Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bör man manipulera i detta fall?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollock

Aktiv medlem
tar normalt sätt inte porträtt men tog ett på min vän för ett par veckor sedan. lekte lite med bilden vid exponeringen och fick den här:
 

Bilagor

  • dsc01355_6.jpg
    dsc01355_6.jpg
    76.9 KB · Visningar: 742
gillar "gatan" t.v. och på nåt sätt så sammanfattar den här bilden (för mig) hur hon är som person.

hur som helst nu är frågan är det rätta att manipulera den här bilden? jag är kluven i frågan, gillar att den är så "onaturligt" naturlig.

så här ser den ut när jag lyste upp den lite(dum jag är som inte fota i raw...)

vad tycker ni? vad ska jag göra med den? är den tillräckligt bra för att laddas upp på FS?
 

Bilagor

  • dsc01355_5_1.jpg
    dsc01355_5_1.jpg
    97.1 KB · Visningar: 731
Manipulera så mycket du vill bara det klart framgår tycker jag. När frågan om manipulation eller ej är viktig är när det handlar om bilder som utger sig för att vara dokumentära tycker jag. Sedan tycker jag personligen att en bild som framställs i kameran för det mesta är "bättre" än en som framställs vid datorn. Med manipulation menar jag då att man tar bort eller lägger till saker som inte finns i den ursprungliga bildytan. Alltså tycker jag att det är ok att jobba med kontrast, skuggning, upplättning osv så länge det inte går till överdrift.
 
Hej Alf!
tog fö. den här bilden med ditt gamla stativ!

Tycker ni att jag ska göra något med bilden i fråga? eller är den "good to go"?
 
Är du själv nöjd med bilden tycker jag du ska lägga upp den, sedan får du ju framför allt om du lägger den i någon kritikpool eller grupp tåla den +/- kritik som eventuellt ges. Gillar själv att få förslag på förbättringar och/eller åsiker, då får man något fundera över och arbeta med.

Tro på det du gör, fråga inte om lov :eek:)
 
hehe. jag gillar kritik, det enda jag undrar nu är vilken av dessa två ni tycker att jag ska lägga upp?

den upplysta eller totalt omanipulerade, vilken tilltalar mest?

ps kommer sedan lägga den i bildkritik, vill bara höra mig för vilken av dessa två ni tycker att jag ska lägga upp(vill lägga upp rätt bild fr. början så att säga), sedan får kritiken vina..
 
Okidoki,

sitter vid min bärbara så jag är inte riktigt säker på ljusheten. Jag tycker nog den senare ser bättre ut, men jag skulle (tror jag) skuggat/mörkat vänster sidan något, tycker den bliv lite för ljus när du ljusade upp ansiktet.
 
Ett enkelt sätt ...
- Öppna ditt första försök i PS
- Tryck Ctrl+j för att kopiera bakgrundslagret.
- Välj t.ex. Lager->Nytt Justeringslager->Nivåer
- Dra den nedre mittersta gråa pilen till vänster för att få bilden ljusare.
Med justeringslagret markerat
- Tryck D för att sätta vitt och svart som default färger
- Tryck X för att välja svart som marketingsfärg
- Tryck B för att aktivera pensel, välj lämlig storlek och luddighet.
- Måla på de ställen som du vill ha mörkare
- Innan du sparar måste du slå samman lagren.

Du kan välja att minska opacitet för att inte få all effekt på en gång, då kan du måla fler gånger för att få den mängd du vill. Du kan även välja olika grad av ludd på penseln för att inte gränsen mellan målad och omålad yta inte ska bli så markant.

Vet inte om det blev begripligt ...
annars kan jag rekomendera denna bol som utan krussiduller steg för steg visar hur du löser dina problem, den finns även för elements och är väl värd pengarna. Efter lite pillande lär du dig sedan snabbt att kombinera olika tekniker.
 
En för mörk bild kan också fixas lätt genom att kopiera in ett nytt bakgrundslager och välj sen screen som blandningsläge. Samma sak med en för ljus kan man välja multiplicera som blandningsläge istället.


Henrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.