Annons

Bästa området i Norge för landskap

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennypet

Aktiv medlem
hejsan

har planerat in en resa till Norge v34 med sambo samt dotter
min förhoppning är att kunna fota riktigt fina landskapsbilder.... vill väldigt gärna åka uppåt till Lofoten men det är långt med bil så vi får väl se hur långt upp vi tar oss. vi har räknat med att vara borta en vecka

men är det någon som kan rekomendera områden som är väldigt fina. har bara varit i Norge en gång tidigare och då var jag i Ramnes
 
Hej
Jag gillar trollstigen och Geiranger.

Kolla mina fotoböcker, www.roine.nu

Har där även fotat sträckan till och från kustsidan och sverige.

Du har ju trakterna kring Bergen, med Dahle osv.

Roine
 
Rogaland med Stavanger, Preikestolen, Kjerag och Lysefjorden.

Hordaland med Bergen, Hardangerfjorden och Hardangervidda.

Sogn og Fjordane med Sognefjorden, Jostedalsbreen och delar av Jotunheimen.

Möre og Romsdal med sitt vackra kustlandskap, Geirangerfjorden och Trollstigen.

Räkna med att det tar en lång dag att köra från Stockholm till Bergen, Stavanger eller Ålesund. Från Stavanger till Bergen är det ungefär 6h körtid inkl bilfärjor, från Bergen till Ålesund eller Oslo ca 8h.
 
Hei, dette er nok ikke et lett spørsmål å besvare, for Norge varierer veldig i landskap. Du kan finne fine fjellbilder på Hardangervidda, flotte fjordbilder på Vestlandet (Stavanger og nordover mot Kristiansund), fuglefjell ved Runde, og selvfølgelig Lofoten.

Du må gjerne maile meg med konkrete spørsmål på pcnilssen-snabela-yahoo dott com.
 
Södra Jotunheimen kring sjön Gjende och Gjendesheim. Inte så långt dit och vägar högt upp över trädgränsen via Beitostölen. Lättilgängligt och fina färger i mitten av september. Färgbilder i detta album tagna där. Jättefin camping i Gjendesheim med alla fasciliteter och den liogger på ca 900-1000 möh.
 
Emil-G skrev:

Sogn og Fjordane med Sognefjorden, Jostedalsbreen och delar av Jotunheimen.

Kan bara hålla med. När jag är i Norge så blir jag plågsamt medveten om hur begränsad kameran är som medium när det gäller att förmedla det storslagna i naturen.

Gamla Strynefjellsvägen kan också rekommenderas.
 
Jag var själv nyligen i vår hytta och besökte trakterna kring Geiranger, Stryn och Jotunheimen. Ett fåtal av bilderna därifrån har jag lagt i ett album du finner här.
De flesta bilderna har jag även taggat så du ser på kartan var de är tagna.

Mvh, Jerry.
 
Om jag skulle åka till Lofoten skulle jag ta tåg till Kiruna och hyra bil. Åka genom norge till Lofoten tror jag blir jobbigt. Det beror iofs på hur mycket tid ni har.
Kiruna, Lofoten, Tromsö, Hammerfest, Kautokeino, Kiruna är rätt vacker resa också. Dock inte lika höga berg som neråt landet, men det tycker jag är bra när det gäller fotografering.
 
ANNONS