Annons

Bästa kameran för 5-6000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)
"
Förstår fortfarande inte varför folk vill lura på ovetande stackare en Nikon D80!

Köp inte gammal modell som är påväg ut ur produktion!"

För att den är prisvärd. Antingen köper man något beprövat när priset är som lägst, när produkten är utgående. Eller så köper man det senaste finneserna när dom kommer, när dom är som dyrast. Frågan är vad man har för behov och plånbok. JAG är nöjd med D80, köpte hellre ett dyrare objektiv än en D90 med kit-glugg. Men det är mitt sett att se det.
 
"
Förstår fortfarande inte varför folk vill lura på ovetande stackare en Nikon D80!

Köp inte gammal modell som är påväg ut ur produktion!"

För att den är prisvärd. Antingen köper man något beprövat när priset är som lägst, när produkten är utgående. Eller så köper man det senaste finneserna när dom kommer, när dom är som dyrast. Frågan är vad man har för behov och plånbok. JAG är nöjd med D80, köpte hellre ett dyrare objektiv än en D90 med kit-glugg. Men det är mitt sett att se det.

Håller med om att den verkar prisvärd!
Men det är lite de ''nya'' fineserna som lockar:) den har ju ärvt saker från sin dyrare bror d300 vad jag har läst.
men ska inte köpa kamera förens i maj så har tid på mig att bestämma!
 
Vad är det som du tror kommer se annorlunda ut då?
Priserna? dyrare/billigare
Nyare kameror? (på så kort tid)
Tacksam för svar=)

Det kommer säkert flera nya modeller att väga in i beslutet. Dessutom kommer det florera nya rykten om kommande modeller som kommer att få dig i gungning när du ska fatta ditt beslut. Så är det alltid.

Det kommer alltid bättre grejor och de blir hela tiden billigare. Fast vill man få bilder så måste man bestämma sig någon gång. Och det som är jättebra idag blir inte ett dugg sämre bara för att de nya grejorna är bättre...
 
Vad är det som du tror kommer se annorlunda ut då?
Priserna? dyrare/billigare
Nyare kameror? (på så kort tid)
Tacksam för svar=)

Allt blir mycket billigare och bättre, FF bildsensorer kommer i ännu flera kameror, nu till våren 2009, kan vi se, som har köpt en kristallkula från Clas Ohlson.
Kristallkulan såldes slut till julen, inga kvar på lager, enligt tillverkaren i Kina!
 
jag misstänker att i maj så finns det nästan inga D80 att köpa längre bara beg sådana och förmodligen samma med 40d tillverkinen borde redan vara nedlagd på dom i förmån för dom nya modellerna däremot finns det risk att det dyker upp en ersättare till D300 som kommer att göra den betydligt billigare.
 
okey då blev det ganska interessant!

Hur är det med priserna, kollade på ''Warehouse Express''(är det ett seriöst företag?) Och där står priserna inklusive UK moms. hur blir det när man skickar till sverige, läggs det på någon extra moms?
Har du(ni) något mer tips på bra butiker i Eu man kan köpa ifrån?

Nu blev genast D90 intressant kan få den med objektiv för under 8000kr inkl frakt!

Med frakt?
Vad missade jag var inne och tittade för en liten stund sedan men kom inte under 8000kr?
 
Det kommer säkert flera nya modeller att väga in i beslutet. Dessutom kommer det florera nya rykten om kommande modeller som kommer att få dig i gungning när du ska fatta ditt beslut. Så är det alltid.

Det kommer alltid bättre grejor och de blir hela tiden billigare. Fast vill man få bilder så måste man bestämma sig någon gång. Och det som är jättebra idag blir inte ett dugg sämre bara för att de nya grejorna är bättre...

Jo kommer väll komma fler modeller som man kan tänkas vill ha och få en i ''gungning''.
men är som du säger så kan man vänta i en evighet och aldrig köpa något för det kommer bättre och bättre helatiden.

Helt rätt som du säger om att dagens grejer inte blir sämre.




Allt blir mycket billigare och bättre, FF bildsensorer kommer i ännu flera kameror, nu till våren 2009, kan vi se, som har köpt en kristallkula från Clas Ohlson.
Kristallkulan såldes slut till julen, inga kvar på lager, enligt tillverkaren i Kina!
Men tror du att tex D90 kommer sjunka speciellt mycket fram till maj?
Vad menar du med Kristallkulan?

jag misstänker att i maj så finns det nästan inga D80 att köpa längre bara beg sådana och förmodligen samma med 40d tillverkinen borde redan vara nedlagd på dom i förmån för dom nya modellerna däremot finns det risk att det dyker upp en ersättare till D300 som kommer att göra den betydligt billigare.
Nej den är ju mer än 2år gammal (D80) så den kommer väll gå ur sortimentet snart som du säger.
Hur är betydligt billigare? huset ligger ju nu på 13500kr (prisjakt).
 
"

Håller med om att den verkar prisvärd!
Men det är lite de ''nya'' fineserna som lockar:) den har ju ärvt saker från sin dyrare bror d300 vad jag har läst.
men ska inte köpa kamera förens i maj så har tid på mig att bestämma!


Då har du tid på dig. Gå in på www.prisjakt.se där kan du få diagram på prisutveklingen. kolla tex på D80 hur mkt den sjönk på ettt halvår så kan man få en lite fingervisning om var priset kan hamna... Man kan även få mail därifrån när priset sjunker p något man är intresserad av, så gjorde jag när jag köpte D80, och lyckades shoppa till rätt pris, då.
 
om prise utvecklingen för D300 är som den var för D200 så borde den säljas ny för ca 9000 några månader efter introduktionen av ersättaren.
 
okey tackar.

men har tänkt köpa kameran framåt våren(april-maj)

Om du väntar med köp för att få ihop pengar, ja då är det förstås smart att vänta, men annars skulle jag föreslå att slå till så snart som möjligt, även om den inte skall användas på allvar förrän till sommaren.

Visst kan man lära sig grunderna med sin systemkamera på en vecka men det tar oftast lite längre tid att bli verkligt bekväm med den.

Dessutom så brukar man efter ett tags fotande ha bättre insikt i vad man behöver. Kanske har man upptäckt att en extern blixt skulle göra underverk, eller en makroglugg, eller en telezoom eller...

Sedan är det ju det här med bildbehandling och val av JPG eller RAW.

Allt det här tar sin lilla tid och ju tidigare du kommer igång, desto bättre bilder kommer du att få under din utlandsresa.

Mitt råd är, köp en billig kamera inklusive kit-objektiv snarast. Om möjligt se till att du har minst lika mycket pengar kvar i budgeten som du spenderar för att kunna komplettera med blixt, en glugg till, minneskort, väska och allt annat smått och gott.


Bara en tanke!

Mvh
Anders
 
Allt det här tar sin lilla tid och ju tidigare du kommer igång, desto bättre bilder kommer du att få under din utlandsresa.

Mitt råd är, köp en billig kamera inklusive kit-objektiv snarast. Om möjligt se till att du har minst lika mycket pengar kvar i budgeten som du spenderar för att kunna komplettera med blixt, en glugg till, minneskort, väska och allt annat smått och gott.


Bara en tanke!

Mvh
Anders[/QUOTE]

SUNT!

Har du funderat på begagnat! D70, D80.... Och lite dyrare objektiv kanske... nackdelen är attt du inte får någon garanti.

Oavsett vad du köper skaffa extra batteri och minne, en kamera med tomt batteri och fullt minneskort är oduglig, oavsätt pris o modell. Och att skaffa kameran i god tid så att du hinner lära dig den, det är inte läge att läsa instruktionsboken när lojonen tittar fram, eller vad man nu ska åka...........
JL
 
Jo kommer väll komma fler modeller som man kan tänkas vill ha och få en i ''gungning''.
men är som du säger så kan man vänta i en evighet och aldrig köpa något för det kommer bättre och bättre helatiden.

Helt rätt som du säger om att dagens grejer inte blir sämre.





Men tror du att tex D90 kommer sjunka speciellt mycket fram till maj?
Vad menar du med Kristallkulan?


Nej den är ju mer än 2år gammal (D80) så den kommer väll gå ur sortimentet snart som du säger.
Hur är betydligt billigare? huset ligger ju nu på 13500kr (prisjakt).

Känner du inte till Kristallkulan?
Besök Clas Ohlson, fråga när de får in den igen.
Alla vi, som skall svara på vad som händer i framtiden, inom foto, har givetvis detta hjälpmedel!

Nikon D90, kan säkert sjunka, mot våren, eventuellt först till sommaren, vad jag kan se, dubbelkolla ändå med en fotoaffär.

Till din kommande D-SLR, kan du sedan köpa till följande:
batterigrepp praktiskt grepp vid tunga objektiv, extra batteri bra att ha den dagen fotosafari till Kenya blir av, UV-filter, poll.filter, prismafilter, ett litet stativ, ett stort stativ bra att ha för de tunga objektiven, porträttobjektiv, skiftobjektiv bra för husfoto, makroobjektiv bra för allt smått, några teleobjektiv för att fotografera fåglar och andra livsfarliga djur, en liten blixt, gärna även några studioblixtar, några extra minneskort, fjärrkontroll, vattentätt UV-hus, väska på hjul, för alla tillbehör och allt annat smått och gott.
 
Om du väntar med köp för att få ihop pengar, ja då är det förstås smart att vänta, men annars skulle jag föreslå att slå till så snart som möjligt, även om den inte skall användas på allvar förrän till sommaren.

Visst kan man lära sig grunderna med sin systemkamera på en vecka men det tar oftast lite längre tid att bli verkligt bekväm med den.

Dessutom så brukar man efter ett tags fotande ha bättre insikt i vad man behöver. Kanske har man upptäckt att en extern blixt skulle göra underverk, eller en makroglugg, eller en telezoom eller...

Sedan är det ju det här med bildbehandling och val av JPG eller RAW.

Allt det här tar sin lilla tid och ju tidigare du kommer igång, desto bättre bilder kommer du att få under din utlandsresa.

Mitt råd är, köp en billig kamera inklusive kit-objektiv snarast. Om möjligt se till att du har minst lika mycket pengar kvar i budgeten som du spenderar för att kunna komplettera med blixt, en glugg till, minneskort, väska och allt annat smått och gott.


Bara en tanke!

Mvh
Anders

Mycket bra skrivet!
har tänkt så med, man lär sig INTE en systemkamera på några dagar! Men jag tänker mer att ha en bra kamera efteråt, har ju inte tänk köpa kameran för resan egentligen utan det skulle vara kul att kunna fota med riktiga grejer under resan.

Du vet säkert 1000ggr mer än mig om fotografi, men jag tror att jag kan lära mig ta bra kort(bra kort enligt mig) på 1 månad.
Tänker köpa kameran i maj, sen så ska jag åka i slutet av juni. borde ju kunna lära mig någorlunda bra.

Sen med tillbehören, Väska och minneskort ligger utanför ''budgeten'' det blir köpt hur dyr/billig kamera jag än köper.

Förstår att det kan vara en fördel att köpa en billig kamera att lära sig fotografera bra med och lägga pengar på tillbehör och objektiv. Men känns inte bra att köpa en Nikon d40 nu tex och känna att jag vill ha någe bättre innan jag ska åka iväg. jag har alltid tänk ''om jag köper något, så ska det vara bra från börja'' säger inte att D40 är dålig, för det är den inte. men du förstår kanske vad jag menar?


SUNT!

Har du funderat på begagnat! D70, D80.... Och lite dyrare objektiv kanske... nackdelen är attt du inte får någon garanti.

Oavsett vad du köper skaffa extra batteri och minne, en kamera med tomt batteri och fullt minneskort är oduglig, oavsätt pris o modell. Och att skaffa kameran i god tid så att du hinner lära dig den, det är inte läge att läsa instruktionsboken när lojonen tittar fram, eller vad man nu ska åka...........
JL

Ja jag har funderat på begagnat, men har kollat på beg D80/90 och det är knappt någe billigare.

''Och att skaffa kameran i god tid så att du hinner lära dig den, det är inte läge att läsa instruktionsboken när lojonen tittar fram, eller vad man nu ska åka...........''
sant, men har ungefär en månad på mig innan jag åker.
 
Känner du inte till Kristallkulan?
Besök Clas Ohlson, fråga när de får in den igen.
Alla vi, som skall svara på vad som händer i framtiden, inom foto, har givetvis detta hjälpmedel!

Nikon D90, kan säkert sjunka, mot våren, eventuellt först till sommaren, vad jag kan se, dubbelkolla ändå med en fotoaffär.

Till din kommande D-SLR, kan du sedan köpa till följande:
batterigrepp praktiskt grepp vid tunga objektiv, extra batteri bra att ha den dagen fotosafari till Kenya blir av, UV-filter, poll.filter, prismafilter, ett litet stativ, ett stort stativ bra att ha för de tunga objektiven, porträttobjektiv, skiftobjektiv bra för husfoto, makroobjektiv bra för allt smått, några teleobjektiv för att fotografera fåglar och andra livsfarliga djur, en liten blixt, gärna även några studioblixtar, några extra minneskort, fjärrkontroll, vattentätt UV-hus, väska på hjul, för alla tillbehör och allt annat smått och gott.

heheh okey:p(Kristallkulan)

Det var mycket Saker jag kan köpa till:p
Är ju bara 17år så de sakerna ligger ju inte direkt i min budget för kameror än:)
Men längre fram så kommer man köpa mer saker som man känner att man vill ha, om man känner att foto är ett stor intresse dvs.
 
Du får just nu en D80 med ett 50/1,8 för 4990 på Mediamarkt, jag plockade upp en i veckan, mycket nöjd...

har sett det. men tack ändå:)

Men det jag känner är att 6000kr(ca pris på det flesta butiker) för en D80 då lägger jag till 2300kr och får en D90 +18-105mm ED VR Lens ifrån England inkl frakt.
 
Oavsett vilket märke du köper . Eller hur dyrt du köper..
Du lär dig garanterat inte på en månad hur man fotar med en systemkamera..Än mindre ihop med hur du sedan skall arbeta med bildbehandlingen.. Och gör du det är du ett underbarn..



En månad.. Hehe. Den va rätt skoj den..

Och jag menar inte elakt.. Utan det va rätt skoj tänkt faktiskt..

Mitt råd är. Köp en högkvalitativ kompaktkamera--Långzoomkompaktare med hög kvalitet som tar bilder åt dig med garantisedel snudd att du får en bra gångbar duglig bra bild varje gång kompaktaren kommer fram..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.