Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Börja fotografera, vilken kamera ska jag införskaffa mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var något sånt jag hade tänkt mig. Någon rekommendation på ett prisvärt teleobjektiv?

Man får vad man betalar för. Vill man ha bra ljusstyrka, utmärkt bildkvalitet, snabb autofokus och bildstabilisator får man punga ut rätt stora pengar, men för den mindre kräsne hobbyfotografen som inte har krav på sig att alltid kunna leverera bra bilder i alla lägen räcker ofta de billigare alternativen. Eftersom du nu verkar vara inne på Canon kan jag inte riktigt rekommendera nåt då jag själv använder Nikon, men att köra på originalprylar är aldrig fel. Sigmas och Tamrons billigaste 70-300 zoomar är inte speciellt roliga, så jag skulle undvika dem.

Hittar man en begagnad Tamron eller Sigma 70-00/2,8 för 5000kr eller under så skulle jag dock rekommendera en sån. Jag är själv hyfsat nöjd med min begagnade äldre Sigma 70-200/2,8 som jag fick för 450€ (jag bor i Finland). Den är inte i klass med Nikons eller Canons egna gluggar på full öppning (f/2,8) och fullt inzoomad, men annars tycker jag det är ett utmärkt objektiv för priset jag gav för det.

... och även bättre kunna isolera motivet från bakgrunden i och med att skärpedjupet krymper med längre brännvidder...
Nja, det är väl inte riktigt sant? Vid samma avbildningsskala (t ex om man låter ett ansikte fylla bilden) och samma bländare är skärpedjupet detsamma, oavsett brännvidd.

Däremot förändras ju perspektivet, vilket kan vara intressant.

Så det är alltså inte värt att köpa sig de billigaste objektiven. Bra att veta för att även om jag är en hobby fotograf så har jag mina krav :) Nu när jag ändå är igång så kan jag fråga om blixtar.

Är de billigaste blixtarna = skräp också?

Vart landar priserna på om man vill ha ett "okej" objektiv. Kan vara bra med någon typ av riktlinje när man letar. Förstår att det är väldigt svårt att säga men på ett ungefär.

Nja, det är väl inte riktigt sant? Vid samma avbildningsskala (t ex om man låter ett ansikte fylla bilden) och samma bländare är skärpedjupet detsamma, oavsett brännvidd.

Däremot förändras ju perspektivet, vilket kan vara intressant.
Men bakgrundsoskärpan ökar med längre brännvidd, eftersom avbildningsskalan på bakgrunden ökar även när huvudmotivet fotas med samma avbildningsskala. Och då blir ju huvudmotivet mer isolerat från bakgrunden, precis som JazzBazz påstod.

Olle

Tack för alla svar.

Angående att jag har inriktat mig på canon är för att min kompis som fotograferar har en canon 500d och jag tycker om att fotografera med den, sen har jag inte så mycket annat att jämföra med så det är väl just de som har gjort att jag är inriktad mot canon.

Vad finns det mer för märken som liknar tex 40D i prestanda osv?
Vilket objektiv skulle passa bra som de första om jag skulle köpa mig en 40D?

De två roligaste objektiven (i rimlig prisklass) till en 40D är snabba objektiv som kan utnyttja sprutten i kameran är väl EF 70-200 f/4 och EF 85 f/1.8 - båda med USM som lirar väldigt bra ihop med den snabba af modulen i kameran. Kameran fungerar givetvis bra med all optik, men lever upp om den får jobba med optik som har snabb af-motor.

Nackdelen med 40D är att skärmen är trist, men när man lärt sig lita på af så kvittar det - man har den då bara föra att ta bort felkomponerade bilder ute i fält och till det duger den gott.

För foto inomhus utan blixt så är 50D lite bättre eftersom de har trixat till af lite så att den är tåligare emot flimrande ljus. Gäller det tåliga hus så kan man fundera att titta på Pentax - de har många hus som är bra vädertätade och erkänt tåliga för fukt, slag och låga temperaturer - kanske aningen sämre på hög-iso brus, men det är faktiskt sällan helt avgörande även om debatten mest handlar om prestanda vid hög-iso. För och nackdelar med olika pentax hus lägger du lämpligst i pentax tråden då det där finns personer som är bättre pålästa om för och nackdelar med olika pentaxhus.

Nikon kan givetvis vara ett alternativ och då är den givna motsvarigheten D300 - en riktigt bra kamera som har sensorprestanda och ergonomi som 40D ungefär.

Mitt personliga råd är en begagnad 40D - mycket kamera för rätt små pengar. Den är lite gammal idag, men snabb, strålande af, bra ergonomi, 3 C-lägen, billiga batterier, tålig och har en bra sökare.

Mest önsketänkande. 450D's std batteri var på 1050mAh och 40D's var på 1300-nånting. Batterigreppet (som dessutom gör en smidig kamera klumpig) kunde ha 2 extra standardbatterier dvs totalt 2100 + 1050 = 3150 mAh. Ska jämföras med den äldre 40D som alltså hade 1300-nånting. Troligen drar 40D mer ström dessutom. Det troliga är att resp kamera utan batterigrepp var väldigt lika i livslängd på en laddning. Vad får du allt ifrån?

EDIT: Hoppsan, ett inlägg kom mellan. Detta var menat som svar till anders30 snäppet upp....

Duhhh... förmodar att du själv använt båda kamerorna flitigt. Not!
Ur manualerna till 40D resp 450D nedan. Som du ser tar 40D dubbelt så många bilder på ett batteri, 450D kräver grepp och ett extra batteri för att nå samma resultat. Och som sagts tidigare ger greppet ett extra batteri och inte två.

Om bilderna nedan inte syns är uppgifterna i manualen att 40D tar 1100 st bilder vid 23°C och 950 st vid 0°C. Samma resultat för 450D är 600 st bilder vid 23°C och 500 st vid 0°C. Och 500D är ännu sämre med 500 st resp. 490 st bilder.

Vad jag får allt ifrån? Ja, det kan man undra...

Bilagor

• Dump_002.jpg
    Dump_002.jpg
    33.4 KB · Visningar: 96
  • Dump_003.jpg
    Dump_003.jpg
    34.5 KB · Visningar: 96
Senast ändrad:
Jaha där ser man. Pudel från mig.

Undrar lite vad det beror på. Ca 1100 mot ca 1300mAh - kan det vara så att 450D's 12MP kräver mycket mer signalbehandling... (?). Kamerorna har ju samma processor, skärm mm tex och nog trodde jag (felaktigt alltså) att sånt som högre fps, mer avancerad AF och annat sög mer batteri.

Jaha där ser man. Pudel från mig.

Undrar lite vad det beror på. Ca 1100 mot ca 1300mAh - kan det vara så att 450D's 12MP kräver mycket mer signalbehandling... (?). Kamerorna har ju samma processor, skärm mm tex och nog trodde jag (felaktigt alltså) att sånt som högre fps, mer avancerad AF och annat sög mer batteri.

Accepted :)

(För övrigt är batterierna på 1080 resp 1390 mAh.)

Känslan av att använda 30D och 40D var att batterierna räckte för evigt. 450D var helt OK men man fick vara uppmärksam. 500D var sämre än OK och om man börja filma tog det slut på nolltid, var därför tvungen att köpa greppet och extra batteri till 500D. Grepp är emot mina principer, så det blev ett byte till 7D ganska snart som tar 1000 st (23°C) resp. 800 st (0°C) bilder på en laddning, alltså bara nästan lika bra som 40D trots att 7D's batteri är på hela 1800 mAh.

Skillnaden mellan 40D och 450D tror jag beror på att 40D använder toppdisplayen för kamerainställningar medan 450D alltid tänder sin 3" LCD för inställning. På 500D är det den högupplösta och ljusstarkare LCD'n som gör skillnaden mot 450D.

Senast ändrad:
Jag har tagit över 1000 bilder på en laddning ibland när det varit racing med min 40D - inga problem, det bara smattrar på och extra batteriet har blivit kvar i fickan - skönt oneligen - oki oki, då kör jag bara JPEG och glor inte på displayen något mycket,men ändå - det är bra och skönt att slippa byta batteri i tid och otid.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto