Makten
Aktiv medlem
Ja, det här är ett mycket intressant ämne, och möjligen orsaken till att Nikons kameror ansetts brusiga jämfört med Canon. Jag har alltid tyckt att Canons CMOS-sensorer ger ett väldigt fult färgbrus, om vi ser till exempelvis EOS 20D. Brusbilden är helt enkelt väldigt svåra att jämföra rakt av. När alla häpnar över D3:s brusegenskaper så ska man komma ihåg att de alltid brukar vara uppräknade med NX. Jag såg någon tråd på Dpreview där man jämfört med 5D i ACR, och det var nästan ingen skillnad alls upp till ISO 3200. Plötsligt såg D3 inte alls ut att vara så enormt fenomenal.Mankan G skrev:
När det gäller bruset och dess egenskaper så är dina slutsatser ovan lite av orsaken till att jag har fajtats med blodiga naglar när vissa har hävdat D2X bedrövliga egenskaper utan att ens ha använt den bästa konverteraren....Kör man dess bilder via ACR så ser de än mer hemska ut än dina exempel från D200 men via NX så är det en helt annan sak. Jo den brusar mer än andra på höga iso och upplösningen minskar en aning men resultatet är otroligt mycket bättre och framför allt snyggare när Nikons Capture används....... Precis som med din D200
Och än så länge har mina bilder upp till de A3or jag brukar skriva ut haft tillräckligt med upplösning. Har även skrivit ut biler i 2 x 1,5 meter tagna på iso800 och de var tillräckligt bra för att kunden skulle betala. I denna storlek så är ändå bilderna uppdragna för mycket så upplösningen räcker inte till ändå.......
Frågan är då om det är ACR som misshandlar bilderna, eller om det är NX som "trollar"? Skulle man kunna köra Canon-filer i NX så hade de kanske sett helt annorlunda ut, till det bättre?
Det är väldigt trist att NX har ett så uselt gränssnitt måste jag säga. Det tar ungefär fem gånger längre tid att fixa en bild där än i LR.