Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa sättet att visa sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulanderdennis

Aktiv medlem
Visste inte vart jag skulle lägga den här frågan så jag skriver den här i "fritt bildforum"

Men det jag är ute efter är, bästa hemsidan att visa sina bilder på, på ett simpelt men ändå ett snyggt sätt.
Någon som har några förslag på sidor?
 
www.one.com har ganska bra lösning/pris för nybörjare (vet inte om du är det) de har både hemsidemallar och flash bildspel i paketet.
Googles blogspot.com kan också fungera men de tar sig rätten att använda dina bilder väl fritt i mitt tycke, men det fungerar väl för lågupplöst.
/Anders
 
one.com verkar bra prismässigt, framför allt om du har en egen domän och vill kunna göra allt möjligt. För enkel bildvisning tycker jag annars flickr.com funkar bra. Där är det nog också lättare att få folk att titta på bilderna då du kan lägga in dem i grupper och tagga dem på diverse olika sätt.
 
www.one.com har ganska bra lösning/pris för nybörjare (vet inte om du är det) de har både hemsidemallar och flash bildspel i paketet.
Googles blogspot.com kan också fungera men de tar sig rätten att använda dina bilder väl fritt i mitt tycke, men det fungerar väl för lågupplöst.
/Anders

Jag skulle nog tänka en gång till innan jag skaffade one.com. Jag gjorde nämligen detta för några månader sedan, och ofta när man skall surfa in på hemsidan så tar det 30s-60s innan den "svarar". Det verkar i princip vara som så att de packat ner sidan och om den inte använts på ett tag så skall den packas upp innan den skickas vidare till den som surfat in på den. När man väl sedan är inne på sidan så svarar den hyffsat snabbt.

Nåväl, man får väl vad man betalar för.
 
Jag valde att köpa en egen domän och lägga den på www.cliche.se's webhotell, sen byggde jag ett program som bygger upp respektive galleri. Jag är grymt less på alla flashvisare som är vansinnigt sega, gör att man måste kolla igenom alla bilder istället för att klicka på den som verkar intressant eller med mikroskopiska thumbnails osv.

Än så länge är jag grymt nöjd iaf, sisådär 4 år senare.

www.hoztic.se är adressen om någon vill kika på hur det ser ut :)
 
Ett klart snyggare alternativ till flickr är 500px. Dessutom ligger fokus där på användarnas snyggaste bilder, medan flickr mer känns som ett ställe där folk slänger upp majoriteten av alla bilder de tagit (lite som en dumpsite).

Nackdel: Du får "bara" ladda upp 20 bilder i veckan
Fördelar: Det finns ingen maxgräns på antal bilder du kan ladda upp totalt och det är mycket snyggare än flickr

Kostar givetvis inget, även om du kan betala för att få ytterligare features och noll begränsningar

Dessutom är det väldigt enkelt att använda deras portfoliofunktion när du väl laddat upp bilder!

Community-sidan

Portfolio-sidan

Finns idel olika designer att välja mellan på sistnämnda!
 
Beror lite på hur mycket man är villig att göra själv.

www.smugmug.com är en bra tjänst där de har ett ganska smidigt gränssnitt för att visa bilder. Sedan kan man själv runtomkring detta bygga det som man vill ha det, antingen med förinställda mallar eller med html och CSS.

Jag gjorde själv någonting mycket enkelt:

http://www.fredrikbackman.se

Men de finns de som gjort betydligt mer avancerade grejer:

http://www.papasphotography.com/

Kan vara värt en titt.
 
Ett alternativ som kanske inte är så snyggt, men fungerar bra, är skydrive från microsoft(hotmail). Där får man 25GB att lägga ut, man kan styra rättigheter till bilder och album för sina besökare. Besökarna kan även med lätthet ladda hem hela bildfilen enkelt och snabbt.

Man får ju även Office på köpet(online), som fungerar förvånansvärt bra för att vara nätbaserad.
Kostar som sagt inget att prova. Tror att du blir nöjd, om det inte är ren design du är ute efter....

http://skydrive.live.com
 
Jag skaffade ett webhotell via Loopia och dom har även ett "one click install" för wordpress.org. Sedan finns det en hel del gratismallar och sådana man kan köpa i wordpress som fungerar riktigt bra.
Min nuvarande sida ligger via wordpress och jag är riktigt nöjd! Har länge varit på jakt efter en bra plattform att förlägga min sida på och efter mycket om och men så är det här helt rätt. Rekomenderar det varmt!

www.fotografmaxnorin.se för den som vill se hur det kan se ut via wordpress.
 
smugmus

Jag gillade din sidas bildvisning, surfade in på smugmug och det är 14 dagars gratisversion?. Vad betalar man därefter?

Letar efter ett alternativ till att visa mina besökare på min sida mina bilder i ett galleri.

Just nu har jag laddat ihop ett litet collage på första sidan, men såg häromdagen att min nedsize av bilderna bidragit med för mkt oskärpa när de väl är ute på nätet så måste göra om dem till större size för att man ska kunna se det tekiska med skärpedjupen och skärpan på bröllopsbilderna.

www.ideationdesign.se
Om någon har en åsikt eller konstruktiv kritik så är välkomnar jag det.





Beror lite på hur mycket man är villig att göra själv.

www.smugmug.com är en bra tjänst där de har ett ganska smidigt gränssnitt för att visa bilder. Sedan kan man själv runtomkring detta bygga det som man vill ha det, antingen med förinställda mallar eller med html och CSS.

Jag gjorde själv någonting mycket enkelt:

http://www.fredrikbackman.se

Men de finns de som gjort betydligt mer avancerade grejer:

http://www.papasphotography.com/

Kan vara värt en titt.
 
Nån skrev "Hemmaserver + valfri mjukvara"... en annan variant är även att ha bilder på någon site som har ett vettigt API och ha en valfti mjukvara som kan utnyttja det APIt.
 
One.com + wordpress med några tillägg.

Ja one.com kan kännas seg ibland men det beror på någon låg minnes mängd i servern eller nått.

Min funkar bättre nu är när jag började med wp förra året.

www.rickardv.se
 
Jag har provat Wix

Hej Dennis
Jag har provat lite olika varianter, men det har alltid fallit på att det blivit för komplext att underhålla
Allt från att hacka kod själv till komplexa mallar
Nu provar jag Wix (som Anders nämner ovan)
En flash-sida som verkar lovande
En flash-sida visar ju en vector-baserad bild av originalet, varför en viss försämring skulle kunna ske. Å andra sidan kan ingen kopiera dina bilder rakt av med höger musklick.
En annan skillnad är ju att en flash-sida laddas innan den visas.
Min erfarenhet av dessa är att de laggar en del när man får för mycket grafik upplagd
Jag har väll ett 50-tal bilder uppe nu och det snurrar väll skapligt än så länge
Besök min sida och bilda dig egen uppfattning på:

http://www.wix.com/pixworld/1

Mvh
/Lars
 
Flash sidor brukar jag undvika. Det är en seg teknik o fungerar inte på alla plattformar.
På min android blev det pannkaka.
Gick inte att titta på din sida.
Sidan brukar förminskas så den ryms på skärmen. Funkar inte med flash.

På min Mac funkar det men man måste vänta på att sidan laddas,
svart text på mörk bakgrund är lite svårläst.

Annars blir det snygga sidor det kan man inte komma ifrån.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.