Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bästa paket för ca 20.000:-

Produkter
(logga in för att koppla)
diablo 3 skrev:
Jag tänkte skaffa mig min första digitalkamera, jag kommer fota mest bilder på våra husdjur och natur bilder. Makro är väldigt skoj också. Men frågan är nu vilken man ska välja? Jag har några förslag här

Olympos-500
konicka mimolta d7
nikon d50
nikon d70s
nikon 200 har då bara råd med ett begagnat 18-70 och ett fast 50 1.8.

Noterar att Canon inte är med i din "alternativ lista"... kommer inte tala för något speciellt märke men anser nog att 350D är ett gott alternativ som i alla fall är värt att titta på, vad du sedan väljer är helt upp till dig själv naturligtvis.

Canon 350D ca: 7000:-
Minne 1GB ca: 1000:-
kortläsare ca: 100:-
macro objektiv 2-3000:-
24-105L Zoom ca:10.500:- (när dom är lagade)

Där har du ett klockrent 20 000:- startpaket! sedan kan du kompletera med tex ett 70-200 tele och vips har du hela registret upp till 200mm täckt! visst lite överlappning men det får man ta ;)

nu vill jag fan inte höra gnäll för att jag drog upp ett Canon paket, detta var enbart för att det inte fanns med i listan och som ett alternativ kan det i alla fall vara tänkbart.

Paketerbjudanden ger bra rabatter från flera tillverkare

Kollar man på dpreview.com, ser man att Canon EOS 350D, är den kamera som får överlägset flest "clicks", dvs hela 2.6% idag. Även i Sverige är förmodligen Canon 350D den systemkamera som säljer bäst, med kanske nånstans mellan tusen och tvåtusen ex i månaden. Vanligtvis har "the number one" väsentliga fördelar av att vara just störst, så även i detta fall. Som konsument vill vi dock se en bra och fungerande konkurrens. Alternativa kameror tävlar därför med olika "features", samt med priset.

Populärt bland de olika fabrikanterna just nu är att erbjuda dessa konkurrerande instegsmodeller för DLSR med dubbla objektiv i ett kraftigt rabatterat paket. Köper du ett sådant paket, lär du få en del pengar kvar till stativ, kulled, blixt, minneskort, PSD, väska, samt en slant kvar till ditt nästa objektiv, om du tycker fotandet är något att satsa på.

P.S. Canons Europakontor fotograferad med 11-22 mm zoomen med påmonterad 1.4x telekonverter.

Ref:
http://www.dpreview.com/reviews/stats.asp

Bilagor

• pb303601hf400.jpg
    pb303601hf400.jpg
    51.1 KB · Visningar: 227
varför jag inte väljer cannon 350 är
förliten
plastig
Sen tycker jag om d7 för att man inte behöver in i menyer och joxa, man kommer åt allt med fingrarna.
Sen att den även har antishake
Sen fick cannon lite sämre betyg på dynamiskt omfång, men bra skärpa. Men det beror nog vilken tidning eller tester man tittar på.
Sen tänkte jag änvända 17-35 2.8-4 till vyer. och 50 1.7 till porträtt.

Någon som vet om det dynamiska omfånget är bra på d7án?

Ps varför cannon ligger så högt beror nog på att man gör mycket reklam för den.

Ja meny trixandet med Canon är en plåga, fattar inte att dom kan göra ett så korkat system.
En stor anledning till att jag nu lämnat systemet.

kent.

diablo 3 skrev:
varför jag inte väljer cannon 350 är
förliten
plastig
Sen tycker jag om d7 för att man inte behöver in i menyer och joxa, man kommer åt allt med fingrarna.
Sen att den även har antishake
Sen fick cannon lite sämre betyg på dynamiskt omfång, men bra skärpa. Men det beror nog vilken tidning eller tester man tittar på.
Sen tänkte jag änvända 17-35 2.8-4 till vyer. och 50 1.7 till porträtt.

Någon som vet om det dynamiska omfånget är bra på d7án?

Det dynamiska omfånget är inte bra på någon DSLR inom rimliga prisklasser och jag har en känsla av att skillnaderna är små mellan kameramodellerna.

Nån testare tyckte att D7D var för kontrastrik vid Jpeg och rekommenderade därför att dra ned kontrasten nåt snäpp i menyn. Själv så kör jag bara RAW så jag har ingen uppfattning om detta.

Ju mer man använder D7D desto mer uppskattar man hanteringen, att dra in 350D i en jämförelse går inte. T.o.m 20D är "knövlig" att använda jämfört med D7D. För övrigt så är den vass och har bättre AF och är att rekommendera för dem som ofta kör kontinuerlig AF vid typ sportfoto.

//Larsa

skulle äntligen beställa d7án, men till min besvikelse så var paketet slutsålt på cyberfoto. Och man vet inte när man får in det igen.

Mysko. Nog för att KM kanske har en efterföljare på g. men inte redan väl?

Om inte dom kan fixa en, eller ge besked, så finns det ju andra ställen.

//Larsa

hittade ett på pixmania med 1 gb minneskort för 12600:- fast utan vertikalgrepp. Tror dock jag inte har behov av detta. Dessvärre fanns ingen bruksanvisning på svenska. Någon som har handlat här ifrån? Tips på var man kan hitta bruksanvisningen på svenska.

Du kan köpa den här.
Borde även finnas för hemladdning på samma ställe men jag hittar den inte i listan.

//Larsa

Usch vad dyr den var då? ca 400:- hem til mig.
lämnat in en offert till cyberfoto på en
dynax d7
objektiv sigma 18-50 2.8
1 gb minnes kort
Hoppas på ett bra pris, i längden så tror jag det är bättre att köpa den där. Bra support och bra kunande.
Någon som vet hur sigmas 18-50 2.8 står sig mot deras egna 17-35 2.8-4 ?
Vad jag har hört så ska sigmas vara riktigt bra ?

diablo 3 skrev:
Usch vad dyr den var då? ca 400:- hem til mig.
lämnat in en offert till cyberfoto på en
dynax d7
objektiv sigma 18-50 2.8
1 gb minnes kort
Hoppas på ett bra pris, i längden så tror jag det är bättre att köpa den där. Bra support och bra kunande.
Någon som vet hur sigmas 18-50 2.8 står sig mot deras egna 17-35 2.8-4 ?
Vad jag har hört så ska sigmas vara riktigt bra ?

Bra. Handla av en riktig firma, det brukar löna sig i längden.

Sigman är bättre än KM:s 17-35. Jag körde 17-35:an ett tag & den var bra men inget speciellt. Dessutom så tycker jag att omfånget på den är för litet samt gillar inte att den har flytande ljusstyrka.

Sigma 18-50 2.8 vill jag ha själv, optimalt allroundobjektiv med mycket goda optiska egenskaper samt fin känsla. Har inte använt det på min egen kamera men väl på kompisens Pentax & enligt tidningen Foto:s test så är det "toppklass"!

Tycker att du får en drömkombination där! Den kombinationen var det jag ville ha men av olika anledningar så blev det inte så utan först 17-35:an vilken jag inte riktigt trivdes med, bytte då till KM 28-75 2.8 som är suvve men tyvärr så saknar jag mer vidvinkel. Vill ha Sigman då den är optimal brännviddsmässigt till det mesta, snyft:)

//Larsa

Vill passa på att tacka alla som har get mig goda råd!
Det blev cyberfoto, jag bestälde ..
dynax 7d
objektiv sigma 18-50 2.8
1 gb minneskort
lexar minneskortläsare
Fick detta till ett pris av 14.000:-

ANNONS