Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bästa ringblixt till canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

markoh

Medlem
Vilken ringflash lämpar sig bäst för porträtt/mingel-fotografering till Canon digital?
Den måste kunna mäta TTL/auto som "vanliga" flashar.

Har provat med en Sunpak DX-12R, men jag fick den inte att fungera i "autoläge".

Ska du plåta portätt med ringblixt duger inte Canons makroblixtar. Ljuset blir inte tillräckligt brett och mjukt på så stora avstånd. De snygga bilder som modefotograferna tar är studioblixtprylar som är mycket större och kostar multum.

Grundregeln är: Ju större lysande yta, desto mjukare ljus.

Till makro fungar Sigmas makroblixt bra, men det gäller att vara tillräckligt nära för att det ska blir riktigt snyggt.

markoh skrev:
men det måste finnas någon hyffsad portabel ringflash (för porträttfoto)?
Måste det? :)

Jag gjorde en väldigt snabb sökning i B&H tämligen omfattande katalog. De enda portabla jag hittade var macroblixtar och hade därmed ganska uselt ledtal (i alla fall om man betänker att man vill ta porträtt med dem). Sen snackar vi lite större doningar som framför allt kostade en bra slant (men det hade ju redan konstaterats). De senare saknar också den automatik du efterlyser.

Jag ställer mig lite tveksam till användning av ringblixt till mingelfoton? Om du inte har en ringblixt som har stor yta (som Magnus nämner) kommer det fortfarande kasta ganska elaka skuggor eftersom ljuskällans storlek är liten i förhållande till motivet. För macro funkar dessa bra då motivet är så litet.

Smartare är nog att använda en vanlig blixt och studsa i något som ger dig behagligare skuggor som ser mer naturliga ut än en ringblixt eller liten blixt monterad på kameran. Prova att köra blixten snett bakåt om du inte är i allt för stora rum. Har du en kraftig blixt kan det funka riktigt bra. En annan möjlighet är att göra något i stil med någon av Lumiquests produkter.

Alternativet är att försöka tillverka en egen ringblixt om du fortfarande är inne på det spåret. Några länkar finns i denna tråd. Men om den blir så värst portabel är ju en definitionsfråga. Hemmabyggena ger ofta hyffsat schysst ljus men är lite mer skrymmande.

okej...

då får jag fundera på att skaffa en i speedlite-serien, eller kanske en metz?

tack för de utförliga svaret! många bra tips..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar