ANNONS
Annons

bästa paket för ca 20.000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

diablo 3

Aktiv medlem
Jag tänkte skaffa mig min första digitalkamera, jag kommer fota mest bilder på våra husdjur och natur bilder. Makro är väldigt skoj också. Men frågan är nu vilken man ska välja? Jag har några förslag här

Olympos-500
konicka mimolta d7
nikon d50
nikon d70s
nikon 200 har då bara råd med ett begagnat 18-70 och ett fast 50 1.8.

Ett förslag: Känn efter vilket hus du gillar och köp det med t.ex. kitobjektiv eller 50/1.8. Spara resten av pemgarna tills du har fotat ett tag och vet vad du vill ha.

//J

Jag tycker, precis som Johnnie att det kan vara bra att starta med ett vettigt startpaket och känna efter lite vad man vill ha. Onödigt att köpa allt på en gång om man kanske inte har beov av sakerna.

D200 är kanske lite "overkill". Nog för att det verkar vara en mycket trevlig kamera, men de andra modellerna räcker långt, IMO.

Om jag ändå skulle föreslå ett paket:

D70s kit, med 18-70
Sigma 70-200/2.8
Tamron 90/2.8

Men det blir nog lite mer än 20kkr.
Vill man komma under 20kkr så skulle jag dra ner budgeten på telezoomen lite och köpt en begagnad 80-200/2.8 istället.

mimolta d7 känns mycket robust och bra ergonomi,den tycker jag ligger bäst i händerna. Såg att cyberfoto säljer ett fint paket med battrigrepp och ett objecktiv 17-35 2.8-4.0 11880:- detta paket måste väl vara prisvärt?

Jag håller på Dumbos paket men minus 70-200'an, den kan du köpa senare om du tycker att du behöver den, 18-70 samt 90 macron kommer du klara dig långt med.

90 macron kan du också använda som kort tele (porträtt mm)

Sen tycker jag personligen att det är bättre att köpa in sig i antingen Nikon eller Canons system då dom är så mycket större och har större utbud, bättre begagnad marknad med mera, men säkert är Minoltan ett bra köp också, det är väl en smaksak igentligen.

Senast ändrad:
Du kan med gott samvete köpa paketet
för 11880:- och ett 50/1,7 för 1269:-, sedan letar du upp ett begagnat Minolta 70-210/4 för 800-1000:- så har du ett synnerligen fint paket för runt 14000:-.

Komplettera sedan med ett trevligt stativ och en Kenko 2x Pro converter om du vill ha lite längre tele.

Gå inte på skrönorna att det skulle vara bättre med att inrikta sig på C eller N system, du har ett fullgott sortiment nytt och begagnat att välja på ändå.
Mvh/Gunte..

D7D är en härlig kamera, du blir inte besviken!
I min mening är det nog det mest prisvärda du kan satsa på om du ska bygga upp en ny utrustning, eftersom du slipper sukta efter dyra VR/IS-objektiv.

/Per

Zoso skrev:
Sen tycker jag personligen att det är bättre att köpa in sig i antingen Nikon eller Canons system då dom är så mycket större och har större utbud, bättre begagnad marknad med mera, men säkert är Minoltan ett bra köp också, det är väl en smaksak igentligen.
Jag tycker att Canons utbud av nya objektiv regerar men på begagnatmarknaden tror jag det kan bli ganska precis tvärtom. Hur lätt blir det att få tag i begagnade EOS-objektiv när 90% av alla fotografer sitter med ganska nya Canonhus och vill bygga ut systemet?

Det är väl det som är nackdelen! Finns väldigt lite begagnade gluggar.
När jag ska fota naturbilder blir det nog mest vyér samt poträtt på våra husdjur.
Fungerar 50/ 1.7 bra till det eller måste man ha en högre brännvidd?
Någon som vet något om gluggen som földe med paketet 17-35/2.8-4 ?
Har även sett att det finns objektiv 70-300 med fuskmakro 1:2 för ca 2400:- kan det vara något?

För porträtt (såväl på djur som människor) funkar 50mm bra på en kamera med APS-sensor. För "vyer" så funkar vilket objektiv som helst, beroende på vilken vy det är, men generellt så brukar man väl använda lite kortare brännvidder för det.

Om det är Sigmas 70-300 du pratar om så är den ett bra köp. Den är bra för pengarna, men når, förstås, inte upp till betydligt dyrare objektiv vad gäller skärpa och den är ju lite begränsad tack vare ljusstyrkan.

att man inte får samma skärpa är ju inte så konstigt, med tanke på priset. Men man får zoom och makro i ett. Och för mig som nybörjare så kanske det är ett bra alternativ?
Det var sigman jag menade, saknade dock DG någon nackdel?

50/1,7 brukar väl de flesta rekommendera, skarpt och prisvärt, och på ett digitalhus får du en ganska perfekt brännvidd för porträtt.
Sigmas 70-300 (APO) brukar anses vara ett bra alternativ i prisklassen, även om skärpen på 300mm inte är på topp (vilket gäller alla alternativ i klassen). På 200 kan det se ut så här, inte klockrent där heller, men helt ok tycker jag. (den bilden är förrästen tagen på frihand med 1/45s, så det är lite demonstration av AS oxå..)

/Per

diablo 3 skrev:
När jag ska fota naturbilder blir det nog mest vyér samt poträtt på våra husdjur. Fungerar 50/ 1.7 bra till det eller måste man ha en högre brännvidd?
50 mm tycker jag är ett riktigt dåligt förstahandsval till naturbilder av typen vykortsvy. Köp ett "extremt" vidvinkelobjektiv istället, då får du mycket gratis i form av roligare bilder. För husdjur beror det mycket på vilka djur du har men för t ex en hund som springer omkring tycker jag 50mm är helt kasst åt andra hållet (för kort brännvidd). Det blir nog i många fall bara typ en massa trädgård med en liten klick hund i om du inte är lika snabb som hunden och håller dig i närheten hela tiden. Men detta är bara mina åsikter.

När det gäller macro skall du vara medveten om att många tycker att kompaktdigitaler är mycket "bättre" för det ändamålet (mycket lättare (vikt), mycket enklare, otroligt mycket billigare och möjlighet till större skärpedjup än 2 millimeter). Men det beror ju på hur seriösa bilder man vill ta. Men macro med DSLR, då får du nog börja leka stativleken också. Inte alla som uppskattar det.

diablo 3 skrev:

Någon som vet något om gluggen som földe med paketet 17-35/2.8-4 ?

En bra glugg som dock inte sticker ut. 28-75 2.8 är skarpare (toppklass) och är ett utmärkt val om man klarar sig utan vidvinkel.
Men som sagt, 17-35:an är godkänd och ett fynd till det paketpriset.

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar