter objektiv en gång per dag eller mer i genomsnitt?

Och om nu bajonetten skulle slitas så pass mycket att det glappar efter 1000 objektivbyten så svämmar ju Tradera över av begagnade Kit-objektiv till billiga priser...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto