Annons

Fotoresa till Lofoten.

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför väljer så många att flyga till Kiruna ?
Ör det inte smidigare att flyg till Bodö ? Eller är båten svindyr över till lofoten?
Det är ju trots allt nästan 50 mil att köra från Kiruna .
 
Hur är Lofoten på vintern om man vill fota? (har bara varit där på sommaren)

Har en tanke på att flyga till Kiruna, hyra bil och sen åka runt på Lofoten och låta kameran få jobba ;-)

Det är riktigt vackert! Jag var där en knapp vecka i februari i fjol och kom hem med en diger bildskörd. Det är korta dagar men långa soluppgångar och nergångar som ger vackert ljus flera timmar varje dag. Man får vara beredd på alla slags väder, det kan gå från strålande solsken till ösregn och kulingbyar på 5-10 min och lika fort tillbaka. Några bilder finns på min hemsida.

Varför väljer så många att flyga till Kiruna ?
Ör det inte smidigare att flyg till Bodö ? Eller är båten svindyr över till lofoten?
Det är ju trots allt nästan 50 mil att köra från Kiruna .
Båten är inte helt gratis (norska färjor är i stort sett aldrig det) men framförallt är det nog dyrare att hyra bil i Norge och om man inte kan köra till Oslo kostar det nog mer att flyga dit och vidare. För övrigt går det utmärkt att flyga både till Leknes och Svolvaer om man inte vill köra längre än nödvändigt.
 
Ok du vet inte vad det kostar att ta båten över?
Jag bor nära Oslo så jag tjänar på det. Bor precis på norska gränsen vid E18 .

Att hyra bil är inte dyrare i Norge än i Sverige eller Italien till exempel.
Tror jag betalade mer för bilen i Toscana i våras än vad det skulle kosta att hyra i Bodö när jag kollade upp det här om dagen.
Runt 2500kr/veckan för en bil i golf storlek .
 
Varför väljer så många att flyga till Kiruna ?
Ör det inte smidigare att flyg till Bodö ? Eller är båten svindyr över till lofoten?
Det är ju trots allt nästan 50 mil att köra från Kiruna .

Hej Andreas!

Att vi valde vägen via Kiruna var baserat på främst tre skäl: Billigare att hyra bil där än i Norge, billigare att proviantera där än i Norge inför för vistelsen i rorbuer några dagar och den vackra vägen via Abisko och Riksgränsen. Vare sig min fru eller jag hade tidigare varit i de trakterna av Sverige. Och även om det då i mitten på oktober kunde vara lite snömoddigt på vägen bitvis var det inga problem att köra men en underbart vacker väg också där. Men vi hade säkert uppskattat resan till Lofoten mycket också om vi valt annan resväg
Bästa hälsningar
Håkan
 
Just det, abisko ligger ju där uppe ja. Det hade ju varit riktigt kul att se.
Angående att köpa med sig mat i Sverige var ju också en riktigt bra ide. Mat i Norge är svindyrt.

Kanske är värt att kolla upp vad som blir billigast ändå .

Jag tror dock ändå att jag tjänar på att flyga från Oslo till Bodö . Den flygbiljetten kostar runt en tusenlapp. Tror det är dyrare att flyga till Kiruna . Dessutom bor jag väldigt långt ifrån Stockholm och Göteborg . Att flyga från Oslo till Kiruna känns ännu dyrare.

Jag får sätta mig ner och jämföra och räkna lite :)
 
Det är absolut dyrare att hyra vanlig standard hyrbil i Norge jämfört med i Sverige. Inte bara valutan som gör det dyrare..

Båten från Narvik är helt ok, inte ngn förmögenhet. Jag blir bara så sjuk och mår kasst halva ankomstdagen så jag tar hellre bil från Kiruna.

Bil äR och förbliR överlägset, om man nu är fotograf.

Har man begränsat med tid så tycker jag att man kan välja ut halva Lofoten.. Många SKALL hela vägen ut till Å.. men väl där så inser man att när man kom till Reine så var det same same eller sämre å se sista biten ut till Å :) Spara den tiden till resa nr 2 eller drop it in total.
Jag påstår också att man inte heller måste ut till Reine även om många anser det vara hjärtat av Lofoten.

Dela upp Lofoten på två basicresor.
Hadselfjorden - Nusfjord
Nusfjord - Å.
Där har du 2 kanonresor och en v på varje är ju ypperligt.

Jag skulle vilja saga att den första resan helt klart tar längst tid att beta av.. inte bara för att avståndetn till viss del är store utan också pga att nature varierar vansinnigt mkt och rent allmänt så finns här fler sevärdheter.

Sedan så är det ingen som har nämnt Hurtigruten.
Ett HETT tips är att ta Hurtigruten söderut eller norrut (riktning beroende på årstiden!! eftersom det bara passerar en åt vardera riktning och dygn).. den ena passerar Lofoten ca kl24 och då är det mörkt på manga årstider. Mitt i sommaren däremot så är det kanon.
Kör så av bilenpå vald kaj och kör därifrån.

Hurtigruten sager alla är så dyrt, men det är ju för att man har helpensionspriserna i huvet. Att bara flyta med utan hytt och mat är inte alls dyrt - MEN långsamt. (Långsamt är bra för fotograf!)

/Niclas Forsberg
 
Det är absolut dyrare att hyra vanlig standard hyrbil i Norge jämfört med i Sverige. Inte bara valutan som gör det dyrare..

Båten från Narvik är helt ok, inte ngn förmögenhet. Jag blir bara så sjuk och mår kasst halva ankomstdagen så jag tar hellre bil från Kiruna.

Bil äR och förbliR överlägset, om man nu är fotograf.

Har man begränsat med tid så tycker jag att man kan välja ut halva Lofoten.. Många SKALL hela vägen ut till Å.. men väl där så inser man att när man kom till Reine så var det same same eller sämre å se sista biten ut till Å :) Spara den tiden till resa nr 2 eller drop it in total.
Jag påstår också att man inte heller måste ut till Reine även om många anser det vara hjärtat av Lofoten.

Dela upp Lofoten på två basicresor.
Hadselfjorden - Nusfjord
Nusfjord - Å.
Där har du 2 kanonresor och en v på varje är ju ypperligt.

Jag skulle vilja saga att den första resan helt klart tar längst tid att beta av.. inte bara för att avståndetn till viss del är store utan också pga att nature varierar vansinnigt mkt och rent allmänt så finns här fler sevärdheter.

Sedan så är det ingen som har nämnt Hurtigruten.
Ett HETT tips är att ta Hurtigruten söderut eller norrut (riktning beroende på årstiden!! eftersom det bara passerar en åt vardera riktning och dygn).. den ena passerar Lofoten ca kl24 och då är det mörkt på manga årstider. Mitt i sommaren däremot så är det kanon.
Kör så av bilenpå vald kaj och kör därifrån.

Hurtigruten sager alla är så dyrt, men det är ju för att man har helpensionspriserna i huvet. Att bara flyta med utan hytt och mat är inte alls dyrt - MEN långsamt. (Långsamt är bra för fotograf!)

/Niclas Forsberg


har kollat upp lite priser nu på hyrbil . Tittade bland annat på avis som är en av dom största.
jämförde att hyra bilen antigen i bodö eller kiruna.
sökte på samma bilklass, samma datum och samma antal dagar.

priser i kiruna från 2703kr
priser i bodö från 2644kr

till och med billigare i norge alltså. Dessa priser är i svenska kronor.
 
Shit.. skoj att det är så.
Inte det jag är van vid!
Hur som haver så är Bodö en bra utgångspunkt.. men lite struligt om du åker tåg, då är det bättre att köra bil från Kiruna.
Från Kiruna till Rombaksfjorden är det inte så långt,, snarare en vacker biltur över fjället.
Fördelen med Bodö är ju att du kan köra ombord på färja till Moskenäs. Den här färjan går som i ett varv och beroende på vilket varv du åker så passerar du olika ställen.. Inte ovanligt med stormfåglar som följer båtrelingen. Fota hela havet med bred horisont och en stormfågel på fullt vingspann ngr få meter ifrån,, ojojoj häftigt!

Lycka till med vad du väljer :)
/Niclas Forsberg
 
Så här kan det se ut mot yttersia av Lofoten, i närheten av Myrland.
Hyrd vrakbil, fungerar kanon..
/Niclas Forsberg
 

Bilagor

  • myrland07.jpg
    myrland07.jpg
    186.2 KB · Visningar: 168
Omgivningen var finare än bilen :)
Vem hyr ut dessa rishögar? Känns inte så tryggt om jag ska vara ärlig. Vill ju inte spendera resan med att försöka få en bil på verkstad och sånt.
Vad har man för garantier?

Kommer nog skälv hyra en bil på ett riktigt ställe. Visst det är ingen garanti att dom bilarna funkar men dom är söklan äldre än ett par år gamla.

Har i alla fall fått med mig en person till nu så det blir ju trevligt , och billigare :)
 
Lofoten tror jag är ett av mina resmål jag ska besöka när jag får mitt MC-kort - gissar att vägarna där kan vara rätt mysiga att köra med en dylik mackapär :)
 
"Rent a car" i Svolvaer.
Fanns iaf för ngr år sedan..

Inga problem att känna sig trygg med en sådan bil, visst de bör väl inte jämföras med nyare bilar. Men hur många skulle bli uthyrda om många fick problem?
Dessutom så är det ju hyresvärden som står för att lösa ditt problem,, självrisken var inte heller så hög.
/Niclas
 
"Rent a car" i Svolvaer.
Fanns iaf för ngr år sedan..

Inga problem att känna sig trygg med en sådan bil, visst de bör väl inte jämföras med nyare bilar. Men hur många skulle bli uthyrda om många fick problem?
Dessutom så är det ju hyresvärden som står för att lösa ditt problem,, självrisken var inte heller så hög.
/Niclas


Sant det . Självklart hjälper dom till med att fixa om bilen går sönder, men det kommer kosta mig massor ned dyrbar tid. Istället för att åka omkring och utforska stället och fota så kanske jag måste stå och vänta till jag får en annan bil eller tills min bil är lagad. Det var mest så jag menade.
 
Lofoten tror jag är ett av mina resmål jag ska besöka när jag får mitt MC-kort - gissar att vägarna där kan vara rätt mysiga att köra med en dylik mackapär :)

Nästan för mysiga. Jag har inte kört MC i Lofoten, eller på fastlandet i den trakten, dock i södra Norge (Trondheim, Åndalsnes och de trakterna). Jag tror att man vinner på att vara passagerare. Som förare hinner man inte se så mycket fin utsikt om man inte stannar väldigt ofta.
 
Ett tipps är att ta en tur med båten MS Fjordskyss på Reinefjorden. I säsong går den två gånger om dagen så att man kan göra en dagstur till tillexempel Bunnestranda. Tycker man om berg är det ett absolut måste skulle jag vilja säga :) Men det underlättar att ha kontanter när man ska lösa sin biljett. Lofoten är fantastiskt! Åk dit och du kommer vilja återvända!
 
Ja, den stranden .. magnifikt.
Med Helvetestind over 700m i ryggen.

Bra tips som mycket väl kan prioriteras!
Lite bökigt med båten och att passa tider och så..

Enklare att nå Hauklandstranda som anses av många vara världens vackraste strand.
/Niclas Forsberg

Ps, ngn nämnde kläder. Instämmer, kläder är viktiga. Gärna rejäl ull under eftersom det inte sällan är fuktigt både på hav och land :) Fleece är snyggt men ack så eländigt längs kusten..
 
Nästan för mysiga. Jag har inte kört MC i Lofoten, eller på fastlandet i den trakten, dock i södra Norge (Trondheim, Åndalsnes och de trakterna). Jag tror att man vinner på att vara passagerare. Som förare hinner man inte se så mycket fin utsikt om man inte stannar väldigt ofta.


Man ser så fantastiskt mycket även när man KÖR MC.

ImageUploadedByTapatalk1417724622.395061.jpg
ImageUploadedByTapatalk1417724679.165746.jpg
ImageUploadedByTapatalk1417724718.250625.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.