ANNONS
Annons

Börja fotografera, vilken kamera ska jag införskaffa mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hjelmutt

Medlem
Hej!

Har blivit väldigt sugen på att börja fotografera lite mer seriöst. Idag har jag en kompakt digitalkamera Canon powershot G9 men skulle vilja byta upp mig till en systemkamera.
Jag kommer att fotografera sport (vinter och sommar) och landskap vad jag vet just nu.

Just nu tittar jag på dessa kameror

Canon 400D
Canon 450D
Canon 40D

Vilken av dessa skulle passa mig bäst? Eller finns det något bättre förslag? Ska ligga i samma prisklass.

//Mattias

När det gäller sport är 40D klart bättre än de andra alternativen du nämner. Mycket bättre sökare, snabbare af, snabbare seriebildstagning, bättre reglage.

Nu vill jag inte dra igång en Canon vs. Nikon diskussion. Men om du precis ger dig in i fotografin (alltså inte äger några objektiv ännu), så tycker jag ändå att du borde ge dig in butik och känna på några Nikonkameror. Då kan du iaf, oavsett vad du väljer, känna dig tryggare i ditt val :)

Nähä!

Varför inte kolla på Canon, Pentax och Olympos också?

Nu vill jag inte dra igång en Canon vs. Nikon diskussion. Men om du precis ger dig in i fotografin (alltså inte äger några objektiv ännu), så tycker jag ändå att du borde ge dig in butik och känna på några Nikonkameror. Då kan du iaf, oavsett vad du väljer, känna dig tryggare i ditt val :)

Det man bör göra är att känna och klämma på olika kameror. ALLA systemkameror presterar bra bilder om man har bra optik på dem, det gäller från billigaste till dyraste.

Några saker att tänka på kan dock vara:
- Fundera över begagnatmarknaderna på objektiv. De märken som är störts är Canon och Nikon, därefter får de övriga dela på 10% av begagnatmarknaden. Det kan ju vara avgörande då man vill uppgradera sig.
- Fundera över vilken kamera som ligger bäst i handen, har trevligast menysystem etc.
- Blixtar, ja, för blixt är en bra uppgradering av systemet då man står med kamerahus och kitobjektiv och tycker att det inte fungerar att fotografera inomhus. En extern blixt att sätta i blixtskon höjer kvalitén otroligt mycket i bilderna, mer än ljusstarkaste objektivet med bländare 1.4 och därmed tokkort skärpedjup.

Att gå på en begagnad 40D är nog inte ett dåligt val. Jag uppgraderade från 20D till 7D förra året och jag tyckter inte att bildkvalitén är det som blev bättre, utan endast (nästan i alla fall) var det handhavandet. 40D är nu en mycket trevligare kamera än 20D så det blir nog bra. De övriga modellerna har jag ingen erfarenhet av.

Lycka till!

Tack för alla svar.

Angående att jag har inriktat mig på canon är för att min kompis som fotograferar har en canon 500d och jag tycker om att fotografera med den, sen har jag inte så mycket annat att jämföra med så det är väl just de som har gjort att jag är inriktad mot canon.

Vad finns det mer för märken som liknar tex 40D i prestanda osv?
Vilket objektiv skulle passa bra som de första om jag skulle köpa mig en 40D?

Vad finns det mer för märken som liknar tex 40D i prestanda osv?
Vilket objektiv skulle passa bra som de första om jag skulle köpa mig en 40D?
Nikon D80/D90 motsvarar ungefär Canon 40D. D80 är ett år äldre än 40D, D90 är ett år nyare.

Canon 40D såldes ofta i paket med en zoom 17-85 och ofta säljs de tillsammans som begagnade också. Det är en helt okej normalzoom och ganska prisvärd, borde kosta runt 2000 kr begagnad. Det går att köpa för under 3000 kr nytt.

Okej. Har bestämt mig för att köpa mig en 450D. Var inne på en butik och tittade idag, kom fram till att 40D blir lite för klumpig för mig.

Till nästa fråga!
Vad bör / ska man kolla på när man köper sig en begagnad kamera, några tips skulle vara riktigt bra

Följande bör du kolla efter: antal exponeringar (finns säkert de här på FS som kan ge länkar till mjukvara som kollar detta) annars är kamerans yttre skick en ledtråd. Det skall inte skramla. Tag några bilder se att allt fungerar. Tag i läge M också, vit yta helt OK att köra blixt blända ner till 22, tag bild - förstora bilden på TFTn eller monitor. Alla prickar som syns är smuts på sensorn som FÖRMODLIGEN går att ta bort men be säljaren göra rent och se att det mesta försvinner. Färgade fläckar är döda pixlar och försvinner inte. Ä det en familjekamera/hobbykamera t ex en 450D är dessa oftast inte hårt körda och borde vara ett säkert köp. Antal exp som de är testade för anges inte men räkna med att de tål 50.000 exp, kanske mindre då inte bara slutaren är klenare än dyrare modeller utan även spegelmotorn mm. Sedan är en tumregel jag använder att en beg kamera som fortfarande säljs ny borde kosta 66-75% av nypriset. En generation back 50% en generation till 33%. så en 450D borde kosta beg 50-66% av 5000:- med kitoptik då de aldeles nyligen i stort settförsvann (kan finnas ett och annat överblivet nyex någonstans).

Okej tack för tipset!

De här svänger mycket fram och tillbaka.
Värt att lägga till lite mer pengar och köpa sig en 500D istället för en 450D? Eller blir det ingen större skillnad för mig? videoinspelning är jag inte så intresserad av i alla fall.

Nä, om filmning är ointressant ger 500D inget väsentligt extra lull-lull att bli glad för. 450D är en utomordentlig kamera med en fin sensor och på flera sätt att föredra framför 40D. Inte minst smidigheten.

Såg dock att 500D med kitobjektiv såldes för 4995:- för någon vecka sedan. Det är onekligen prisvärt. Jämfört med det priset ser de 450D som finns i annonsskörden här på FS minst sagt dyra ut nu när jag tittade.

Mitt tips är fortfarande 40D, för sportfoto är den så mycket snabbare och roligare att använda än 450D och 500D. Den tål dessutom dåligt väder mycket bättre än 450D/500D som är helt otätade.

Jag har också en G9 och suktar efter något maffigare. 60D är jag troligen inriktad på och jag blev väldigt förundrad över den dåliga sökaren som 550D har. 60D och 7D är wow verkligen om man jämför. Ett bra råd är också att klämma på de tilltänkta kamerorna.

Mitt tips är fortfarande 40D, för sportfoto är den så mycket snabbare och roligare att använda än 450D och 500D. Den tål dessutom dåligt väder mycket bättre än 450D/500D som är helt otätade.

Det där vill jag gärna ha en källa på =)

Mig veterligen är 40D precis lika otätad, med undantag för för de löjliga skumgummi-aktiga dammlisterna i minneskorts- och batterilucka.

Det där vill jag gärna ha en källa på =)

Mig veterligen är 40D precis lika otätad, med undantag för för de löjliga skumgummi-aktiga dammlisterna i minneskorts- och batterilucka.

40/50D är delvis tätade, 450D/500D är saknar detsamma. Delvis tätad måste väl vara bättre, eller? Ägde 40D samtidigt med 450D och 500D som med batterigrepp på hade ett öppen jättehål mellan hus och grepp. Många köper grepp till 450D/500D för att få bättre grepp och samma batterikapacitet som 40D med ett batteri, detta gör skillnaden ännu större med avseende på täthet.

"Historically, only Canon's 1-series bodies were weather sealed. With the 40Dd came partial weather sealing and the 50D has received similar partial weather sealing. I'm not ready to get my 50D wet, but every avoided repair is a big deal in both time and money." Hela texten här: http://www.the-digital-picture.com/reviews/canon-eos-50d-digital-slr-camera-review.aspx

Jag kör nu med 7D som är ännu bättre tätad.

Det är svårt!

Anledningen till att jag tittar mer på 450/500D är för att den är mindre och smidigare. Eftersom att jag aldrig har ägt en systemkamera förut så vill man inte att den blir för klumpig så i mer dagliga sammanhang lämnar kameran hemma för att den är för bökig att ta med sig.

Förutom det så är 40D perfekt för mig antar jag.

Mest önsketänkande. 450D's std batteri var på 1050mAh och 40D's var på 1300-nånting. Batterigreppet (som dessutom gör en smidig kamera klumpig) kunde ha 2 extra standardbatterier dvs totalt 2100 + 1050 = 3150 mAh. Ska jämföras med den äldre 40D som alltså hade 1300-nånting. Troligen drar 40D mer ström dessutom. Det troliga är att resp kamera utan batterigrepp var väldigt lika i livslängd på en laddning. Vad får du allt ifrån?

EDIT: Hoppsan, ett inlägg kom mellan. Detta var menat som svar till anders30 snäppet upp....

Mest önsketänkande. 450D's std batteri var på 1050mAh och 40D's var på 1300-nånting. Batterigreppet (som dessutom gör en smidig kamera klumpig) kunde ha 2 extra standardbatterier dvs totalt 2100 + 1050 = 3150 mAh.

Det blir inte tre batterier totalt med batterigrepp på en 450D, eftersom greppets anslutning mot kameran ersätter det vanliga batteriet (precis som alla andra batterigrepp till dagens digitala Canon, såvitt jag vet).

19 inlägg om vilken kamera TS ska välja, men väldigt lite om ord om objektivvalet? Visserligen, de stabiliserade 18-55/3,5-5,6 kitobjektiven som säljs idag är prisvärda, men de är både ljussvaga och har ganska litet zoomomfång för att ha som enda objektiv. Jag skulle rekommendera att om man väljer en 18-55 kitzoom även komplettera med en telezoom för bl.a. sportfoto. De ger möjlighet att stå lite längre bort, och även bättre kunna isolera motivet från bakgrunden i och med att skärpedjupet krymper med längre brännvidder.

Ett kit med kamera + två objektiv, eller kamera + ett objektiv med större zoomomfång än 18-55mm skulle vara min rekommendation.

ANNONS