Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Börja framkalla svartvit film igen :)

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej alla analogisar! :)

Nu har jag beställt allt för att ÄNTLIGEN börja framkalla min egen film igen. Jag har lite frågor om framkallningen som jag hoppas någon kan hjälpa mig med:
Har köpt D76 i pulverform. Man spär ut pulvret enligt instruktionerna. Men sen då?
Vad innebär det rent konkret att späda 1+1 tex? Ska alltså späda den redan spädda pulver-framkallaren?
Vinner man någonting på att späda mer och istället framkalla längre? Får man bättre skuggteckning på pressad film då eller ?

Rekommendationer för framkallning av pressad Tri-x i D76 mottages tacksamt. Även erfarenheter av kentmere pressad till 800/1600 i D76.

Övriga tips för mig som glömt allt om framkallning av film är av också av glädje.

Tack /Danne
 
Om du kör 1+1 blandar du ut din "förrådslösning" med ytterligare en del vatten när du framkallar. Används som engångslösning och slängs efteråt. Just D76 är lite speciell vid spädning, om du späder den mer kommer den att ändra karaktär från en finkornsframkallare till högakutansframkallare, du kommer alltså att få grövre korn och ett högre skärpeintryck. Du måste dock se till att du har minst 1,5 dl förrådslösning per film, så om du kör till exempel 1+3 så blir det 6 dl vätska per 135 film i stället för 3 dl vid 1+1.

Här har du alla tider som du kan behöva:
http://www.digitaltruth.com/devchart.php
 
Det du får vid tillblandningen enligt instruktionerna på paketen är D76 konc. 1+1 innebär att du späder den koncentrerade lösningen med en del vatten. En del konc D76 + en del vatten. Hälften av varje. Finessen med att späda 1+1 är att det brukar gå åt ungefär 3 dl framkallare i dosan för att täcka en film. Samtidigt innehåller 1-1½ del konc D76 ungefär så mycket framkallningsämne som går åt för en 135-36 film. Spädning 1+1 blir då perfekt för att utnyttja framkallerns kapacitét effektivt. Man kasserar alltså framkallaren efter spädning 1+1. Sen kan det även ge en liten kanteffekt med spädning av framkallren, vilket upplevs som att bilden ser skarpare ut. Men då får man nog späda D76 betydligt mera.
 
När jag pressar Kodak Tri-X brukar jag köra med förrådslösning, eftersom jag upplever att kornstrukturen blir mer harmonisk då. När jag fotograferar vid asa400 kör jag däremot med 1:1.

Karaktären skiljer sig en aning beroende på hur man späder kemin. Testa och hitta den utspädning du gillar mest. :)

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
 
Då verkar det som jag ska köra 1+1 helt enkelt och sen kassera. Det innebär alltså 150ml vatten och 150ml färdigblandad D76 till en rulle? Går det bra att göra så även om dosan är gjord för två småbildsrullar?
 
Glöm inte en dunk för det kasserade fixet. Där hamnar silveröverskottet.
Det är väl också egentligen det enda som kan anses miljöfarligt. Eller snarare dåligt för reningsverk eftersom det är bakteriedödande. Olika framkallare är förstås lite olika, men jag vill minnas att det står att D-76 är helt okej att hälla ut i avloppet om det är tillräckligt utspätt. Framkallar man mycket och ofta så är det väl dock bra att ta vara på allt.

--------------------

En sak att fundera över kan ju också vara varför man ska välja just D-76. Det finns många andra framkallare som verkar ge "bättre" resultat (beror förstås på smaken; därav citattecken), men som framför allt inte kräver lika bökig hantering med såpass utspädd förrådslösning. Själv kör jag bara Fomadon R09 av den enkla anledningen att det inte tar nån som helst plats och har lång hållbarhet. Dock har jag mycket begränsad erfarenhet på området, ska tilläggas.
 
I jämförelse med R09 så ger ju D76 mycket finare och mera återhållen kornstruktur. Det är den viktigaste skillnaden tycker jag personligen. Jag använder båda, till olika saker. R09 mest till 120-film och D76 till 135-film när jag vill ha mindre tydligt korn.
 
I jämförelse med R09 så ger ju D76 mycket finare och mera återhållen kornstruktur. Det är den viktigaste skillnaden tycker jag personligen. Jag använder båda, till olika saker. R09 mest till 120-film och D76 till 135-film när jag vill ha mindre tydligt korn.

Då antar jag att D76 är bättre för skanning då eftersom man genom den ganska kraftiga grundskärpningen som krävs från en flatbädd förstärker kornet ganska mycket.. Jag tycker iofs det är snyggt med korn.. men det finns en gräns :)
 
Då antar jag att D76 är bättre för skanning då eftersom man genom den ganska kraftiga grundskärpningen som krävs från en flatbädd förstärker kornet ganska mycket.. Jag tycker iofs det är snyggt med korn.. men det finns en gräns :)

Det har jag inte tänkt på? Själv tycker jag det är lika svårt att återge kornet rätt oavsett film/framkallare vid scanning i konsumentscannrar prisklass under 10.000:-.
 
Kanske skulle beställt med en extra dunk för kasserad framkallare helt enkelt.. :)
Lägg en 5L dunk ner på sidan och skär upp hela sidan.
Häll förbrukat fix i den.
Ha dunken ovanför ett element så dunstar vattnet.
Då behöver du behöver inte åka till återvinningen så ofta pch sparar på miljön.
 
Då antar jag att D76 är bättre för skanning då eftersom man genom den ganska kraftiga grundskärpningen som krävs från en flatbädd förstärker kornet ganska mycket.. Jag tycker iofs det är snyggt med korn.. men det finns en gräns :)
Mja, jag har tyckt att det är precis tvärtom. Min flatbäddsskanner är inte tillräckligt bra för att ett hårt korn ska störa. Det gör snarare bilderna skarpare utan att man behöver skärpa sönder dem och få digitala artefakter. Men det beror förstås på vad man ska använda bilderna till. Jag printar ju inte över huvud taget, utan publicerar bara på webben.

D-76 ger dock lite smuttare toner om man inte är ute efter bilder med hård kontrast i mellantonerna (vilket jag är). Man får en lite grusig karaktär som faktiskt kan se kornigare ut i små visningsformat, medan skärpan är mjukare. Som om kornen gärna bildar större kluster, medan Rodinal tycks arbeta mer koncentrerat på varje enskilt korn, och desto hårdare.

Sen tror jag att skillnaderna mellan olika filmer och framkallare är betydligt mindre när man skannar än när man förstorar med optisk apparat. Du kan lägga precis vilken kurva du vill, skärpa upp bilden eller mjuka upp den efter tycke och smak. Även min ganska enkla flatbäddsskanner (Epson V700) har tillräckligt dynamiskt omfång för att tillåta riktigt brutala kurvor utan att det blir nämnvärt digitalbrus så länge man kör svartvitt.

Nils och andra här har gedigen erfarenhet, men å andra sidan kanske mitt färska perspektiv säger saker som avslöjar annat när man har ett "modernt" bildflöde. Jag lägger inget värde i det ena eller andra; bara iakttagelsen att gamla sanningar ofta inte är så sanna när man skannar filmen.
 
Scanning av film och kopiering i mörkrum är två helt skilda saker som man nog inte ska blanda ihop för mycket. Och ska man scanna så att man kan uttala sig om det äkta kornet krävs mera än en scanner i konsumentprisklass, precis som det krävs förstoringsoptik av hög kvalitét för att få det rätta/skarpa kornet vid kopiering. Dessutom ger skilda typer av förstoringsapparaters ljus olika karaktär på kornet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.