Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
bästa ringblixt till canon?
- Trådstartare markoh
- Start datum
Ska du plåta portätt med ringblixt duger inte Canons makroblixtar. Ljuset blir inte tillräckligt brett och mjukt på så stora avstånd. De snygga bilder som modefotograferna tar är studioblixtprylar som är mycket större och kostar multum.
Grundregeln är: Ju större lysande yta, desto mjukare ljus.
Till makro fungar Sigmas makroblixt bra, men det gäller att vara tillräckligt nära för att det ska blir riktigt snyggt.
Grundregeln är: Ju större lysande yta, desto mjukare ljus.
Till makro fungar Sigmas makroblixt bra, men det gäller att vara tillräckligt nära för att det ska blir riktigt snyggt.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Måste det?markoh skrev:
men det måste finnas någon hyffsad portabel ringflash (för porträttfoto)?
Jag gjorde en väldigt snabb sökning i B&H tämligen omfattande katalog. De enda portabla jag hittade var macroblixtar och hade därmed ganska uselt ledtal (i alla fall om man betänker att man vill ta porträtt med dem). Sen snackar vi lite större doningar som framför allt kostade en bra slant (men det hade ju redan konstaterats). De senare saknar också den automatik du efterlyser.
Jag ställer mig lite tveksam till användning av ringblixt till mingelfoton? Om du inte har en ringblixt som har stor yta (som Magnus nämner) kommer det fortfarande kasta ganska elaka skuggor eftersom ljuskällans storlek är liten i förhållande till motivet. För macro funkar dessa bra då motivet är så litet.
Smartare är nog att använda en vanlig blixt och studsa i något som ger dig behagligare skuggor som ser mer naturliga ut än en ringblixt eller liten blixt monterad på kameran. Prova att köra blixten snett bakåt om du inte är i allt för stora rum. Har du en kraftig blixt kan det funka riktigt bra. En annan möjlighet är att göra något i stil med någon av Lumiquests produkter.
Alternativet är att försöka tillverka en egen ringblixt om du fortfarande är inne på det spåret. Några länkar finns i denna tråd. Men om den blir så värst portabel är ju en definitionsfråga. Hemmabyggena ger ofta hyffsat schysst ljus men är lite mer skrymmande.
Svedlund
Aktiv medlem