Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa pris

Produkter
(logga in för att koppla)

pola

Aktiv medlem
Bästa pris forum.

Vet inte om det redan finns, men jag tycker att det skulle vara en bra ide'.
Alltså´...
Ett forum där medlemmarna kan skicka in funna prisuppgifter och sitehänvisning på utrustningen, ex "Eos 20d 15000:- www.cyberphoto.se"

på så sätt slipper man söka runt timtal för att jaga kr...!

pola
 
Tack för alla svar.

visst är sidor bra men,
hade i tanke att man även skulle kunna inhysa trådar som "10d för 3000:- vad tror ni???" m.m.

Samt att alla dessa prisjämförelsesidor inte har uppgifter från alla försäljare...

Det var bara en lite tanke från mig...

pola
 
Elgiganten

Jag var ute på elgiganten idag och beställde en 20D. Jo jag vet det är ingen försäljare som säger att det går att beställa. Men jag har hittat ett undantag här i Västerås. Fick 300 kr billigare än Cyberfoto. Bara man pratar med rätt försäljare så går allt klockrent.
Polaren bestälde också en kamera, en 300D svart med batterigrepp och 18-55. 10600kr. Även det billigare än cyberfoto. Jag tycker det är en fördel när något (om) går sönder om butiken finns på hemma plan.

/Daniel
 
Ett internt forum på Fotosidan med prisuppgifter kommer snabbt att bli inaktuellt. Priserna vandrar upp och ned mellan återförsöljare varje månad. Det är helt enkelt för få som handlar nytt här för att det skall bi någon vettig statestik.
Siter som Prisjakt, Buggy och Pricerunner har speciella script som hämtar information varje dygn från de återförsäljare som de har avtal med. Det är bara i undantagsfall som du kan hitta något billigare i Sverige än vad de siterna listar.
Att blädra igenom tre siter för att hitta lägsta priset i sverige anser jag inte vara jobbigt.
 
Det har funnits ideér/försök att ha en funktion av typen "Pricerunner" här på FS, om jag minns rätt så gjordes det ett test med någon/några butikerna.

Problemet är att dom olika butikerna har olika benämningar/artikelnummer för varje produkt. Jobbet med att hitta en teknik eller annan lösning för att hitta en "gemensam" benämning/artikelnummer blir för stort för butikerna. Det betalar sig inte, möjligen för den som alltid är billigast och därmed troligen får göra flera affärer. Men en prisjämförelse med bara en/få butiker blir ju rätt värdelös.

Så en sajt såsom Fotosidan får inte till det, eftersom butikerna inte "orkar". Idag finns det ~ 6000 produkter i FS produktregister, ni kan ju själva tänka er hur mycket jobb det kan innebära för en butik som säljer "stora" delar av dessa. Om dom manuellt skall matcha några tusenprodukter mot en "gemensam" kod så tar det tid, den tiden kostar pengar.

Givetvis så finns det massa olika teknisklösningar fram och tillbaka, men om inte butikerna "vill" så skiter det sig ändå.

Pricerunner (& co) har en annan position (och en annan "produkt") så där "måste" man på ett annat sätt vara med.



-Thomas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.