Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa system för 25000:-

Produkter
(logga in för att koppla)
Kurre68 skrev:
Hej vill köpa mig en Digital system kamera nu.
Jag vill ha följande till den.

Ett bra Macro objektiv att fota blommor fjärilar och dyligt med.

Ett standar objektiv med bländare typ 2,8 till landskap.porträtt och allt annat.

Ett telezoom objektiv att använda i bland

Ska fota landskaps foto mest men kameran bör klara att tex fota i en kyrka där ljusförhållandena kanske inte är dom bästa.

Max 25000:-

Vad rekomenderar ni ?

Ska du fota natur och landskap mest så måste jag rekomendera den eviga underdogen Sigma SD14. Har inte så mycket snabbhet och vädertätning att komma med, men med sensorn som sitter i och lite tålamod och känsla den kan man inte bli missnöjd. Kolla Carl Rytterfalks bilder, han har många exempelbilder med full upplösning på sin hemsida. www.rytterfalk.com

Den har sjunkit sjukt mycket i pris och huset fås nu för typ 6 lakan. Sedan är det viktigt att komma ihåg ett sjysst stativ, en skön väska/ryggsäck extra batterier och polarisationsfilter i budgeten om du vill ha en komplett setup för promenaderna, skulle nog räkna med att lägga typ 7tusen på bara de tilbehören om man är lite kräsen.

Skulle nog satsa på Scandinavian photos kombo med SD14 plus 17-70 för 8papp plus ett
30mm F1.4 för dåliga ljusförhållanden, 3,6Kkr
70mm F2.8 macro 4Kkr
Telezoom kan jag inte riktigt utala mig om men det finns en hel del bra alternativ, 50-500 är lite dyr (10Kkr) och tung men väldigt omtyckt för sin skarphet och omfång.

/Mina 0.02 dollars
Mårten

McDonalds, If You Want a More Successful Life!

markusd skrev:
Att med lagar tvinga företag till något är att hämma den fria marknaden.

Och de ska vi nog va glada för annars kunde Mcdonalds med hänvisning till yttrandefriheten påstå att bara man äter däras skit så skulle man få ett långt och framgångsrikt liv.

haqv skrev:
Drivkraften i en marknadsekonomi är att tjäna pengar, så mycket som är möjligt inom de spelregler / lagar som finns.
Det låter nästan som att du tycker man skall ta bort dessa spelregler helt eftersom de hämmar "den fria marknaden"?
Det behövs väl inga speciallagar för marknader? Räcker det inte med lagar som förbjuder allmänt fult beteende, som bedrägeri och stöld?

Re: A700/40D

Yupiteru skrev:
Vilken som är mest väderskyddad av de två är definitivt inte 40D ;)

Finns ingen av de "erkända" testarna som vågar sticka ut hakan och säga att Sony A700 har lika bra vädertätning som Nikon D300

Det kostar att vara sponsrad

PMD skrev:
Det behövs väl inga speciallagar för marknader? Räcker det inte med lagar som förbjuder allmänt fult beteende, som bedrägeri och stöld?

Skulle vara intressant att vete vad du tycker innefattas i ”speciallagar för marknader” men det finns väl lagar som riktar sig direkt till spelarna på marknaden. Bland annat för att förhindra kartellbildning, vilseledande marknadsförning av produkter som inte håller vad de lovar (t.ex. läkemedelsindustri) o.s.v.
Har för mig att sådana lagar finns (och behövs) i de flesta länder. Har inte någon stor kunskap i ämnet dock.

haqv skrev:
Skulle vara intressant att vete vad du tycker innefattas i ”speciallagar för marknader” men det finns väl lagar som riktar sig direkt till spelarna på marknaden. Bland annat för att förhindra kartellbildning, vilseledande marknadsförning av produkter som inte håller vad de lovar (t.ex. läkemedelsindustri) o.s.v.
Har för mig att sådana lagar finns (och behövs) i de flesta länder. Har inte någon stor kunskap i ämnet dock.

Håller med, lagstiftning behövs. Vad tror ni som tycker att lagstiftning inte behövs skulle hända om upphovsrätt, patent och varumärkesskydd togs bort?
Inte många företag skulle hålla på med produktutveckling i alla fall,om det inte gick att skydda resultatet.

Vilka priser skulle vi ha om kartellbildning var tillåten?

haqv skrev:
Bland annat för att förhindra kartellbildning, vilseledande marknadsförning av produkter som inte håller vad de lovar (t.ex. läkemedelsindustri)
Jo, kartellbildning kan bli ett problem, även om öppen kartellbildning är betydligt mindre dåligt än hemlig. Monopol är svåra att bryta.

Vilseledande marknadsföring tycker jag passar in under termen bedrägeri. En speciell lag för marknadsbedrägeri behövs väl inte om det redan finns en generell lag mot bedrägeri?

Hallå ! Allt detta går att hitta på begagnatmarknaden här på fotosidan :

350D :3000:-
24-70 :9500:-
70-200 :4500:-
60 mm macro :2800:-
blixt 430 ex :2000:-
extender 2x :2400:-
velbon stativ : 400:-
väska : 400:-
------------------------
Summa :25000:-

PMD skrev:
Jo, kartellbildning kan bli ett problem, även om öppen kartellbildning är betydligt mindre dåligt än hemlig. Monopol är svåra att bryta.

Vilseledande marknadsföring tycker jag passar in under termen bedrägeri. En speciell lag för marknadsbedrägeri behövs väl inte om det redan finns en generell lag mot bedrägeri?

Jag skriver inte lagar men det är väl svårt att få lagar att fungera om man inte anger exakt vad som är förbjudet.
Men generellt sett så har det ju ingen betydelse vad man kallar dem, det har du rätt i.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar