Annons

Bästa möjliga kvalitéet på utskrifter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wismeier

Medlem
Hejsan!

Håller på och gör om mitt rum. Har tänkt hänga upp ett screen shot från varje Pixar film på väggen. Storleken jag hade tänkt är vanligt A4. Bildernas upplösning kommer ligga på 1920x1080 px.

Nu till frågan. Hur ska jag göra för att få dessa screen shot i så bra kvalité som möjligt (utan att lägga ut flera tusen på 10 bilder). Är det möjligt? Går det att få hyffsade bilder som har Full-HD upplösning? Har hört att upplösningen ska ligga runt 2480x3508 px på ett A4-papper.

Det jag enda jag kan komma på är fotopapper.. haha. Har Photoshop så om det är något där kan jag nog fixa det.

Skrivaren jag har är en Canon MP210. Vet inte säkert, men tror inte den är så bra. Man kanske kan skicka dom till nått ställe som kan skriva ut med bra skrivare? Kan inte mycket om detta.

Som sagt, vad ska jag göra föra att få mina screen shot (1920x1080) så fina som möjligt på väggen?

Tack på förhand!

Skrivaren klarar nog av uppdraget, begränsningarna finns kanske på annat håll. Använd förslagsvis Canons matta papper, MP 101, ger bra kvalite för pengen och skrivaren har redan en lämplig profil med sej för det pappret.
Gör en provutskrift i den upplösning bilderna har (ca 160 ppi) och sätt upp bilden på väggen och fundera om du tycker att det SER bra ut. Det är ju ung den upplösning som man kan ha till bilder som ska tryckas i en vanlig dagstidning.
Vill du ha den UPPLEVDA skärpan bättre (beror mycket på vilket håll bilden senare ska ses) så sampla upp bilden. Ca 3000 pixlar i längsta sida räcker nog (blir ca 250 ppi). Gör en skärpning efteråt. Frågan är väl närmast hur skarp din skärmdump är, är den knivskarp bör det bli anständigt, är den inte det blir det inte bra hur du än gör.
I övrigt beror det på hur du kan hantera photoshop och skrivarinställningarna.

Skrivaren klarar nog av uppdraget, begränsningarna finns kanske på annat håll. Använd förslagsvis Canons matta papper, MP 101, ger bra kvalite för pengen och skrivaren har redan en lämplig profil med sej för det pappret.
Gör en provutskrift i den upplösning bilderna har (ca 160 ppi) och sätt upp bilden på väggen och fundera om du tycker att det SER bra ut. Det är ju ung den upplösning som man kan ha till bilder som ska tryckas i en vanlig dagstidning.
Vill du ha den UPPLEVDA skärpan bättre (beror mycket på vilket håll bilden senare ska ses) så sampla upp bilden. Ca 3000 pixlar i längsta sida räcker nog (blir ca 250 ppi). Gör en skärpning efteråt. Frågan är väl närmast hur skarp din skärmdump är, är den knivskarp bör det bli anständigt, är den inte det blir det inte bra hur du än gör.
I övrigt beror det på hur du kan hantera photoshop och skrivarinställningarna.

Tack så mycket!

Kan faktiskt inte så mycket av det där med uppsampling och oskarp mask. Om det inte är för mycket begärt kanske du skulle vilja sampla upp en, bara en, bild åt mig? Så kanske du kan skriva in vad du använde för värden på filtret. Här är en bild iaf: http://www.slashfilm.com/wp/wp-content/images/zz3213b09e.jpg

Eller kommer värderna på filtret variera kraftigt på varje bild, tror du?

Tack på förhand!

Jag tittade på bilden och den ser ju skarp ut. Prova att skriva ut den som den är, det är mitt första förslag. Upplösningen blir låg, men bilden kommer att se rätt bra ut på någon meters håll.

Jag har använt pscs3, engelsk version, för följande ändringar, men det skiljer inte så mycket mellan de olika versionerna. Pse har verktygen för skärpa under förbättra bild/enhance och det jag kallar smart skärpa/smart sharpen kallas nog bara skärpa eller adjust sharpness och oskarp mask kallas just oskarp mask.

Under bild välj storlek på bild. Markera constrain proportins/bevara proportioner och resample image/ändra bildupplösning. I den övre delen klicka på den lilla nerpilen längst till höger på raden width/bredd, välj procent, skriv in 150 och sedan OK. Gå tillbaka till storlek på bild och bocka ur resample image och skriv in 250 i resolution. Du ser då i rutorna ovanför att bilden passar bra på ett a4 vad gäller längden.
Skärp bilden en smula enligt följande:
Under filter i ps och under förbättra bild i pse:
Smart sharpen (kallas adjust sharpness i pse) värde (basic),settings default, amount 7%, radius 50 pixels, remove gaussian blur.
Det här ökar den lokala kontrasten i bilden förutom att det skärper en smula.
Därefter oskarp mask/unsharp mask, amount ca 200, radius 0,4, treshold 10.
Spara i lagom kompression, den bild jag arbetade med var ursprungligen drygt 300 kb och blev ca 600 kb när jag var klar.

Sedan är det klart att skriva ut på fotopapper. Det kan jag inte hjälpa dej med. Bilden (som jag laddade ner) hade ingen färgprofil och undrar ps över det så tilldela/assaign sRGB. Enklast är också att låta skrivaren sköta färghanteringen, det brukar mina Canonskrivare klara bra, ställ in automatiskt och lämpligt papper i skrivarens dialogruta så blir det bra. Kryssa också i att du vill ha förhandsvisning av bilden, det förhindrar många felutskrifter pga att bilden är felorienterad. Kan ställas in permanent i en lite undangömd meny, väldigt bra.

Jag tittade på bilden och den ser ju skarp ut. Prova att skriva ut den som den är, det är mitt första förslag. Upplösningen blir låg, men bilden kommer att se rätt bra ut på någon meters håll.

Jag har använt pscs3, engelsk version, för följande ändringar, men det skiljer inte så mycket mellan de olika versionerna. Pse har verktygen för skärpa under förbättra bild/enhance och det jag kallar smart skärpa/smart sharpen kallas nog bara skärpa eller adjust sharpness och oskarp mask kallas just oskarp mask.

Under bild välj storlek på bild. Markera constrain proportins/bevara proportioner och resample image/ändra bildupplösning. I den övre delen klicka på den lilla nerpilen längst till höger på raden width/bredd, välj procent, skriv in 150 och sedan OK. Gå tillbaka till storlek på bild och bocka ur resample image och skriv in 250 i resolution. Du ser då i rutorna ovanför att bilden passar bra på ett a4 vad gäller längden.
Skärp bilden en smula enligt följande:
Under filter i ps och under förbättra bild i pse:
Smart sharpen (kallas adjust sharpness i pse) värde (basic),settings default, amount 7%, radius 50 pixels, remove gaussian blur.
Det här ökar den lokala kontrasten i bilden förutom att det skärper en smula.
Därefter oskarp mask/unsharp mask, amount ca 200, radius 0,4, treshold 10.
Spara i lagom kompression, den bild jag arbetade med var ursprungligen drygt 300 kb och blev ca 600 kb när jag var klar.

Sedan är det klart att skriva ut på fotopapper. Det kan jag inte hjälpa dej med. Bilden (som jag laddade ner) hade ingen färgprofil och undrar ps över det så tilldela/assaign sRGB. Enklast är också att låta skrivaren sköta färghanteringen, det brukar mina Canonskrivare klara bra, ställ in automatiskt och lämpligt papper i skrivarens dialogruta så blir det bra. Kryssa också i att du vill ha förhandsvisning av bilden, det förhindrar många felutskrifter pga att bilden är felorienterad. Kan ställas in permanent i en lite undangömd meny, väldigt bra.

Fan, tack!!

Men nu när jag gjort detta med bilden, och sedan ska göra den i samma proportioner som ett A4-papper, ska jag flytta bilden till en ny bild som är A4-storlek då?

Det är svårt att förklara. Men iaf, bilden jaf fixat till blir ju bra och så, men den kommer inte passa på ett A4. Jag tänkte då att jag skulle göra en ny tom bild, som jag sen flyttar över bilden jag har arbetat till.

Och isf, vad ska det vara för inställningar på den tomma bilden som jag flyttar över den redigerade bilden till? 297x210 mm? 300dpi?

Och tack igen för hjälpen! Grymt!

Fan, tack!!

Men nu när jag gjort detta med bilden, och sedan ska göra den i samma proportioner som ett A4-papper, ska jag flytta bilden till en ny bild som är A4-storlek då?

Det är svårt att förklara. Men iaf, bilden jaf fixat till blir ju bra och så, men den kommer inte passa på ett A4. Jag tänkte då att jag skulle göra en ny tom bild, som jag sen flyttar över bilden jag har arbetat till.

Och isf, vad ska det vara för inställningar på den tomma bilden som jag flyttar över den redigerade bilden till? 297x210 mm? 300dpi?

Och tack igen för hjälpen! Grymt!

Du kan inte få samma proportioner som ett A4. Det har proportionerna 1:1,414 medan din bild har proportionerna 16:9, dvs 1:1,778. Du kommer alltså att få vita kanter i över och underkant när du skriver ut. Photoshop kommer att centrera bilden om du inte aktivt flyttar den på det område som skrivaren kan skriva ut på i utskriftdialogen.
Men ska du sätta bilderna i ram så är det bara att sätta en passepartout omkring. Förslagsvis neutralgrå eller svart.
När du är klar med bilden sparar du den med kommandot spara som och ger den ett nytt namn.
Sedan får du göra om proceduren med de andra bilderna, en efter en.

Du kan få bild på hela pappret om du beskär bilden, dvs tar bort lagom mycket på höger och vänster sida på bilden. Det gör du med beskärningsverktyget. Ett program som är lättare att göra proportionerliga beskärningar med är FastStone som är ett gratisprogram, men även det fordrar lite träning.

hej igen! och tack för alla svar.

har bestämt mig för att skriva ut bilderna på A3 papper istället. har ingen lust att beskära bilderna, och då hade dom blivit väldigt små på ett A4. Men problemet är att min skrivare inte kan skriva ut A3. Hur kan jag lösa detta? Finns det affärer som skriver ut i bra kvalité på bra pappar?

tack igen! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar