Annons

Bättre Macro?

Produkter
(logga in för att koppla)

joz_m85

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag äger en EOS 400D. När jag tar närbilder så använder jag mitt objektiv Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO (1:1).
Men jag känner att jag inte riktigt kan komma så nära motivet som jag vill.
Så min fråga är vilket objektiv som är steget värre än mitt Tamron 90mm?

Tack på förhand!

MVH Jonas

joz_m85 skrev:
Hej!

Jag äger en EOS 400D. När jag tar närbilder så använder jag mitt objektiv Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO (1:1).

Oj! Vad tar du bilder på?

Per.

Hej!

Tja, de flesta tillverkare har ju 105mm mikro/macro (1:1) men det är ju ingen jätteskillnad mot 90mm. Sigma har en 150mm som fått oerhört bra kritik. Nikon hade en zoom-mikroNikkor, men jag vet inte om den är kvar i produktion. Kanske finns begagnad...

Jag kör med 105mm och byger på med mellanringar eller teleconverter beroende på om mitt motiv är lättskrämt eller inte. Det spar lite pengar...

/Peter

Ingen skillnad

Det är ingen skillnad på de olika objektiven. I stort sett alla makroobjektiv har samma avbildningsskala 1:1. Vill du komma närmare kan du använda en telekonverter eller mellanring mellan objektiv och kamerahus.
ps Det finns ett specialobjektiv som bara kan användas till makro det har förstoring från 1:1 till 5:1. fast det är besvärligt att använda och kräver stativ med inställningssläde.

joz_m85 skrev:
Hej!

Så min fråga är vilket objektiv som är steget värre än mitt Tamron 90mm?

Tack på förhand!

MVH Jonas

Som Tony skrev finns det ett objektiv för Canon som ger upp till 5ggr större förstoring.

Cyberphoto har det och där kan du läsa lite om specifikationerna.

Verkar dock väldigt knepigt att använda.

/J

Hej!
Anledningen till att jag vill "komma närmare" är att jag upplever att kameran inte kan fokusera när jag t.ex vill fota insidan på en blomma. Så jag måste backa ifrån motivet + - några cm. Och då får jag inte det resultatet jag vill ha. Kolla på bilden som jag bifogar. Jag vill komma "in" i blomman och få en skarp och detaljerad bild.
Rätta mig gärna om jag har fel. Alla tips och förklaringar är välkomna!

http://www.zoonen.com/res/user/464152/galleri/1875037/img_20080218_0312_orig_SE.jpg

MVH Jonas Mårdskog

Jag vet inte om jag missuppfattar problemet men det är väl vanligast att fokusera manuellt när man plåtar makro? Bilden som du länkar till är väl för övrigt mycket större avbildningsskala än 1:1?

Måste hålla med Per, när du fotograferar macro så är det bäst att fokusera manuellt. AF har svårt att fokusera på ALLA macro-objektiv, inkl mitt EF-s 60/2,8 macro (1:1).
//Janne

Här blandas begreppen hej vilt.

En kortare brännvidd ger ett kortare fotograferingsavstånd. De flesta makroobjektiv ger skala 1:1 vid kortaste avståndet, även kallad närgräns.

Om man vill ha ett kortare fotograferingsavstånd för samma förstoringsgrad väljer man alltså en kortare brännvidd.

Vill man ha ett kortare fotograferinsavstånd i syfte att uppnå en större förstoring av motivet ger det alltså inget att byta brännvidd.

När man vill ha ett kortare fotograferingsavstånd för att kunna förstora ett motiv ytterligare behövs andra lösningar. Den vanligaste och i många fall bästa är att öka avståndet mellan objektiv och film/sensor. Detta går att föra med antingen mellanringar eller bälg. Bälgen ger en steglöst reglerbart utdrag, men är lite omständligare att hantera. Mellanringarna är ofta smidigare och med kombinationer av olika längd eller flera ringar på varandra ger även det en stor valfrihet av förstoringsgrad.

Andra alternativ är ex. försättslinser och objektiv vända åt "fel" håll.

En längre brännvidd kräver ett längre "utdrag" för att ge samma förstoring som en kortare brännvidd med ett kortare utdrag. Det är alltså enklare att få en stor förstoring ("massor av makro") med en kortare brännvidd. Däremot blir fotograferingsavståndet som sagt kortare.

Skulle råda dig till ett par rejäla mellanringar och en så kraftig förstoringslins (CU-lens) som finns tillgänglig för din filtergänga.

Mellanringar gör sökaren mörk och svårfokuserad.
Försättslinser försämrar bildkvaliteten något.

Valet är ditt. ALLA de andra vanligt förekommande "makro"-objektiven har en största avbildningsskala som är precis samma utsnitt som ditt Tamron. Det finns (som nämnts tidigare) ett antal riktiga MACRO-objektiv som avbildar från skala 1:1 och nedåt, men dessa är inte billiga och mycket svårarbetade. Ett alternativ är att köpa en bälg. Inte heller billigt. Ganska klumpigt.

Mellanringar och försättslinser ruinerar ingen.

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar