Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa scriptet för gallerier? mysql osv

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Tjenare, jag ska göra om min sida och har tänkt att lämna mitt arles för att göra gallerier.

Har tänkt på nån mer serverlösning för mina bilder, är det nån här som har erfarenheter av http://coppermine.sourceforge.net/ ? eller nått annat liknande som ska funka bra, vara lätt att gröa om så det passar resten av sidan osv?

sidan som ska ha galleriet är www.mek.nu

Markus
 
kört med Coppermine på ett flertal sidor, både fristående och som module i bland annat xoops /PHPNuke. Tycker systemet fungerar riktigt bra.
 
Utseendet på Coppermine styrs med stilmallar så har du koll på sådan ska det nog gå att anpassa utseendet. Det finns nog en hel del tips i coppermines användarforum om du kör fast.
 
Tips angående utseendet.
Enklast är att leta reda på ett utseende som i stora drag passar bra in till det du ska ha den till och sen göra om det utseendet så att det passar in exakt till dig. Klart enklare så än att bygga upp ett helt eget från scratch.
 
Hej Markus,

Jag har använt JAlbum med stor framgång.

JAlbum är gratis att ladda ner och gratis att använda även kommersiellt.

JAlbum använder sig av olika mallar för att skapa det album man önskar, det finns stora möjligheter att påverka mallarna med tex copyright-texter osv osv.

Otroligt lättanvänt och smidigt.

Om det låter intressant, kolla gärna på
http://www.jalbum.net

Mvh
Anders
 

Bilagor

  • jlogo-big.png
    jlogo-big.png
    25.8 KB · Visningar: 1,336
Hej!

Jag använder f.n. "Gallery" på min hemsida för att visa mina bilder. Ett kraftfullt verktyg som är skrivet i PHP liksom Coppermine. Relativt enkelt att installera, men är det väl gjort ser det bra ut och du har mycket möjligheter att styra allt möjligt.

Om någon har jämfört Coppermine och Gallery vore det roligt att höra vad för skillnader som finns; för- och nackdelar etc.

Titta gärna på min hemsida om ni vill se hur det se ut! www.henriksoderlund.com
 
Henrik20D skrev:
Hej!

Jag använder f.n. "Gallery" på min hemsida för att visa mina bilder. Ett kraftfullt verktyg som är skrivet i PHP liksom Coppermine. Relativt enkelt att installera, men är det väl gjort ser det bra ut och du har mycket möjligheter att styra allt möjligt.

Om någon har jämfört Coppermine och Gallery vore det roligt att höra vad för skillnader som finns; för- och nackdelar etc.

Titta gärna på min hemsida om ni vill se hur det se ut! www.henriksoderlund.com

Hej!

Hur funkar det när du lägger upp bilder? lägger du upp hela kataloger så blir det automatiskt thumbnails osv?
 
sukram skrev:
Hej!

Hur funkar det när du lägger upp bilder? lägger du upp hela kataloger så blir det automatiskt thumbnails osv?

Hoppar in här, eftersom jag precis har börjat med Gallery. Har förut använt JAlbum + ett flertal olika andra lösningar, men Gallery är helt suveränt i jämförelse med dessa, och ska inte jämföras med JAlbum (som i sin genre är mycket, mycket bra program) tycker jag.

Att lägga upp bilder vare sig det är enstaka bilder/kataloger eller liknande är helt suveränt och är precis det jag har saknat när jag har lagt ut mina bilder på Internet.

En mycket fin lösning som jag tycker är både smidig och enkel är kombinationen av MAMBO och Gallery.

Min sida (som bara är i sin linda) och som är byggd med MAMBO och Gallery hittar du här: www.fotos.se

En annan sida tillverkad på samma sätt, och som jag tycker är både snygg och enkel är: www.bluetone.se

Gillar man Mambo , så är: Galllery
en bra kombination tillsammans med MAMBO.

Vad jag vet, så kan man hos www.box.se få MAMBO installerad, och troligen Gallery också.

Coppermine har jag ingen åsikt om, men den liknar Gallery en hel del och den har fått bra kritik vad jag har sett...

Lycka till

/Håkan
 
Coppermine är lite eller rättare sagt rätt mycket större än Gallery skulle jag gissa.

En av de sidor jag använda coppermine på förrut (sidan finns ej längre) så var det runt 400 användare som använde coppermine för att lägga upp personliga album samt använda gemensamma album. Så coppermine kan användas antigen till flera användare eller till ett eget galleri.

Gallery verkar ha lite stöd för flera användare oxå.

Men i det här fallet rör det sig väl bara om ett personligt galleri så det spelar nog mindre roll vilket du väljer.

Är man ute efter å lägga upp hela sin sida i någon form av community-lösning så kan jag rek. Xoops.

Gjort denna sida i en sådan lösning Nordic Regiment samt använt mig av en modul för galleriet.
 
Senast ändrad:
jag hade också tittat på databas-baserade gallerier, men sedan bestämde mig för en "low-tech" lösning: ett skript som genererar statiska html-gallerier. det kan allt jag behöver: index med thumbnails och enstaka "slides" (båda med given storlek), mindre versioner av bilden genereras automatiskt, stöd för titel och bildunderskrift, enkel layout med templates som kan lätt anpassas, skripen är förståbar och det gick t.ex. enkelt att fixa visningen av exif-information. dessutom är statiska sidor snabbare också.
jag kanske missar några aspekter men kan någon förklarar för mig vad den stora fördelen med en databas i det här fallet är?
skripten som jag menar: http://www.stanford.edu/~epop/igal/
ett exempel: http://www.thomasmarquart.net/gallery/dice/index.html
 
thomasmarquart skrev:
jag hade också tittat på databas-baserade gallerier, men sedan bestämde mig för en "low-tech" lösning: ett skript som genererar statiska html-gallerier. det kan allt jag behöver: index med thumbnails och enstaka "slides" (båda med given storlek), mindre versioner av bilden genereras automatiskt, stöd för titel och bildunderskrift, enkel layout med templates som kan lätt anpassas, skripen är förståbar och det gick t.ex. enkelt att fixa visningen av exif-information. dessutom är statiska sidor snabbare också.
jag kanske missar några aspekter men kan någon förklarar för mig vad den stora fördelen med en databas i det här fallet är?
skripten som jag menar: http://www.stanford.edu/~epop/igal/
ett exempel: http://www.thomasmarquart.net/gallery/dice/index.html

Det är sånt jag kört med i 4års tid på min sidan nu, fast jag körde arles image web creator, funkade endå rätt bra. Men många tycker man ska gå över till databasstyrt. Det går ju variera det lite mer som att lägga fram slutmpartade bilder, kommentarer på bilder, poäng på bilder osv. Sen är det ju skönt att bara kunna slänga upp en katalog så vipps ligger den där färdigt med thumbs osv.

Det är ju 10 000bilder på sidan min hittills.
 
...personligen tycker jag att när man använder typ Gallery och Mambo att den största fördelen är att man kan sköta allt från vilken dator som helst i hela världen som har tillgång till en webbläsare och Internet...

Om man är ute och reser, är det bara att gå in på närmaste Internetcafé och lägga in sina nya bilder och uppdatera hemsidan, suveränt...

/Håkan
 
sukram skrev:
Det är sånt jag kört med i 4års tid på min sidan nu, fast jag körde arles image web creator, funkade endå rätt bra. Men många tycker man ska gå över till databasstyrt. Det går ju variera det lite mer som att lägga fram slutmpartade bilder, kommentarer på bilder, poäng på bilder osv. Sen är det ju skönt att bara kunna slänga upp en katalog så vipps ligger den där färdigt med thumbs osv.
ok, det stämmer nog, att man kan ha fler attributer till sina bilder (som betyg, flera kategorier etc). jag använder symboliska länkar om en bild skulle vara med i flera gallerier. och att göra en ny galleri gör jag med ett kommando som innehåller titeln och sedan ett till som säger "synca med servern" - jag tvivlar att det går mycket lättare.

Det är ju 10 000bilder på sidan min hittills.
på min är inte så många mindre :)
(fast inte för jag har så många bra kort men för det är mitt backup samtidigt ;))
 
hakanv skrev:

Om man är ute och reser, är det bara att gå in på närmaste Internetcafé och lägga in sina nya bilder och uppdatera hemsidan, suveränt...
/Håkan
bra poäng! jag behöver ssh och jag har upplevt internet-cafe som inte har/tillåter det.
 
Varför inte ta en titt på effective studio, mycket enkelt, lätt att göra anpassningar...

byggde min sida med detta prog. FIGJAM

Mvh // Martin
 
Anderzon skrev:
Varför inte ta en titt på effective studio, mycket enkelt, lätt att göra anpassningar...

byggde min sida med detta prog. FIGJAM

Mvh // Martin

Kan det göra sånt? logga på via andra burkar och slänga upp bilder så gör programmet själv thumbs osv?

Markus
 
Oops...

Så kan det gå när man inte är läser ordentligt.
Sorry!

Kan du inte lösa det med fjärrskrivbord?
Mvh // Martin - som har lite för brått ibland...
 
Anderzon skrev:
Oops...

Så kan det gå när man inte är läser ordentligt.
Sorry!

Kan du inte lösa det med fjärrskrivbord?
Mvh // Martin - som har lite för brått ibland...

Jo klart allt går att lösa, men det blir ju itne direkt smidigt =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.