Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kompaktkameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon G10 om du frågar mig. (dock inte över ISO 400) Sigma DP1 ger också bra bildkvalitet, men den är ganska hopplös för övrigt Panasonic LX3 är också bra.
 
Den bästa bildkvaliteten med en kompakt får man fortfarande från en högklassig analog sådan, typ Contax T3, Nikon 35Ti eller Leica Minilux.

Om man klassar Canon G10 och G9 som kompakter ligger dom bra till. Den bästa digitala kompaktkamera jag har använt är Panasonic LX3. På ISO under 400 i RAW-format matchar den ungefär en digital systemkamera med 6 megapixel.
 
Kameran kommer användas utomhus dagtid så ISOprestanda spelar inte en avgörande roll.
Kameran måste helst ha intervallfotografering eller egen inställbar timer med seriebildtagning.

Finns det någon kompaktkamera som kommer i närheten av tex en Nikon D40 eller Canon 400D ifråga om bildkvalitet?
 
Så här skriver Christian Nilsson i FOTO:s test av Canon G10:
"Med drygt 14 milj. pixlar och ett riktigt skarpt objektiv ger kameran nästan häpnadsväckande detaljrika bilder, som i det avseendet håller vid jämförelse med tre gånger så dyra systemkameror."
 
Det beror på..

..om du klarar dig med 60mm i teleläget. Då tror jag faktiskt att LX3 är bäst. Den hetaste frågan är väl egentligen vilken som är "bäst" av LX3 och G10. Jag äger LX3 och är mycket nöjd med den. Jag har dock inte testat G10. Men jag brukar tycka att dpreview's tester är hyfsat tillförlitliga, och de skriver klart och tydligt att LX3 är en bättre kamera än G10. Tydligen ska G10 ha aningens bättre kvalitet när det gäller att fota med iso80, men som dpreview skriver kan man helt enkelt inte alltid använda iso80. Så om du klarar dig med LX3'ans maximala brännvidd på 60mm så kan du ju välja den om du vill, det är iaf min (och dpreview's) rekommendation.

Mvh

Martin
 
Det är vidvinkel jag är ute efter i första hand eftersom kameran ska användas till ett speciellt syfte. Kraftigt tele är inte jätteviktigt.
Dock är upplösningen viktig. 14mp mot 10mp. Det talar FÖR G10:an. Hm..
 
Okej

Ja om det är viktigt med högre upplösning så är kanske G10 en bättre satsning för dig. Samtidigt har LX3 24mm vidvinkel mot G10:s 28mm. I mina ögon är den faktiskt en viss skillnad. Det bästa är att vilken kamera du än väljer så kommer du sitta med en riktigt bra sådan.
 
Först, jag svarade Sigma DP1 för att den kan leverera den bästa bildkvalitén med sin stora sensor. Bättre än G10 och LX3. Men i övrigt sägs det vara en hopplös kamera, så det är inget bra val tror jag. Men därav mitt första svar.

Sedan med preferens för vidvinkel låter ju LX3 mer som ditt val. Vore intressant att veta mer om varför skillnaden mellan 10 och 14 megapixlar, vilket egentligen inte är så mycket, skulle kunna ha betydelse just för dina behov. Jag tror inte det är något du ska lägga vikt vid faktiskt.
 
Står själv inför valet mellan LX3, G10 och Ixus 870 IS.

Ska använda kamera som ett komplement till systemkameran och som min enda kamera under en 7 veckors resa i Asien och Australien.

LX3 är den jag helst vill ha men faller nog bort då det inte finns U/V hus sedan kan jag tycka 60 i max tele är lite gillar dock vidvinkelläget på 24.

G10 känns som en dåligt komplement på hemmaplan pga sin storlek men någon hade kunnat leva med på resan.

Ixus 870 IS riktigt kompakt, finns U/V hus men känns inte riktigt som den räcker till som enda kameran på 7 veckor. Skjuter inte raw, vilket jag hade velat kunna göra.

Hade valt LX3 om jag inte behövde U/V hus. Frågan för mig nu är om jag kan leva med G10s storlek.

/Johan
 
Vad gäller 10 mp mot 14 mp, skulle jag föredragit om G10 också hade 10 ser ingen mening med fler på en sådan liten sensor.

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.