Annons

B&W ND Filter märks knappt

Produkter
(logga in för att koppla)

johnnynu

Aktiv medlem
Köpte ett ND gråtonat filter till mitt Sigma 10-20 objektiv men filtret märks knappt. När jag vrider på det så vet jag inte om det tonade är uppe eller nere. Någon som vet ett bra sätt att veta vart det är?

Hade samma problem, så jag tog lite tippex och gjorde en liten markering på filtret. Funkar bra!
/M

ND brukar stå för Neutral Density, dvs filtret är inte tonat alls.
ND-filter brukar användas då längre slutartider önskas vid ett befintligt ljus.

Det var kanske ett avtonat gråfilter du var ute efter istället. Då är det fel filter du fått med dig hem.

Haha, så bra läste jag! Jag menade såklart att jag gjort markeringen på ett avtonat gråfilter.

/M

Johnny Högdahl (johnnynu) skrev:
... Någon som vet ett bra sätt att veta vart det är?
ND gradient filter med svag ND-faktor kan vara svår att vända rätt. Enklast är trixet med en färgplupp på den hårdast infärgade kanten. Lättast syns detta mot ett vitt papper.

jas39 skrev:
ND brukar stå för Neutral Density, dvs filtret är inte tonat alls.
ND-filter brukar användas då längre slutartider önskas vid ett befintligt ljus.

Det var kanske ett avtonat gråfilter du var ute efter istället. Då är det fel filter du fått med dig hem.

Ursäkta för att jag rörde till det men skrev fel :(

Det är ett gråtonat. Man ser det klart och tydligt om man skruvar loss filtret och kollar igenom det.

Tack för tipsen.
Ska märka filtret. Kanske inte så dumt heller att ta med sig ett papper på och testfota på innan.

Det måste vara väldigt svaga avtonade filter om det inte syns i sökaren, mina rektangulära filter (-3 stop) syns då klart i sökaren, annars ger dom väl ingen effekt på en ljus himmel.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar