Annons

Bästa system för 25000:-

Produkter
(logga in för att koppla)
markusd skrev:
Jäkla sosse som med hjälp av lagar vill förstöra marknadens största fördelar: konkurrensen. Utan konkurrens skulle utvecklingen ligga många år tillbaka i tiden. Om människor kunde tänka lite...

OT men jag nappar på betet, med endast en fattning så skulle det bli betydligt hårdare konkurrens då jag skulle kunna köpa en canon 70-200 USM till min A100 och spara massa pengar.Och sony skulle inte få sälja ett enda av sina överprissatta nya objektiv Tänk på det lite...
 
pallep skrev:
OT men jag nappar på betet, med endast en fattning så skulle det bli betydligt hårdare konkurrens då jag skulle kunna köpa en canon 70-200 USM till min A100 och spara massa pengar.Och sony skulle inte få sälja ett enda av sina överprissatta nya objektiv Tänk på det lite...

Att försöka styra marknaden med lagar är aldrig bra. Skulle Canon finna ekonomiska fördelar i att släppa sina objektiv med Sonys objektivfattning skulle det ske, men det har vi inte sett.

Ursäkta OT.
 
Markus Dahlberg (markusd) skrev:
Jäkla sosse som med hjälp av lagar vill förstöra marknadens största fördelar: konkurrensen. Utan konkurrens skulle utvecklingen ligga många år tillbaka i tiden. Om människor kunde tänka lite...
----------------------------------------------
Standarisering har inget med konkurrens att gøra. Jovisst det skulle vara utmærkt.
/Stefan
 
cheste skrev:
Markus Dahlberg (markusd) skrev:
Jäkla sosse som med hjälp av lagar vill förstöra marknadens största fördelar: konkurrensen. Utan konkurrens skulle utvecklingen ligga många år tillbaka i tiden. Om människor kunde tänka lite...
----------------------------------------------
Standarisering har inget med konkurrens att gøra. Jovisst det skulle vara utmærkt.
/Stefan

Att med lagar tvinga företag till något är att hämma den fria marknaden.

Visst vore det lämpligt för oss konsumenter att kunna använda alla marknadens objektiv till alla kameror, men att tvinga fram detta med lagar? Nej tack, det slår hårt i ett marknadsliberalt hjärta.
 
markusd skrev:
Jäkla sosse
Varför skulle jag vara sosse?? Tycker det är mest skit det partiet propagerar, skälv så tycker jag inte om något parti om man blir så illa tvungen att tycka om något parti skulle det nog vara antingen piratpartiet eller miljöpartiet.
 
Robin Gyllander skrev:
Varför skulle jag vara sosse?? Tycker det är mest skit det partiet propagerar, skälv så tycker jag inte om något parti om man blir så illa tvungen att tycka om något parti skulle det nog vara antingen piratpartiet eller miljöpartiet.

Men du menar att du med hjälp av lagar vill tvinga kameratillverkare att standardisera sina objektivfattningar?
 
markusd skrev:
Att med lagar tvinga företag till något är att hämma den fria marknaden.

Drivkraften i en marknadsekonomi är att tjäna pengar, så mycket som är möjligt inom de spelregler / lagar som finns.
Det låter nästan som att du tycker man skall ta bort dessa spelregler helt eftersom de hämmar "den fria marknaden"?
 
markusd skrev:
Men du menar att du med hjälp av lagar vill tvinga kameratillverkare att standardisera sina objektivfattningar?
Nej men det vore kul om man köpte en kamera och sedan satte man fast en fattning på kameran så typ en d80 med pentax fattning. Eller om det kom ataptrar med rimliga priser och full förbindelse mellan hus och glugg af bländare allt ska funka igenom adaptern och inte som idag ingenting.
 
haqv skrev:
Drivkraften i en marknadsekonomi är att tjäna pengar, så mycket som är möjligt inom de spelregler / lagar som finns.
Det låter nästan som att du tycker man skall ta bort dessa spelregler helt eftersom de hämmar "den fria marknaden"?

Jag vet inte vilka lagar du syftar på, men en marknadsekonomi ska vara fri från lagar, annars kallas det för blandekonomi. Därmed inte sagt att spelregler inte existerar i en marknadsekonomi. Bara för att något inte kontrolleras av lagar betyder det inte våldsam anarki. Se på pressen som är självsanerande med sina "spelregler" gjorda av dem själva.

Och ja, jag tycker inte att det ska finnas några lagar som reglerar marknaden.

Nu tror jag att vi får starta en egen tråd om vi ska fortsätta.
 
När det gäller kamerahus så skulle jag kika på Canon 40D, Nikon D300, Fujifilm FinePix S5 Pro, Sony A700 eller Pentax K20D för egen del eftersom jag nu har en "instegskamera", men varje märke har ju mycket bra "instegskameror" till lägre priser än de ovan nämnda kamerahusen.

Objektivförslag:
Canon, Nikon, Sony eller Pentax 50/1.4 (beroende på val av kamerahus)
Sigma 18-50/2.8 eller Tamrons 17-50/2.8
Tamrons 28-75/2.8
Tamrons 90/2.8 macro eller Sigmas 150/2.8 macro
Sigma 70-200/2,8 eller Sigma 100-300/4,0
 
Pentax K20d - Högst upplösning (bra för macro och landskap)
Bildstabiliserig på alla objektiv
Väldigt bra ISO-prestanda
VÄdertätad
Bäst "lägen" att fota i.
Roligt och prisvärt objektivutbud.


Tamron 17-50 2.8

Pentax Macro limited 35mm macro (lite annurlunda bildvinkel men rolig och lärorik brännvid och möjlighet till macro med aningen större skärpedjup)

Tamron 90 macro

Pentax 60-250 f/4 SDM
(vädertätad, snabb tyst autofokus, perfekt brännvid-ljusstyrka-vikt-kompromiss)
 
ESS skrev:
Pentax Macro limited 35mm macro (lite annurlunda bildvinkel men rolig och lärorik brännvid och möjlighet till macro med aningen större skärpedjup)

Utanför ämnet, men jag kan inte låta bli ...

Det blir inte större skärpedjup med ett 35mm makroobjektiv än det blir med ett 100mm. Fotograferar du något i skalan 1:1 med en given bländare blir det exakt samma skärpedjup, men bildvinkeln blir annorlunda, och man får med mer av bakgrunden med 35:an.
 
AFE skrev:
Utanför ämnet, men jag kan inte låta bli ...

Det blir inte större skärpedjup med ett 35mm makroobjektiv än det blir med ett 100mm. Fotograferar du något i skalan 1:1 med en given bländare blir det exakt samma skärpedjup, men bildvinkeln blir annorlunda, och man får med mer av bakgrunden med 35:an.

Vilket är det man ofta inte vill ... man vill ju ha så bra bokeh som möjligt, det är halva bilden.

200mm macron är dock sällsynta nuförtiden.
 
AFE skrev:
Utanför ämnet, men jag kan inte låta bli ...

Det blir inte större skärpedjup med ett 35mm makroobjektiv än det blir med ett 100mm. Fotograferar du något i skalan 1:1 med en given bländare blir det exakt samma skärpedjup, men bildvinkeln blir annorlunda, och man får med mer av bakgrunden med 35:an.

Ledsen för att jag uttryckte mig o-exakt.

Större _upplevt_ skärpedjup då?

Tror iallafall att det kan vara kul som komplement/ersättning till 90mm-macro på APS-C.

Jag ska själv köpa ett sådant i samband med att jag byter tillbaka till pentax i juni och det är ett limited så har säkert jättevacker bokeh och bra färger.
 
ondjultomte skrev:
Vilket är det man ofta inte vill ... man vill ju ha så bra bokeh som möjligt, det är halva bilden.

200mm macron är dock sällsynta nuförtiden.

När Sony släpper det gamla 200/4 macrot så står jag i kön så fort jag sålt bilen för att ha råd.
Då ska det blir fjärilsfoto.
 
pallep skrev:
När Sony släpper det gamla 200/4 macrot så står jag i kön så fort jag sålt bilen för att ha råd.
Då ska det blir fjärilsfoto.

Såg ett på ebay för några månader sedan , verkar inte vara så många som vill sälja detta objektiv dock :) undra varför ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.