Annons

Backup av trasiga bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik75

Medlem
Gör regelbundet backup på mina bilder på två stycken externa hårddiskar i fall den interna skulle krascha. Men kan det vara så att bilderna på den interna på annat sätt blir förstörda och att jag utan att veta om det gör backup på trasiga bilder? Finns det något sätt att kontrollera om det finns trasiga bilder i någon av alla de mappar jag gör backup på?

Tänker jag rätt, eller?
 
Du tänker rätt.

Detta är ett generellt problem vid backup. Många använder sig av synkroniseringsprogramvara för sina backuper. Skadade filer är ju inte så vanligt, men tänk om man radera en fil av misstag? När man kör synkningen så raderas även kopian...

En lösning på den här typen av problem är att använda sig av flera olika kopieringsscheman. Dvs dagliga, månatliga osv. Då minskar man risken. Mer avancerade programvaror för backup brukar kunna sköta detta på ett bra sätt. Helt säker är det förstås alltid svårt att vara.

Jag vet inte om det finns någon programvara som kan kontrollera om bildfilerna är läsbara.
 
Som sagt, du tänker egentligen helt rätt. Och här på mitt jobb så har vi programvaror som kollar filerna vid backup, men hemma är jag en syndare som bara synkar filerna utan att verifiera dom. Vore intressant om det fanns ett mindre enkelt synkprogram som verifierade bildfiler.
 
I varje mapp skapar jag (manuellt) en fil med checksummor på alla foton. Med hjälp av den kan jag kontrollera om någon fil har skadats. Jag använder QuickSFV för detta.

http://www.quicksfv.org/

Detta är inget automatiskt sätt, som du verkar efterfråga. Men i vissa situationer kanske det är ett alternativ.
 
Finns inte backup programmet kvar som följde med i windows xp?
Det kan du köra daglig o månatlig bakcup med på ett enkelt o smidigt sätt.
Jag kör själv dock med en helt annan backup lösning, det var några år sedan jag använde windows egna
 
Tack för svaren!
Jag använder de backup-program som medföljer de externa diskarna (Seagate Drive Manager och Maxtor Backup tror jag de heter) och de funkar bra. De sparar dessutom tidgare stadier om man gjort någon förändring i en fil eller en mapp. Så även om QuickSFV inte är automatiserat så räcker det kanske att man går igenom mapparna en gång per år eller så. Skulle det visa sig att vissa filer då är korrupta så kan man ju hitta de fungerande i något History-stadie på den externa disken.

Måste man kolla checksumma på resp. mapp eller kan man kolla på flera mappar samtidigt?
 
Jag har råkat ut för "kernal panic" på min första MAC. ( det var inte mitt fel ;) ) så alla bildfiler rök, efter att hårddisken varit i norge där man faktiskt räddade det mesta av bidlerna men inte alla, bestämde jag mig för att se digitala bilder som ett lättantändligt medium, som lätt kan gå upp i rök. och det är tråkigt men en del av det digitala livet.

Nu jag använder extern hårdisk, rensar bort allt som inte är bra, sparar inga "bra att ha filer" sen bränner jag även på en DVD.
 
Man kan skapa en SFV-fil som täcker en hel katalog-struktur. Man kontrollerar allt som finns checkat i SFV-filen på ett enkelt sätt, jag kommer inte ihåg om man kan kontrollera en individuell fil på ett enkelt sätt.

Det är faktiskt möjligt att automatisera hela processen eftersom QuickSFV går att köra från kommandoraden. Man kan skriva ett script som letar upp alla SFV-filer och låter QuickSFV kontrollera deras innehåll. Men det kanske är överkurs i detta sammanhanget... ;)

/Fredrik
 
Senast ändrad:
Nu stod det inte vad du använde för operativsystem, men rsync gör troligen det mesta du vill, det finns till linux/unix men går troligen bra att köra även under OSX (BSD) och möjligen under cygwin el dyl i windows.

Det här alternativet kräver dock att du är villig att läsa på lite.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.