ANNONS
Annons

Backfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Hansson

Avslutat medlemskap
Hej,

Även om ansiktena på personerna är överstrykna så syns det tydligt att de är oskarpa. Fokuspunkten var på personen till höger. Kamera: D70.

Är detta så kallad backfokus? Jag tog i auto-läge. Det blev likadant på en D70 jag lånade fast med Sigmas objektiv. Här är bilden tagen med kit-objektivet.

Bilagor

• dsc_0010.jpg
    dsc_0010.jpg
    48.4 KB · Visningar: 340
Behöver inte vara det.

Hade du fokuspunkten i mitten på sökaren?
I så fall kan det ju vara så att du har råkat fokusera precis mitt emellan personerna.
Om inte bilden är beskuren ligger mitten farligt nära mellan dom bägge...

Finns massor med trådar som beskriver problemet med bakfockus om du söker..

Tack för svar!

Jag sökte men fann inget som beskrev sådana här motiv. Men jag fann ett inlägg där en kille gjort ett test med ett par pennor så jag gjorde samma sak och det verkar OK.

Fokuspunkten var på Volvopennan (japp, jag bor i Göteborg... :p)

Bilagor

• dsc_0007.jpg
    dsc_0007.jpg
    41.9 KB · Visningar: 308
Är det inte så att fokuspunkten i Auto är per automatik satt till "Närmaste motiv" (sid 67 i Sv manualen). Detta innebär ju att den förmodligen fokuserar på någontig i förgrunden, exempelvis tjejens axel eller dylikt.

Mvh

Johan Maxe

Johan,

Jo, det har du helt rätt i... Det konstiga är att bakgrunden är väldigt skarp, trots att den är längre bort. Det syns tydligare på raw-filen... Antagligen fipplade jag till det på nåt sätt.

Testa!

Ta en bild med full glugg...
Detta är min AF50/1.8D på en D70.
Mitt i prick! :)

Bilagor

• dsc_0549mini.jpg
    dsc_0549mini.jpg
    25.7 KB · Visningar: 265
Känns enklare att inledningsvis göra det på Alexanders sätt, för att fördjupa sig med Håkas sätt om man fortfarande är tveksam.

Mvh

Johan Maxe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar