Annons

Börja med raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna-C

Aktiv medlem
Jag har nu fotat med min systemkamera i lite mer än ett halvår och är nu sugen på att börja ta bilderna i raw.

Men vad behöver jag till det? Jag är nästan helt novis när det gäller bilder och datorer. Har än så länge gjort lite enkla efterbehandlingar i ett gratisprogram (Photofiltre) på mina jpeg bilder. Mest beskurit och rätat upp sneda horisonter...

Jag har en Nikon D5000. Nikon höll i en introduktionskurs som jag deltog i och då nämndes två program, View NX2 och Capture NX2. Det sista programmet ska tydligen gå att laddad ner en provversion av i 60 dagar.

Finns det några andra program att rekommendera? Priser?
Gör man all redigering i ett rawprogram eller behöver man ett annat bildbehandlingsproram ändå?

Tack på förhand!
/Anna

Prova programmet Adobe Lightroom 3.
Det är perfekt för bildhantering och "framkallning"
Inte gratis men oerhört kompetent.

Du kan också använda det för bildspel, utskriftshantering samt publicera på webben.
Vill du ha ordning på dina bilder är detta kanon.
Kostar en del men de har extrapris emellanåt och är i mitt tycke värt varenda krona.

Jag har nu fotat med min systemkamera i lite mer än ett halvår och är nu sugen på att börja ta bilderna i raw. Men vad behöver jag till det?

När du fotar i RAW så får du ett "negativ" (för att jämföra med de gamla filmrullarna). Denna RAW fil behöver du framkalla (gjordes förr genom att doppa filmen i vätskor) för att få ett färdigt negativ. Fördelen är att du med en digital RAW fil kan ändra t.ex. vitbalansen mm. Låt säga att du fotat med vitbalansen ställd i lysrör men fotar i glödlamsljus, detta gör inget om du fotat i RAW. Det är bara att öppna upp original RAW filen och byta vitbalans. Du kan göra motsvarande i JPEG men då förstör du orginalet, med RAW har du hela tiden all info kvar.

Jag har en Nikon D5000. Nikon höll i en introduktionskurs som jag deltog i och då nämndes två program, View NX2 och Capture NX2. Det sista programmet ska tydligen gå att laddad ner en provversion av i 60 dagar.

Var själv på Nikon utbildning nyligen och vi fick då samma info. Nikon pushar hårt för Capture NX. Vad Capture NX gör är att just att framkalla RAW filen. Du kan här göra ändringar av vitbalans mm oförstörande!

Liknande program är ACR (Adobe Camera Raw) som öppnas innan man får in bilden i Photoshop. Finns en hel uppsjö och du får säkert förslag på flera gratisvarianter av andra här på forumet.

Men, dessa framkallar bilden ... de är inte tänkta för att klona bort finnar, felplaceade träd osv.

Det innebär att för att manipulera bilden behöver du ett bildbehandlingsprogram, typ Photoshop eller liknande.

Tips är Moderskeppets dvd "Allt om RAW" den är mycket bra!

2 program som jag använder är
Lightroom 3,2
Photoshop CS5 som har Camera RAW inbyggt.

Senast redigerad av en moderator:
Det där är uppmaning till brott och mig veterligt otillåtet enligt Fotosidans regelverk.

Detta inlägget var väl inte särskilt genomtänkt!!!!

Både Gimp och Picasa

Hej
Som gammal fotolärare, så skulle jag framhålla att en god nattsömn inte är så dåligt...
Jag vill också berätta att sedan Picasa har kommit, så är nu kanske RAW-fotografering lite avdramatiserat.
Men framför allt så finns ju Gimp, som fungerar bra med sin plug-in för RAW.

Ja, det märks när man öppnar en RAW-fil eller en DNG i Picasa...de tyvärr få och enkla reglagen blir liksom mer användbara...

Staffan

Tack för alla svar

Nu kar jag fått lite mer kött på benen när det gäller raw.

Kul att så många vill dela med sig av sina erfarenheter!!!

/Anna

Vill du ha gratis är Gimp ett bra alternativ. Lightroom och camra raw (photoshops raw konvert.) är samma maskin = same same but... och i mitt tycke en av dom absolut bästa (själv tycker jag bäst :)) rawkonverterare för tillfället. Med din Nikon har du i och för sej antagligen fått en konverterare med, men vill du jobba seriöst med rawfilerna och ha en riktigt bra noise reduction så tycker jag du ska pröva LR3. PS med CamraRaw är en smått dyrare investering än LR3.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto