Annons

Bästa kameran för 5-6000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)
Oavsett vilket märke du köper . Eller hur dyrt du köper..
Du lär dig garanterat inte på en månad hur man fotar med en systemkamera..Än mindre ihop med hur du sedan skall arbeta med bildbehandlingen.. Och gör du det är du ett underbarn..



En månad.. Hehe. Den va rätt skoj den..

Och jag menar inte elakt.. Utan det va rätt skoj tänkt faktiskt..En månad uppvärmning och sedan en långresa..

Mitt råd är. Köp en högkvalitativ kompaktkamera--Långzoomkompaktare med hög kvalitet som tar bilder åt dig med garantisedel snudd att du får en bra gångbar duglig bra bild varje gång kompaktaren kommer fram..

Från noll till fotograf med systemare på en månad är rena rama önsketänkandet..

Men det är skillnad på hur DU tycker bra bilder är och JAG tycker bra bilder är.

Min kompisar som har köpt systemkamror tar bra bilder enligt mitt tycker, och det har inte haft kameran länge.

Förstår hur du menar med att man inte lär sig ta BRA bilder fort.
Men inte kommer man ta suddiga,korninga & allmänt dåliga kort bara för man inte hållt på i flera år.

Och sen att det är en långresa, jag reser med mina föräldrar och syskon till frankrike på semester i 3 veckor. för att sola, bada och åka runt och se sevärdheter, jag ska inte åka på safari i afrika och fota djur.

Om man har använt en dålig kompaktkamera tidigare, och tyckt att bilderna är bra. så tror jag nog att jag kommer tycka mina bilder är sevärda för mina vänner och bekanta!

OBS jag tror inte att jag kommer blir semiproffs fotograf på några veckor, kommer ta lååååång tid att blir så bra.

Utan jag tror att jag kommer kunna ta fina vanliga semester på denna semester, för att efter kunna utvecklas och ta bättre bilder framöver. jag köper INTE kameran FÖR semestern utan för att fotografera allmänt, men jag skulle tycka det var roligt att kunna ta bilderna på semestern med en bra kamera! Så om det blir dåliga bilder(enligt ditt tycke.. so what) jag har lång tid och många semestrar att utvecklas på!
 
Senast ändrad:
Möjligen är Nikon D60 mer prisvärd; det är en nyare kamera enn D80, mindre och lättare som resekamera. Så den här i Göteborg till 4600 kr inkl. optik o Nikons minste flash.

Lycka till!
 
""So what""??

Givet är det min åsikt samt tanke jag säger.. Jag kan ju inte utgår ifrån någon annans åsikt man inget vet om.. men man antar ju givet en snubbe frågar med syftet att uppnå så bra som möjligt resultat.. Så sorry jag antog du sökte även du bästa möjliga resultat eftersom du redan nu började forska i ämnet kamera...

Men din fråga är redan idag ställd men som skall köpas i vår. Och detta kan ingen svara på idag då ingen ens vet vad som finns i vår samt till vilka priser..

Så du får nog invänta våren i så fall..

Men skall du få svar idag så får du stå ut med att du även får råd om att faktiskt träna lite längre innan resan än en månad..

Det säger man ju av vänlighet och omtanke för du skall greja maximalt fina resultat på en sådan fin långresa... Inte av elakhet..Vilket jag skrev också..Att jag inte menade elakt..

jaja.. So what som sagt..

Lycka till.
 
""So what""??

Givet är det min åsikt samt tanke jag säger.. Jag kan ju inte utgår ifrån någon annans åsikt man inget vet om.. men man antar ju givet en snubbe frågar med syftet att uppnå så bra som möjligt resultat.. Så sorry jag antog du sökte även du bästa möjliga resultat eftersom du redan nu började forska i ämnet kamera...

Men din fråga är redan idag ställd men som skall köpas i vår. Och detta kan ingen svara på idag då ingen ens vet vad som finns i vår samt till vilka priser..

Så du får nog invänta våren i så fall..

Men skall du få svar idag så får du stå ut med att du även får råd om att faktiskt träna lite längre innan resan än en månad..

Det säger man ju av vänlighet och omtanke för du skall greja maximalt fina resultat på en sådan fin långresa... Inte av elakhet..Vilket jag skrev också..Att jag inte menade elakt..

jaja.. So what som sagt..

Lycka till.

okey menade inte att vara elak jag heller, förlåt! =)

Det jag menade med ''so what'' var att, bilderna kanske inte blir bra enligt dig, men enligt random kompis, person som inte har det riktiga fotointresset så blir nog dem dugliga att kolla på:)

''Så sorry jag antog du sökte även du bästa möjliga resultat eftersom du redan nu började forska i ämnet kamera...''

Nej det är bra att du vill hjälpa! Det uppskattas!!
Råden är bra! Fattar att det kommer ta långtid att lära sig och att det är bra att börja i tid.

''Det säger man ju av vänlighet och omtanke för du skall greja maximalt fina resultat på en sådan fin långresa... Inte av elakhet..Vilket jag skrev också..Att jag inte menade elakt..''

Jag förstår att det inte var elakt, och mitt inlägg var inte menat att ''hugga tillbax'' utan att förklara varför jag vill vänta ett tag, och varför jag tror att den tid jag har tänkt lära mig att ta Dugliga foton enligt mitt tycke.


Jag började ''forska'' nu för att då får jag ett hum om vad som var bra eller bättre och lite tips vad jag ska kolla på när jag köper.

Jag har lärt mig mycket inför köp av genom att fråga här på forumet. Tänkte att det var bra att börja kolla tidigt så man får många bra tips och saker man ska tänka på.
Det var jag b.l.a fått genom dig!
Kollade in dina bilder och dem är riktigt fina!

jag kommer iaf köpa kameran SENAST i maj!
 
Gott.. Då är denna lilla misstolkning utredd..

Du bör hålla koll på Sonys startseriekamror.. Där får du massa massa kamera .. Samt inbyggd stabilisering..Vilket är värdefullt..

Sedan bör du ha minimum 1 ljuskänsligt alternativ av optik.. Och då zoomoptik helst... Det är mitt råd att hålla koll på som ett alternativ framöver våren .. om man redan nu skall försöka ge tips....
 
Senast ändrad:
Gott.. Då är denna lilla misstolkning utredd..

Du bör hålla koll på Sonys startseriekamror.. Där får du massa massa kamera .. Samt inbyggd stabilisering..Vilket är värdefullt..

Sedan bör du ha minimum 1 ljuskänsligt alternativ av optik.. Och då zoomoptik helst... Det är mitt råd att hålla koll på som ett alternativ framöver våren .. om man redan nu skall försöka ge tips....


Fint!=)

Du menar Sonys A-serie? 300/350

Kan du rekommendera något bra och förhållandevis billig ljuskänsligt objektiv på marknaden:)? som passar D80/90..eller Sonys A-serie

Alla tips mottages=) hur tidiga dom än är så kommer de hjälpa mig i val av kamera och tillbehör!
marknaden kommer ju inte ändras totalt på några månader..hoppas jag iaf;)
 
Senast ändrad:
det billigaste ljuskänsliga gluggen som finns till D80 är Nikon 50/1.8
inte så mycket allround men en mycket bra glugg sedan finns det tamron 17-50/2.8 och sigma 18-50/2.8 lite mindre ljustarka men betydligt mera allround själv så har både nikon 50 och tamron 17-50 och är mycket nöjd med dom just nu sitter tamron gluggen på min D300 som standard tatm mitt 18-200vr när jag vill ha lite mera tele och nikon 50 vid porträtt och då vill ha riktigt ljusstarkt
 
Du vet säkert 1000ggr mer än mig om fotografi, men jag tror att jag kan lära mig ta bra kort(bra kort enligt mig) på 1 månad.
Tänker köpa kameran i maj, sen så ska jag åka i slutet av juni. borde ju kunna lära mig någorlunda bra.



Nej, jar är absoult ingen expert! Det var inte så länge sedan jag köpte min första systemkamera. Visst kan man lära sig att hantera kameran på ett par veckor, speciellt om man är målmedveten, läser manualer och böcker och testar mycket.

Precis som du själv inser, att bli en bra fotograf tar lång tid och kräver säkert en del talang.

Jag tror dock att skillnaden mellan att ha fotat en månad och t ex ett halvår kan göra ganska stor skillnad.

Men det är väl ingen brådska - du har ju hela livet på dig att lära!

Lycka till!
 
Jag vill helst inte rekomendera någon speciellt optik då jag har för dåligt på fötterna för att kunna göra det..

Men vad jag kan säga är att det Tamron 17-50 2,8 jag hade till min A300á var en grym kombination... Och med ljuskänsligheten och den fina skärpan och ihop med stabiliseringen i huset så blev kameran riktigt funktionell kan man säga..

Så att det blir Tamron (eller kanske sigma) i framtiden igen för min del .. Bra prisvärd optik...
 
Nej, jar är absoult ingen expert! Det var inte så länge sedan jag köpte min första systemkamera. Visst kan man lära sig att hantera kameran på ett par veckor, speciellt om man är målmedveten, läser manualer och böcker och testar mycket.

Precis som du själv inser, att bli en bra fotograf tar lång tid och kräver säkert en del talang.

Jag tror dock att skillnaden mellan att ha fotat en månad och t ex ett halvår kan göra ganska stor skillnad.

Men det är väl ingen brådska - du har ju hela livet på dig att lära!

Lycka till!

DU är nog mer expert än mig iaf!
Det är precis det jag menar, man kommer kunna ta sevärda bilder om man sätter sig in i kameran och försöker lära sig så mycket det går på en månad. Ska förövrigt ut idag med en kompis som har en D80 och fota lite:)
Sen så har jag lätt att lära mig saker tekniskt. Kan redan ''leka'' med psp & psp elements. Sen att lära sig kameran tekniskt, alltså teoretiskt tror jag går lätt(veta vad det mesta gör och i kameran och så), men sen att omsätta det till bra bilder senare tror jag kommer ta längre tid än 1månad.

det som jag också menar är att det är skillnad på Bra ''proffsbilder'', bra ''amatörbilder'' och bra ''svenssonbilder''



Jag vill helst inte rekomendera någon speciellt optik då jag har för dåligt på fötterna för att kunna göra det..

Men vad jag kan säga är att det Tamron 17-50 2,8 jag hade till min A300á var en grym kombination... Och med ljuskänsligheten och den fina skärpan och ihop med stabiliseringen i huset så blev kameran riktigt funktionell kan man säga..

Så att det blir Tamron (eller kanske sigma) i framtiden igen för min del .. Bra prisvärd optik...

Okey, men en svar är bättre än inget svar!
jag får ju iaf din åsikt och det är bra att veta vad andra tycker fungerar och är bra!

Ska kolla upp det objektivet och se vad det är så att säga=)!
 
Hmm

Canon är tydligen inte nr 1 längre på marknaden läste jag nyss...Och skälet dom inte är nr 1 anges tack vare hjälp av Sonys marknadsandelar dom tagit puttar ner Canon tydligen..

Tiderna svänger..

http://www.photographybay.com/2008/12/29/pma-2009-preview/


Kan det bli så, att D-SLR kamerahus från Nikon och Canon, om några år inte tillverkas av deras egna fabriker, utan allt tillverkas av just Sony?
Alltså, för bästa kvalité!
Skall kolla nästa gång, om en ny modell från Nikon och Canon, har Sony Corp. i botten!
:), :), :)
 
Du frågade om svenska menyer i kameran när man beställer från England och det har du ju fått svar på såg jag det som inte har sagts är däremot att du bara får manualen på engelska. Själv stör jag mig inte det minsta på att manualen är på engelska men det kan ju vara bra att känna till.
 
Du frågade om svenska menyer i kameran när man beställer från England och det har du ju fått svar på såg jag det som inte har sagts är däremot att du bara får manualen på engelska. Själv stör jag mig inte det minsta på att manualen är på engelska men det kan ju vara bra att känna till.

det går inte att fixa en manual på svenska på internet i PDF-format?

eller köpa hos någon fotobutik?
 
Senast ändrad:
Ligger i ungefär samma sits som dig men har en liten större budget, har bestämt mig för en D90, men när jag läste att man kunde beställa från england och ha garanti kvar + att man sparar ca 2000kr (D90 + 18-105VR) så blev det intressant.

Någon som vet hur Warehouse express levererar varorna? Posten? UPS? eller något annat fraktföretag?
 
Någon som vet hur Warehouse express levererar varorna? Posten? UPS? eller något annat fraktföretag?
Tyvärr kommer de med Schenker hit till Sverige. Schenker kräver att man ska vara hemma mellan 11 - 14 på en vardag för att få prylarna levererade, annars måste man åka och hämta före kl 17 eller liknande hos deras lager i Spånga (förstås också bara på vardagar).

Den leverantören är största anledningen till att jag inte beställer mer från WarehouseExpress.
 
det går alldeles utmärkt att fixa svensk manual antingen registrerar du din nikon på nikon.se och får åtkomst till svensk manual i pdf eller så får du skicka tillbaka din engelska oanvänd så kan du få en svensk skickad till dig kostnads fritt du betalar bara frakten för din engelska för att kuna det så måste man registrera sin kamera.
 
Någon som vet hur Warehouse express levererar varorna? Posten? UPS? eller något annat fraktföretag?[/QUOTE]

Om dom skickar med UPS så ha inga förväntningar, dom suger. Skickar ut budbilschafförer UTAN GPS ELLER MOBILTELEFON på landet 2008!! Jag trodde dom skojade!

JL
 
jaha, men Dell levererar med Schenker och då har jag ringt dem och ordnat allt, för det finns vissa dagar de också levererar kvällstid :D

en annan sak jag kom på, när det gäller garanti, skickar man med kvittot som man får av warehouse express då? skickar de med garantibevis/kvitto? :S (warehouse express)

finns det någon annan butik ni rekommenderar som säljer D90 billigt? har faktiskt aldrig handlat från utlandet med post :)
 
Japp utbytesmetoden med manualer finns ju och även pdf-format. Jag försökte beställa via WHE men när dom bad mig att skicka mina kreditkortsuppgifter via mail blev jag avskräckt kan jag säga. Handlade då av RW istället och glad för det är jag. Det är för mycket pengar för att bli blåst...

Jag styrde om min leverans genom att sätta en lapp till den snälla budkillen på dörren och bad honom att ringa min mamma eftersom jag jobbar i en annan stad. Han ringde upp henne och hon svarade att hon var ute på lunch. Han frågade då var på stan hon käkade och levererade därefter mina grejer till mamma på restaurangen. Det kallar jag service. Heja UPS :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.