Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa och billigaste molnlagring?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min uppladdning till Tele2 Cloud tuggar på i snigelfart. Den stannar helt under dagen och måsta startas igen när jag kommer hem från jobbet. Kommer nog att ta en månad innan första nasen är skeppad. För min del är det så gott som uteslutande CR2-filer på nära 25 MB styck som åker iväg. Hittills har 600 GB funnit sin plats i arkivet.

Nu var det dags igen. NAS:arna hemma är fulla med Rå-filer- 6 TB. Slut på disk.
Har under årens lopp uppgraderat till större och större diskar. Disk är billigt. Men det är en tråkig process att trycka bilderna från gamla diskar till nya med jämna mellanrum. Och NAS:arna är så gamla så även själva burkarna bör uppgraderas. Då är det inte billigt längre.

Kollat lite på OneDrive och Google Drive. Där google toppar med 2 TB lagring. Hos Microsoft kan jag få sex terabyte om jag delar upp det i sex användarkonton. Men jag behöver ju troligen 12 TB om det ska hålla i några år till.

Vad har ni andra sett på marknaden. Vilka alternativ finns?

Jag har numera ett par 8 TB diskar för backup men är det här egentligen ett problem idag så länge vi lever och har hälsan? Disk är galet billigt idag.

Skulle aldrig drömma om att molnlagra idag när diskar är så billiga som de är. Har testat med molnlgring av bakuper men det är ju renea skämtet prestandmässigt. Varför skulle det vara ett vettigt alterntiv?

Dessutom när det har hänt så har det visat sig att restore tiden från dessa molntjänster varit allt annat än imponerande. I mitt fall har det handlat om EaseUS-backuper som var rena katastrofen är jag testade det.

Senast ändrad:
Jag har numera ett par 8 TB diskar för backup men är det här egentligen ett problem idag så länge vi lever och har hälsan? Disk är galet billigt idag.

Skulle aldrig drömma om att molnlagra idag när diskar är så billiga som de är. Har testat medmolnlgring av bakuper men det är ju renea skämtet prestandmässigt. Varför skulle det vara ett vettigt alterntiv?

Dessutom när det har hänt så har det visat sig att restore tiden från dessa molntjänster varit allt annat än imponerande. I mitt fall har det handlat om EaseUS-backuper som var rena katastrofen är jag testade det.
Frågan är ju vilket molnlagringsalternativ som är bäst och inte en diskussion om för- och nackdelar med molnlagring. Själv använder Ondrive och är nöjd med det.

Skulle aldrig drömma om att molnlagra idag när diskar är så billiga som de är. Har testat medmolnlgring av bakuper men det är ju renea skämtet prestandmässigt. Varför skulle det vara ett vettigt alterntiv?

När mina 15 år gamla NAS:ar återigen blev fyllda till bredden är det inte galet billigt att skaffa mer utrymme. Många sköna tusenlappar. Kanske någonstans mellan sex och tio tusen. För maskinen. Sen ska det köpas disk också.

Just nu utvärder jag Tele2 Cloud.
Tar hemskt lång tid att tanka upp. Jag sitter med kabel-tv bredband och är begränsad till 50 Mbps uppströms.
Nu på tredje dagen (är det vä?) har jag nått 1 TB uppladdat. 5 TB ligger på kö.
Provade att tanka hem filerna från ett event till annan dator. 10 GB gick snabbt och smärtfritt.

Prislappen för tjänsten är galet galet billig i jämförelse med egen hårdvara. Dessutom, även om jag kör speglade diskar hemma är inte säkerheten komplett förrän jag har arkivet utspritt på två separata sajter. Molntjänster är sannolikt tryggare i händelse av inbrott eller brand.

Jag är inte klar med utvärderingen än. Men just nu ser det ljust ut.

När mina 15 år gamla NAS:ar återigen blev fyllda till bredden är det inte galet billigt att skaffa mer utrymme. Många sköna tusenlappar. Kanske någonstans mellan sex och tio tusen. För maskinen. Sen ska det köpas disk också.

Tar hemskt lång tid att tanka upp. Jag sitter med kabel-tv bredband och är begränsad till 50 Mbps uppströms.
Provade att tanka hem filerna från ett event till annan dator. 10 GB gick snabbt och smärtfritt.

Prislappen för tjänsten är galet galet billig i jämförelse med egen hårdvara. Dessutom, även om jag kör speglade diskar hemma är inte säkerheten komplett förrän jag har arkivet utspritt på två separata sajter. Molntjänster är sannolikt tryggare i händelse av inbrott eller brand.

Om det tar så lång tid med Telia som du beskrivit så skulle det precis som EaseUS gå bort för mig och det av flera skäl. "Billigt" är väl bara det alternativet om man värderar sin egen tid till 0 öre och ingenting, oavsett hur mycket tid det handlar om.

Om man sedan måste göra en "restore" så kan det ju vara så för yrkesfolk att alternativkostnaden för detta är att man tvingas låta bli att göra det man skulle tjänat pengar på eller så kan man överhuvudtaget inte göra någonting så länge denna "restore" pågår eftersom man i värsta fall inte har tillgång till sina bilder överhuvudtaget innan maskinen i fråga är återställd.

Om du nu har så mycket data på dina NAS:ar, så undrar jag vekligen om just molnlagring är det optimala just med tanke på de presandaproblem du ju just själv pekat på.

Vad är det egentligen som du tycker ser så ljust ut i ljuset av det du själv just beskrivit??

Min uppladdning till Tele2 Cloud tuggar på i snigelfart. Den stannar helt under dagen och måsta startas igen när jag kommer hem från jobbet. Kommer nog att ta en månad innan första nasen är skeppad. För min del är det så gott som uteslutande CR2-filer på nära 25 MB styck som åker iväg. Hittills har 600 GB funnit sin plats i arkivet.
Drabbades av ett liknande problem med lösningen att ställa in datorn så att den inte kunde gå i viloläge vid nätdrift. Kanske kan det fungera även med Telie2...

Jag köpte dator, OS och 16TB-disk för ca 5000kr. Hemma har jag sunkiga 60Mbit/s upload, men jag får upp 0.5TB per dygn till mitt semesterboende. Ner är det dubbla, men jag hade nog kört dit 2tim och tankat ner mina 16TB till ny disk och kört hem igen. Lokalt klarar disken 200MB/s, men så är det en massa småfiler, men på 2tim hade jag fått tillbaka det. Så 6tim med resa fram och tillbaka.

Drabbades av ett liknande problem med lösningen att ställa in datorn så att den inte kunde gå i viloläge vid nätdrift. Kanske kan det fungera även med Telie2...
Min dator går inte i viloläge. Skärmen är tänd. När jag kommer hem från jobbet har Cloud-appen stängt ner sig. Möjligen att det är en del av Tele2 hantering av onormalt nyttjande. Eller hur de uttryckte det. Det tuggar ju några G när jag tankar.

Senast ändrad:
Jag köpte dator, OS och 16TB-disk för ca 5000kr. Hemma har jag sunkiga 60Mbit/s upload, men jag får upp 0.5TB per dygn till mitt semesterboende. Ner är det dubbla, men jag hade nog kört dit 2tim och tankat ner mina 16TB till ny disk och kört hem igen. Lokalt klarar disken 200MB/s, men så är det en massa småfiler, men på 2tim hade jag fått tillbaka det. Så 6tim med resa fram och tillbaka.
Jag tolkar det som att du har 16 TB även hemma. Alltså 32 TB disk. Plus dator.
Man vill ju ha backup för diskhaveri.

Om det tar så lång tid med Telia som du beskrivit så skulle det precis som EaseUS gå bort för mig och det av flera skäl. "Billigt" är väl bara det alternativet om man värderar sin egen tid till 0 öre och ingenting, oavsett hur mycket tid det handlar om.

Om man sedan måste göra en "restore" så kan det ju vara så för yrkesfolk att alternativkostnaden för detta är att man tvingas låta bli att göra det man skulle tjänat pengar på eller så kan man överhuvudtaget inte göra någonting så länge denna "restore" pågår eftersom man i värsta fall inte har tillgång till sina bilder överhuvudtaget innan maskinen i fråga är återställd.

Om du nu har så mycket data på dina NAS:ar, så undrar jag vekligen om just molnlagring är det optimala just med tanke på de presandaproblem du ju just själv pekat på.

Vad är det egentligen som du tycker ser så ljust ut i ljuset av det du själv just beskrivit??
Ja det kan vi ju fundera på. Jag är inte yrkesfotograf. Jag lägger mindre tid på att tanka upp till molnet än att köpa hårdvara. Alltså min aktiva tid. Visst är det segt att tanka upp filer i max 50 Mbps. Men det kostar inget mer än väntan och elförbrukningen på några watt-veckor. Nedladdningen vid restore går fem gånger snabbare. Eller tjugoen gånger snabbare om jag är villig att betala ett fetare bredband.

Art det går mycket tid nu när 6TB ska upp är ett engångsbekymmer. Därefter handlar det om 10 GB i taget.

Ljuset jag ser är att det ser ut att vara en fungerande lösning. Billig. Säker. Förnuftig.

Men som sagt. Utvärdering pågår.

Jag tolkar det som att du har 16 TB även hemma. Alltså 32 TB disk. Plus dator.
Man vill ju ha backup för diskhaveri.
Ja, jag behöver ju 16TB i datorn hemma också för att få plats med mina 14TB-data i den. Spelar mindre roll var backupen är för arbetsdisken. Så har jag mina gamla 8TB-diskar som offline backup hemma också, dom hade jag. Det var mina tidigare arbets och backupdisk.

Ja, jag behöver ju 16TB i datorn hemma också för att få plats med mina 14TB-data i den. Spelar mindre roll var backupen är för arbetsdisken. Så har jag mina gamla 8TB-diskar som offline backup hemma också, dom hade jag. Det var mina tidigare arbets och backupdisk.
Min tanke är att samla hela mitt arkiv i molnet. Jag behöver ingen stor arbetsdisk hemma. Behöver inte hela arkivet hemma. Kan alltså skrota mina NAS:ar innan de skrotar sig själva. Är tanken.

Ska jag någon gång redigera en bild från rå-fil får jag tanka hem den då. Tittbilder har jag tillgängliga på Flickr.

Min dator går inte i viloläge. Skärmen är tänd. När jag kommer hem från jobbet har Cloud-appen stängt ner sig. Möjligen att det är en del av Tele2 hantering av onormalt nyttjande. Eller hur de uttryckte det. Det tuggar ju några G när jag tankar.
Då fungerar uppenbarligen Tele2 ochTelia olika. När jag förhindrade viloläge så kunev datorn stå på över natten och nästa förmiddag. Framöver räknar jag då med arr det handlar om ett mindre antal filer per session. Mitt problem äratt dassig bandbredd upp begränsar.

"Genomsnittlig användare" finns det såna?
För att räkna ut ett medelvärde finns det några som använder tjänsten mycket, och några som använder den lite. Väldigt få använder den exakt som medelvärdet.
Begär in offerter från några lagringstjänstbolag. Då borde du få svart på vitt hur mycket du faktiskt kan få lagra utan strul.
Och vad det kommer att kosta.

Tele2 Cloud verkar vara Jottacloud i botten. Vilket är intressant, för då ska det gå att tanka filer utan skrivbordsapp.
Har inte fördjupat mig i det än. Men det verkar ska gå att sätta upp rsync.

Tele2 Cloud verkar vara Jottacloud i botten. Vilket är intressant, för då ska det gå att tanka filer utan skrivbordsapp.
I Telias variant av tjänsten går det att tanka upp filer och flytta filer till Arkivet via webbsida. Även att hämta hem filer från backuppmappen. Sync har jag inte provat så det vet jag inte.

Inloggning via Bank ID

Jag kör Jottacloud och det tuffar på i bakgrunden och backuppar allt som jag sagt att den skall backuppa så fort det sker förändringar. Har unlimited som är unlimited men begränsad uppladdningshastighet vid gränsen 5TB lagring. De har även en pro med 10TB lagring. Så att det går långsamt i Telias variant kan bero på begränsningen i uppladdningshastighet, du kanske har laddat upp +5TB redan? Uppladdning funkar utmärkt via deras webbgränssnitt, bara att dra och släppa mappar med innehåll så laddas det upp rätt kvickt. Smugmug RAW Storage tycker jag att du ska kolla upp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar