Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bör man undvika IS när man fotar med stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag försökte söka efter en tråd i ämnet, men sökmotorn vägrade söka i endast rubrikerna, så träffarna blev alltför många.
Men det är ju ny mjukvara för forumet på gång vad jag förstår så...

Till saken. Jag har en Powershot S3 IS. Jag vet att det också finns lösa objektiv till systemkameror med IS. Jag gissar att tekniken är ungefär densamma.

För en tid sedan fick jag rådet här i FS forum att stänga av IS när jag fotade med stativ därför att skärpan blir bättre då. Jag vill inte nämna namnet på personen så här i en annan tråd, men detta var hans/hennes tydliga erfarenhet.

Detta var helt nytt för mig. Det står heller ingenting i manualen om det. Anledningen var att IS-mekaniken fortsätter att röra sig när det är "för stabilt" så att skärpan blir sämre med IS än utan IS vid stativfoto. Kameran orsakar alltså sin egen skakningsoskärpa med IS påslaget.

Jag blev nyfiken och gjorde ett test från balkongen, där det ju är stabilare underlag än det i regel är i naturen. Jag tog ett antal bilder med och utan IS. I övrigt använde jag exakt samma inställningar.
Jag granskade sedan dessa bilder i datorn, men kunde inte hitta några skillnader i skärpa mellan de som var tagna med IS och de som var tagna utan.

Jag påstår inte att rådet behöver vara fel, men det stämmer inte med mina tester.
Så därför startar jag en tråd specifikt om detta och vänder mig till er alla som har erfarenhet av det här. Hur ligger det till egentligen med IS och stativ? Vad har ni för erfarenheter?

Finns det några mer vetenskapligt gjorda tester (till skillnad mot mina) eller andra dokumenterade fakta som visar huruvida man under stabila förhållanden bör eller inte bör använda IS vid stativfotografering?
Jag har letat lite på nätet men inte hittat något.

Jag vill tillägga också att det här inte alls handlar om att försöka bevisa att den som gav mig rådet skulle ha fel. Jag fick något att tänka på när jag läste det, och det har snurrat i bakhuvudet på mig då och då sedan dess. I synnerhet eftersom jag har på senare tid börjat använda stativ betydligt mer än tidigare.
Så jag skulle därför gärna vilja veta hur det ligger till med det här, eftersom mina egna tester inte visade någonting. Mitt enda syfte är att veta hur jag ska göra i det här avseendet för att kunna ta så bra bilder som möjligt.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Grundtipset är att stänga av IS när kameran är stativmonterad. Anledningen till detta är att det alltid finns störningar i ett system vilket innebär att IS kommer att kompensera för störningar som inte finns och på så vis inducera korrigeringar som gör att bilden istället blir skakig. Det finns system som själva känner av om de rör sig mindre än normalt, vilket då tyder på stativmontering och systemet stänger av sig. En blåsig dag eller om stativ eller kamera av andra skäl gungar, t ex på en brygga eller vibrerande bro, kan det vara en fördel att låta IS hjälpa till att eliminera skakningar.
 
Allmänt beror det också på hur smart IS:en är. När det gäller Canon-objektiv är de dyrare IS-varianterna smarta nog att stänga av sig själva när de upptäcker att de är stativmonterade. Vet inte vad S3 har för teknik men jag skulle gissa att den inte gör det själv och då behöver man nog göra det åt den.

Står det inget i manualen om det?
 
Har inte provat själv hur det blir.
Men på Canons objektiv med lite längre brännvidd kan man slå av IS i horisontal låge.
Detta för att man ska kunna ha objektivet på t ex enbensstativ och panorera.
Tanken är då att den önskade horisontalrörelsen inte ska tas med i bildstabiliseringen.

I övrigt har jag inte sett nån information om att det skulle vara till nackdel med IS även om man använder stativ. Men en tanke kan ju vara att om kameran är stilla och sen pga av spegelfällning eller linande (mikrovibrationer) stör IS som överkompenserar och ger skaoskärpa.
 
Detta är ett problem främst med de första objektiven som Canon kom ut med. Tekniken har ju förfinats och jag har för mig att det senaste objektivet med IS, EF 70-200/4.0 IS L har tredje generationens IS som ska vara bättre på detta.

En av våra främsta naturfotografer, Tore Hagman hade för ett antal år sedan köpt ett IS-objektiv och åkte ner till Afrika för att plåta. Nästan samtliga bilder som han tog där nere med stativ och stabilisator på var oskarpa.
 
Hej

läs här

Arthur Morris har kontrakt med Canon och har tätt kontakt med Chuck Westfall Canon USA.


FOR THE LAST TIME B: IS ON OR OFF?

Many folks, confused by statements in various Canon user guides and manuals, write asking if IS should be turned off when using various lenses on a tripod. Here is the advice given by Canon's top US Tech-Rep, Chuck Westfall:

The EF Image Stabilizer lenses listed below support "tripod IS." The IS switch may be left in the on position when using these lenses on tripod.

EF28-300mm f/3.5-5.6L IS USM
EF70-200mm f/2.8L IS USM
EF70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM
EF300mm f/2.8L IS USM
EF400mm f/2.8L IS USM
EF400mm f/4 DO IS USM
EF500mm f/4L IS USM
EF600mm f/4L IS USM

(Editor's note: Chuck told me some time ago that (except when photographing a static subject from a moving vehicle) IS 2 Mode performs exactly the same as IS 1 mode when any of the lenses above are mounted on a tripod. For that reason, I set the IS Mode for these lenses on Mode 2 and for all intents and purposes never set it to Mode 1.

The EF Image Stabilizer lenses listed below do not support "tripod IS." The IS switch should be in the off position when using these lenses on a tripod.

EF28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
EF75-300mm f/4-5.6 IS USM
EF100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
EF300mm f/4L IS USM

(Editor's note: when hand-holding any of the four lenses above, it is best to set IS 1 mode when photographing static subjects and IS 2 Mode when photographing subjects in motion.)


Från http://www.birdsasart.com/bn169.htm

MVH

Omar
 
atotowi skrev:
Men på Canons objektiv med lite längre brännvidd kan man slå av IS i horisontal låge.
Det sägs faktiskt t.o.m. vara så smart att kameran känner av i vilken ledd den inte skall kompensera för panoreringsrörelsen. Därmed skall det även gå att ta stående bilder med panorering, vilket för objektivet då är vertikal ledd.
I övrigt har jag inte sett nån information om att det skulle vara till nackdel med IS även om man använder stativ.
Det står sannolikt i handboken till de (äldre) objektiv som inte har stativavkännande IS. Se Omars inlägg.
Men en tanke kan ju vara att om kameran är stilla och sen pga av spegelfällning eller linande (mikrovibrationer) stör IS som överkompenserar och ger skaoskärpa.
Just spegelfällningen har Chuck Westfall kommenterat med att IS skall kunna kompensera för den. Till skillnad från vad många tror stängs IS nämligen inte av helt när det känner av stativmonteringen i de nyare objektiven, utan det står i ett övervakningsläge där det skall kompensera just sådana plötsliga vibrationer som spegelfällning. Detta var väl beskrivet i ett tekniskt dokument från Canon som nu tyvärr inte längre är åtkomligt eftersom de har gjort om den webbservern.

Däremot har åtminstone jag kommit fram till att även med objektiv som har nämnda stativavkänning bör man stänga av IS på stativ när tiderna blir riktigt långa. Med mitt EF 70-300 DO i 300-läge blir bilderna märkbart suddigare med påslagen IS när tiden överstiger 1/10 sek. Stänger man av IS bör man givetvis använda manuell spegeluppfällning, då detta annars kan orsaka vibrationer. Den tid vid vilken man kan få problem varierar med brännvidd och kanske också med olika objektiv, så man bör nog prova sig fram själv.

Om samma saker gäller för IS i kompaktkamerorna har jag inte den blekaste aning om.
 
Ovanstående förklaringar är lite luddiga tycker jag. :)

Problemet skulle jag tro är väl att de tidiga IS-systemen försökte kompensera för vibrationer som fortplantade sig genom stativet till kameran, vilket i sin tur orsakade vibrationer från kameran som fortplantade sig till stativet etc. Dvs rundgång. De nyare Canon-objektiven torde klara detta, vilket Omars post ovan bekräftar.
 
Tack för alla svar!

Jag har läst manualen från pärm till pärm några gånger, men jag kan inte minnas att det stod något om detta.
Om det verkligen inte står något i manualen kan det nog vara en god idé att ta stativbilder både med och utan IS under olika förhållanden för att se om det blir någon skillnad.
Testet jag gjorde på balkongen var mitt på dagen i starkt ljus (korta slutartider) samt betongunderlag.
Jag ska nog göra några jämförande tester under mer realistiska naturfotoförhållanden också.

Mvh.
Lasse C
 
RolandM skrev:
Grundtipset är att stänga av IS när kameran är stativmonterad. Anledningen till detta är att det alltid finns störningar i ett system vilket innebär att IS kommer att kompensera för störningar som inte finns och på så vis inducera korrigeringar som gör att bilden istället blir skakig. Det finns system som själva känner av om de rör sig mindre än normalt, vilket då tyder på stativmontering och systemet stänger av sig. En blåsig dag eller om stativ eller kamera av andra skäl gungar, t ex på en brygga eller vibrerande bro, kan det vara en fördel att låta IS hjälpa till att eliminera skakningar.
Hej, igen!

Jag glömde skriva i mitt förra inlägg, efter att ha läst svaren jag fått, att jag tycker att Rolands inlägg som jag citerar känns som en bra sammanfattning och utgångspunkt till hur jag ska tänka kring detta med IS och stativ.
Det känns ju också rätt logiskt när jag tänker efter att när kameran verkligen sitter fast ordentligt och är stilla, exempelvis på ett stativ, så borde inte IS vara till någon nytta. Om IS har någon inverkan alls då så kan det bara vara till det sämre.

Jag visste heller inte att det fanns så många varianter av IS som jag fått lära mig i denna tråd och sidorna det länkats till. Självklart förfinas tekniken med tiden, men t ex detta med att vissa IS har stöd för tripod och andra inte, som citatet i Omars inlägg visar, var helt nytt för mig.

Jag har ingen aning om exakt vilken typ av IS som finns i min S3 IS, och det känns inte så viktigt att ta reda på heller. Jag tycker jag har fått veta så pass mycket om kombinationen IS och stativ i allmänhet här i tråden att jag har mycket bättre förutsättningar att effektivare kunna prova mig fram till vad som fungerar bäst med min kamera.

Jag har ändå planer på att köpa en systemkamera relativt snart, och då känns det viktigare vid valet av objektiv att sätta sig in i vilken typ av IS objektivet har, inte bara om det har IS eller inte.

Mvh.
Lasse C
 
Hej

IS på stativ är nog mest verksamt för riktigt stora telen, de är ofta inte helt stilla även om de är låsta på kulled. Ofta när man fotar med riktigt stora telen så använder många typ Wimberley head och då är ofta den inte låst och det är är vibrationskänsligt och vibrationerna där kan ju IS minska. IS har ju något att jobba med om det inte är riktigt stabilt.

Använder man tex 600mm + 2XTC + 20D (1.6) så är man ju uppe i runt 1920mm, det är ju vibrationskänsligt.

Mvh

Omar
 
Hej!

Låter helt rätt. Mitt stativ är inte så värst stabilt. Vid full inzoomning på min S3 IS (12x, 72 mm), och det är inte så värst mycket, kan jag tydligt se att bilden i displayen rör sig ibland, även om jag inte kan se någon rörelse i själva stativet, och vid ordentligt blåsigt väder syns det även att stativet kan gunga lite ibland.
Så detta är exempel på när IS borde förbättra resultatet vid stativfoto för min del.

Än så länge glömmer jag ofta bort att slå av IS när jag fotar med stativ, oavsett fotoförhållandena, så det har inte blivit så mycket material att jämföra med och dra slutsatser av än. Men någon gång ska jag väl lära mig att komma ihåg IS-inställningen vid stativfoto så att jag kan testa att fota både med och utan IS under lite olika förhållande och se vad som funkar bäst.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.