Advertisement

Annons

Bästa och billigaste molnlagring?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör Jottacloud och det tuffar på i bakgrunden och backuppar allt som jag sagt att den skall backuppa så fort det sker förändringar. Har unlimited som är unlimited men begränsad uppladdningshastighet vid gränsen 5TB lagring. De har även en pro med 10TB lagring. Så att det går långsamt i Telias variant kan bero på begränsningen i uppladdningshastighet, du kanske har laddat upp +5TB redan? Uppladdning funkar utmärkt via deras webbgränssnitt, bara att dra och släppa mappar med innehåll så laddas det upp rätt kvickt. Smugmug RAW Storage tycker jag att du ska kolla upp.
Ja, mitt eget bredband är en flaskhals.

Är det backup och inte synk?
Det går att göra både och, verkar det som. Det jag kör i Tele2 är att den söker av foldern efter nya filer. Dessa lyfts upp i molnet. Men tas inte bort från molnet ifall de tas bort från källan.
Jag har ännu inte kollat vad den gör vid ändring i befintlig fil.

• Gilla
Reaktioner: PMD
Det går att göra både och, verkar det som. Det jag kör i Tele2 är att den söker av foldern efter nya filer. Dessa lyfts upp i molnet. Men tas inte bort från molnet ifall de tas bort från källan.
Jag har ännu inte kollat vad den gör vid ändring i befintlig fil.
Backup sparar fem versioner av filen. Sync synkar en "syncmapp"mellan enheter (har inte provar sync då det inte är intressant för min del)

Vad jag kan se går det inte att rensa från äldre versioner på annat sätt än att byta filnamet då det blir en ny fil och den gamla tas bort (läggs i papperskorgen 30 dagar)

Backup sparar fem versioner av filen.
Det låter bra. Bäst vore att spara så många generationer som får plats inom allokerat utrymme. :)
Kan man ställa in hur många generationer som sparas, eller är det alltid fem?
Det finns även en arkivfunktion för att lagra filer beständigt som inte skrivs över vid backup eller synk.
Det verkar som att det är folk som kan tänka som har gjort jottacloud. Trevligt!
(Vid backup skriva inga filer över om jag har tolkat janc rätt. Det är också korrekt beteende).

Det finns en sak i Jottacloud som jag är osäker på om det är bra eller dåligt. Om jag tar bort en fil lokalt så raderas den också på Jottacloud där den finns kvar i 30 dagar. Förr när jag hade ett backupprogram som gjorde backup så gjorde det backup till en samlad fil, som kunde bli rätt stor, den tidigare backupen låg ju kvar som egen fil tills jag manuellt raderade den. På så sätt fanns ju alltid möjlighet att hämta tillbaka en fil som man ett år senare upptäcker att man raderat av misstag. Det går inte med molnbackup till Jottacloud. Inkrementell backup är inte möjligt vad jag förstår utan hela tiden är molnlagringen hos Jottacloud en spegling av ögonblicket på den lokala enheten.

Till min lokala backup kör jag BeyondCompare som tar allt nytt och förändrat och skriver till externa backupdiskar. Då raderas inget från backupdisken så där har jag kvar "allt" gammalt som nytt. Dock skrivs ju ändrade filer över.

Så förhoppningsvis finns en saknad och önskad fil kvar någonstans :)

Det låter bra. Bäst vore att spara så många generationer som får plats inom allokerat utrymme. :)
Kan man ställa in hur många generationer som sparas, eller är det alltid fem?

Det verkar som att det är folk som kan tänka som har gjort jottacloud. Trevligt!
(Vid backup skriva inga filer över om jag har tolkat janc rätt. Det är också korrekt beteende).
Alltid fem versioner vad jag förstår.

Tar mig friheten att citera Telias guide för säkerhetskopieringen som beskriver funktionen.

Använd säkerhetskopiering när du vill:​

• Säkerhetskopiera filer för förvaring på Telia Cloud
  • Få åtkomst till dessa filer från var som helst i världen med vår webbapp eller mobilapp
  • Säkerhetskopiera en extern hårddisk till Telia Cloud
  • Säkerhetskopiera en NAS till Telia Cloud

Obs: Filer du lägger till i en säkerhetskopierad mapp laddas automatiskt upp till Telia Cloud. Filer som du ändrar i en säkerhetskopierad mapp laddas upp till Telia Cloud som en ny version av filen. Vi behåller fem versioner av dina filer.
Obs:
Filer du tar bort från din dator raderas ÄVEN från din säkerhetskopia på Telia Cloud.
Obs: Om du tar bort, ändrar eller lägger till filer i din säkerhetskopia på Telia Cloud med hjälp av vår webbapp eller mobilapp, kommer dessa ändringar INTE att synkroniseras tillbaka till din dator.

Använd Arkivet om du bara vill lagra filer på Telia Cloud och inte på din dator. Läs mer om arkivet här.

Så "Backup" är alltså en form av aktiv synk. En sorts fördröjd spegel av hårddisken.
Medan "Arkiv" helt enkel är en yta där man kan lagra filer (backuper) som man inte vill ska påverkas av ändringar på lokala enheten.

Då är det ju Arkiv jag är ute efter. Medan min dator kämpar livet ur sig att tanka upp allt till Backup.

Så "Backup" är alltså en form av aktiv synk. En sorts fördröjd spegel av hårddisken.
Medan "Arkiv" helt enkel är en yta där man kan lagra filer (backuper) som man inte vill ska påverkas av ändringar på lokala enheten.

Då är det ju Arkiv jag är ute efter. Medan min dator kämpar livet ur sig att tanka upp allt till Backup.
Kan man flytta filer från Backup till Arkiv?

Obs: Filer du tar bort från din dator raderas ÄVEN från din säkerhetskopia på Telia Cloud.
Det är, tyvärr, riktigt dålig, med reservation för att det inte står något om hur snabbt säkerhetskopian tas bort. Den ska helst ligga kvar i "evighet", men det är en acceptabel kompromiss att den ligger kvar i en begränsad tid, t.ex ett halvår.

Om säkerhetskopian tas bort så fort servern upptäcker att originalfilen inte längre finns på ens egen lagring så är det riktigt dåligt.

Det är, tyvärr, riktigt dålig, med reservation för att det inte står något om hur snabbt säkerhetskopian tas bort. Den ska helst ligga kvar i "evighet", men det är en acceptabel kompromiss att den ligger kvar i en begränsad tid, t.ex ett halvår.

Om säkerhetskopian tas bort så fort servern upptäcker att originalfilen inte längre finns på ens egen lagring så är det riktigt dåligt.
Den ligger väl kvar i 30 dagar i "papperskorgen".

Skillnaden är väl att filer du ändrar lokalt versionshanteras i fem versioner bakåt i backupmappen och du kan lägga in filer via webben som inte finns i den mappen på datorn

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar