Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bör fokuspunkt och exponeringsmätpunkt sammanfalla?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag funderade häromdagen på varför inte mätpunkterna för fokus och ljus inte alltid sammanfaller. Eller gör de det? På min Nikon D90 kan jag välja fokuspunkt, men om jag vill ha spotmätning, finns bara mitten, efter vad jag förstår.

Finns det någon anledning till att inte låta fokus- och exponeringsmätning sammanfalla? Jag har svårt att se det. Det jag vill ha skarpt vill jag väl ha korrekt exponerat? Eller?

Per.

På min kamera mäter allt spotmätningen i fokuspunkten, fast vad din sysslar med kan jag förstås inte svara för.

Edit: Tittade i manualen (D80) och mätningen hamnar i mitten om man kör med automatiskt val av AF-punkt eller använder objektiv utan cpu, annars i fokuspunkten. Själv använder jag nästan aldrig automatiskt val av AF-punkt, och särskilt inte i kombination med spotmätning.

Senast ändrad:
På min kamera mäter allt spotmätningen i fokuspunkten, fast vad din sysslar med kan jag förstås inte svara för.

På min D90 med. Testade nyss och jepp, den mäter ljuset i fokuspunkten. Lönar sig att ha avtryckarens AF-lock påslaget bara, annars blir det lätt pannkaka om man komponerar om efter fokuseringen..

Edit: Efter tillägget i Martins inlägg ovan testade jag även med mina skruvdrivna objektiv, Nikkor AF 85/1,8 D och Sigma EX DG 24/1,8 D. Funkar likadant med dem. Vilka objektiv som man får ljusmätning med överhuvudtaget med D80/90 funkar inte så här? Ge gärna ett exempel.

Senast ändrad:
På min D90 med. Testade nyss och jepp, den mäter ljuset i fokuspunkten.

... vilket är precis vad som står i handboken, när jag läser riktigt ordentligt!

Tack!

Per.

(Kommentar till mig själv: läs i handboken innan du ställer dumma frågor i forumet. Speciellt eftersom du har som vana att säga till andra... Pinsamt, Strömgren.)

Det är inta alls säkert att det du vill ha i focus är vad du vill ha mätt exp efter,
framförallt spotmätning kan vara knepigt, kameran förutsätter att motivet är
ljusgrått, närmare bestämt 18% reflekion och gör exponeringen så att
det blir så, prova och spotmät något svart, sedan något vitt brevid varandra i samma
ljus, fota och se.

//MW

Edit: Efter tillägget i Martins inlägg ovan testade jag även med mina skruvdrivna objektiv, Nikkor AF 85/1,8 D och Sigma EX DG 24/1,8 D. Funkar likadant med dem. Vilka objektiv som man får ljusmätning med överhuvudtaget med D80/90 funkar inte så här? Ge gärna ett exempel.

Bra fråga...
Det är vad som står i manualen, men objektiv utan cpu (skruvdrivna har cpu) ska ju inte ge mätning alls. Det gick lite fort när jag kollade i manualen så jag reflekterade inte över denna något underliga uppgift. En möjlighet är att Nikon klantat sig helt enkelt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar