Annons

Bästa kameran för runt 10 000 kr?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur är det med batteritid? Bör man ha extra batteri med ut?
Jag använder D500 mycket till fågel, sen har jag Bluetooth igång på den, så att den tar GPS från telefon, och då drar det ju lite mer batteri. Så på en tur på typ 3 timmar har kanske hälften av batteriet gått. Men stänger man av funktionen, då räcker batteriet länge. Men jag har för säkerhetsskull en extra batteri med. Jag vill ha GPS positionen på bilderna.

Utan GPS på räcker ett batteri utan problem en hel dag. Jag har behövt byta batteri i fält ett par gånger efter 1000+ bilder på en dag. Men det är absolut att föredra att ha ett extra, liksom extra minneskort. Det är lätt att glömma bort att räkna med att två hyffsade Cfast-kort och ett par SD-kort lätt går på ett par-tre tusen också!

Vad är det som gör att du tycker fullformat är att föredra?
För mig är det viktigaste att man har lite lägre brus i högre ISO, därför använder jag FF mer under vintertid och särskilt i sämre ljus. På vidvikelsidan så blir det 14mm bildvinkel med 14mm inte 14x1,5. Man får också ett kortare skärpedjup med FF, vill man separera objekt och bakgrund så gör man detta ”enklare” med FF. Tycker också filerna från en FF är lite mer förlåtande när man redigerar än med APS-C. Sedan ska man inte överdriva skillnaderna, APS-C kamerorna tar riktigt bra bilder de också.

Det viktigaste när man fotograferar är ändå att man tar bilder, hur kompositionen ser ut, hur spännande motiv man har, hur ljuset är i bilden, samt redigeringen. Formatet är en liten faktor i allt detta, ibland eller ofta ser man ingen skillnad alls men ibland så gör det en viss skillnad, men ska inte överdrivas. Jag använder båda formaten lika mycket

På en spegelreflex med vettigt batteri använd med sökaren klarar du dig sannolikt, men med en spegellös är risken större att du får batteritorsk. Sedan beror det förstås på hur man använder kameran och även om objektivet har stabilisering eftersom det drar lite också, plus att batteritiden kan variera rätt mycket särskilt bland spegellösa.
Ett extra batteri i fickan dubblar tiden....

Hej, tänkte skaffa en kamera men behöver lite input vilken kamera jag ska satsa på. Prislapp runt 10 000 hade jag tänkt mig. Nikon, Canon, Olympus ...? Eller annat.

Tacksam för tips!

Vänligen
Peter F.

Vad som är "bästa" kameran beror ju mycket på vad man ska fota och vad man har för diverse krav och preferenser. Sen undrar jag om du kollat på objektiv nåt? Objektiv bör man kolla på minst lika mycket som kamerahus då det är där det mesta av bildkvalitén ligger. Brukar alltid rekommendera att främst investera i bra objektiv. Det som främst skiljer mellan kamerahus/sensor sett till bildkvalité är brus på höga ISO och dynamiskt omfång.
Annars är kamerahuset viktigare av andra anledningar som t.ex ergonomi, autofokus, byggkvalité, inställningsmöjligheter osv.

Det viktigaste av allt är dock i slutändan att verkligen lära sig använda det man har.

Skall du fota rovfåglar behöver du kanske annat objektiv än om du skall fota rådjur i trädgården. Du behöver komma olika nära och det stryrs av objektivval i kombination med kamera. Aps-c tar dig närmare. Vill du ha kort skärpedjup så är även det beroende av optik men även av Kamera. Fullformat får kortare skärpedjup med samma optik.
Optik till FF är dyrare än till APS-C.

Bästa kameran skiljer nog en del beroende på vad du skall fota.

I fallet med Rovfåglar då vill du ha en kamera som tar många bilder per sekund, gäller det långsammare djur blir detta mindre viktigt.

De flesta kameror för 10 000 uppfyller nog de flestas förväntningar men på ett foto forum är det inte så. Gissningsvis har de som svarat i tråden objektiv värda dubbelt så mycket som kameran.

Skall du fota rovfåglar behöver du kanske annat objektiv än om du skall fota rådjur i trädgården. Du behöver komma olika nära och det stryrs av objektivval i kombination med kamera. Aps-c tar dig närmare. Vill du ha kort skärpedjup så är även det beroende av optik men även av Kamera. Fullformat får kortare skärpedjup med samma optik.

I fallet med Rovfåglar då vill du ha en kamera som tar många bilder per sekund, gäller det långsammare djur blir detta mindre viktigt.

De flesta kameror för 10 000 uppfyller nog de flestas förväntningar men på ett foto forum är det inte så. Gissningsvis har de som svarat i tråden objektiv värda dubbelt så mycket som kameran.

Det går inte att komma ifrån om man ska ha en kamera för 10 000.

När det gäller märke så tror i te jag det spelar då stor roll. Jag har Nikon och tror att gräset är grönare hos Canon eller Sony. Men har du kompisar som fotar kan det vara bra att välja samma märke då kan ni låna objektiv av varandra.

Slår ett slag för Pentax K-70. Sanlöst bra kamera för sina 6700 den kostar ny. Kika recensioner för att se hur bra den står sig mot betydligt dyrare alternativ.

Ja, jag misstänker det, men här inne borde man kunna få tips och råd i alla fall.

Du kan troligen få en ny Nikon D750 för 10000:- , en begagnad runt 7000:- det är fullformat. Nikons D7200 och D7500 APS-C mest prisvärda som begagnade ligger väl runt 5-7000:-. En begagnad D810 bör gå att i budget, en högpixlad FF. Det finns hur många objektiv som helst begagnade för Nikon med F fattning, så det är ju en fördel. Om du gör till Nikons spegelfri så bör du se till att få med en adapter så att du kan använda även F objektiv till den för Z objektiven är dyra och dåligt utbud begagnat. En Z50 ligger annars i din budget, en APS-C. Av alla mina förslag så tycker jag nog en D810 är det mest intressanta att bygga vidare på
Vad tror du om det här paketet?

Bilagor

• Skärmavbild 2020-12-22 kl. 09.39.18.png
    Skärmavbild 2020-12-22 kl. 09.39.18.png
    241.3 KB · Visningar: 45
Det är säkert bra men utifrån vad du berättat skulle ju även t ex denna räcka:

Eller denna:

Eller denna:

Eller denna:

Eller denna:

Eller t o m denna:

Om du inte fotar sport (i synnerhet inomhus), eller vill fota springande barn främst inomhus, inte fotar fågel som stora intresset, inte fotar astroscape eller skall fota på fjärran ställen i störtskur så räcker nästan vilken kamera som helst är det jag vill säga. Jag tror för att få bra vägledning här på FS får du nog vara mer specifik annars kommer alla bara föreslå din egen kamera och sitt eget system och du får förslag högt och lågt. Den Nikon du länkade till är bra, liksom i stort sett alla dagens kameror, men varför just den?

Ser prisvärt ut. Vet inte riktigt hur bra det objektivet är, men så kallade superzoomar är alltid en kompromiss i bildkvalité. Den generella regeln är desto större zoom-omfång desto sämre bildkvalité. Det funkar ju dock säkert utmärkt som ett objektiv att börja med för att lära sig allt.

Det är säkert bra men utifrån vad du berättat skulle ju även t ex denna räcka:

Eller denna:

Eller denna:

Eller denna:

Eller denna:

Eller t o m denna:

Om du inte fotar sport (i synnerhet inomhus), eller vill fota springande barn främst inomhus, inte fotar fågel som stora intresset, inte fotar astroscape eller skall fota på fjärran ställen i störtskur så räcker nästan vilken kamera som helst är det jag vill säga. Jag tror för att få bra vägledning här på FS får du nog vara mer specifik annars kommer alla bara föreslå din egen kamera och sitt eget system och du får förslag högt och lågt. Den Nikon du länkade till är bra, liksom i stort sett alla dagens kameror, men varför just den?
Tack för dina förslag, ska kolla runt på dom ... fick en rek om just D7500 o hamnade på det paketet ... men efter det du skriver kanske jag ska nöja mig med en av de du föreslår ..

Om du vill kunna ta bra bilder under dåliga ljusförhållanden och när det går fort så kräver det bra objektiv och när du skriver Bästa kameran så skulle jag säga att du behöver 2 objektiv.
Ett 70-200/2,8 Kostar fnytt från 13K sigma 15K Tamron 24K nikon
Ett 17-50/2,8 (APS-C) 4K-17K beroende p märke
Ett 28-7x/2,8 (FF) 6k-19K beroende på märke.

Det blir lite dyrare med FF.

Tack för dina förslag, ska kolla runt på dom ... fick en rek om just D7500 o hamnade på det paketet ... men efter det du skriver kanske jag ska nöja mig med en av de du föreslår ..
Ville bara påpeka med listan att det finns hur många som helst att välja på och många är mycket billigare än den Nikon du länkade till. Mitt syfte var inte direkt att föreslå något av alternativen. Vad jag föreslår är att du bestämmer om det finns någon egenskap du kräver och fråga här hur det begränsar kameravalet. Annars är det bara att sticka till butik och klämma och känna och ta den som känns bäst för de pengar du vill lägga. Utifrån det du sagt finns inget som begränsar kameravalet förutom att det inte skall vara för stor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar