PelleAbelson
Aktiv medlem
ondjultomte skrev:
200mm macron är dock sällsynta nuförtiden.
Tamron o Sigma har 180/3.5 Macro
annars kan man sätta några ext-tubes på ett 400
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
ondjultomte skrev:
200mm macron är dock sällsynta nuförtiden.
PelleAbelson skrev:
Tamron o Sigma har 180/3.5 Macro
annars kan man sätta några ext-tubes på ett 400
Kurre68 skrev:
Hej vill köpa mig en Digital system kamera nu.
Jag vill ha följande till den.
Ett bra Macro objektiv att fota blommor fjärilar och dyligt med.
Ett standar objektiv med bländare typ 2,8 till landskap.porträtt och allt annat.
Ett telezoom objektiv att använda i bland
Ska fota landskaps foto mest men kameran bör klara att tex fota i en kyrka där ljusförhållandena kanske inte är dom bästa.
Max 25000:-
Vad rekomenderar ni ?
markusd skrev:
Att med lagar tvinga företag till något är att hämma den fria marknaden.
Det behövs väl inga speciallagar för marknader? Räcker det inte med lagar som förbjuder allmänt fult beteende, som bedrägeri och stöld?haqv skrev:
Drivkraften i en marknadsekonomi är att tjäna pengar, så mycket som är möjligt inom de spelregler / lagar som finns.
Det låter nästan som att du tycker man skall ta bort dessa spelregler helt eftersom de hämmar "den fria marknaden"?
Är detta testat nånstans?ondjultomte skrev:
A700 har bättre tätning.
Yupiteru skrev:
Vilken som är mest väderskyddad av de två är definitivt inte 40D
ondjultomte skrev:
Den fungerar mycket bra! Skulle inte klara mig utan det.
A700 har bättre tätning.
PMD skrev:
Är detta testat nånstans?
PMD skrev:
Det behövs väl inga speciallagar för marknader? Räcker det inte med lagar som förbjuder allmänt fult beteende, som bedrägeri och stöld?
haqv skrev:
Skulle vara intressant att vete vad du tycker innefattas i ”speciallagar för marknader” men det finns väl lagar som riktar sig direkt till spelarna på marknaden. Bland annat för att förhindra kartellbildning, vilseledande marknadsförning av produkter som inte håller vad de lovar (t.ex. läkemedelsindustri) o.s.v.
Har för mig att sådana lagar finns (och behövs) i de flesta länder. Har inte någon stor kunskap i ämnet dock.
Det var inte riktigt svar på frågan.ondjultomte skrev:
Specifierat av resp. tillverkare ...
Jo, kartellbildning kan bli ett problem, även om öppen kartellbildning är betydligt mindre dåligt än hemlig. Monopol är svåra att bryta.haqv skrev:
Bland annat för att förhindra kartellbildning, vilseledande marknadsförning av produkter som inte håller vad de lovar (t.ex. läkemedelsindustri)
PMD skrev:
Jo, kartellbildning kan bli ett problem, även om öppen kartellbildning är betydligt mindre dåligt än hemlig. Monopol är svåra att bryta.
Vilseledande marknadsföring tycker jag passar in under termen bedrägeri. En speciell lag för marknadsbedrägeri behövs väl inte om det redan finns en generell lag mot bedrägeri?