Annons

Bästa kameran för 5-6000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill du verkligen föra en diskussion om hurvida det tas fler bra sportbilder nu eller inte? Du kommer i så fall förlora den diskussionen ordentligt.

Klart det tas fler bilder nu, ja t o m fler bra bilder, efterfrågan har ökat och kravet på omedelbar information gör "behovet" av bilder mycket större. Jag tar fortfarande bättre bilder av en sport som jag kan än vilken superduperutrustad fotograf som helst tar med "överlägsen" utrustning.

Nu kan jag inte så många *s* men jag förmodar att det gäller för fler än mig. Men okej, vet man inte vad man håller på med så kan det vara bra med många bilder per sekund så någon kunnig på redaktionen kan välja rätt ögonblick efteråt. I det läget kan en A350 kanske vara lite långsam, vad gör den? 2-3 bilder per sekund?
 
Men okej, vet man inte vad man håller på med så kan det vara bra med många bilder per sekund så någon kunnig på redaktionen kan välja rätt ögonblick efteråt.
Det har inget alls med det att göra, vilket du borde känna till.

Händelseförloppet i sport sker långt snabbare än vad det är möjligt att exakt förutse vilket ofelbart leder till att fler bps och snabbare autofokus väsentligt ökar chansen att fånga rätt ögonblick och det helt oavsätt kunskapsnivå.

Att förneka sig tekniska fördelar bara för att man kan ta bilder iaf är ju direkt bakåtsrävande och löjligt.
 
Det har inget alls med det att göra, vilket du borde känna till.

Händelseförloppet i sport sker långt snabbare än vad det är möjligt att exakt förutse vilket ofelbart leder till att fler bps och snabbare autofokus väsentligt ökar chansen att fånga rätt ögonblick och det helt oavsätt kunskapsnivå.

Att förneka sig tekniska fördelar bara för att man kan ta bilder iaf är ju direkt bakåtsrävande och löjligt.

En kombination av kunskap och resurser är förstås bäst. Men måste man välja är kunskap absolut att föredra...
 
Det kan jag skriva under på. Men vad det skulle ha men kameravalet att göra förstår jag inte.
Ett köp och innehav av snabb kamera leder inte på något sätt att kunskapsnivån sjunker, alltså kan det endast medföra en fördel.
 
Det kan jag skriva under på. Men vad det skulle ha men kameravalet att göra förstår jag inte.
Ett köp och innehav av snabb kamera leder inte på något sätt att kunskapsnivån sjunker, alltså kan det endast medföra en fördel.

Jag har inte noterat att kameran huvudsakligen ska användas till sport. Är det så så får han väl gå på en A700 istället... fast då mister han live-view, till förmån för en bättre sökare...
 
40D är både billigare och snabbare än A700.

Nåja, det finns väl fler kvaliteter att hänga upp sig på. Nu skrev trådstartaren att det handlade om landskap och sevärdheter mm. Men visst får han köpa en kamera utan stabilisering om han vill. Inte mitt bekymmer.
 
Det finns fördelar med alla modeller, jag svarade på din undran vad som var fördelen med canonmodellen.
Vilka egenskaper som föredras i denna tråd återstår att se.
 
Det finns fördelar med alla modeller, jag svarade på din undran vad som var fördelen med canonmodellen.
Vilka egenskaper som föredras i denna tråd återstår att se.

Jo, idag kan man inte gå helt fel. Det finns inga dåliga kameror. Kanske no-name kompakterna på Rusta är sämre än snittet, men håller man sig till kända märken så kan det inte gå jättefel. Resten är en smaksak.

Gott Nytt på dig Kim!
 
Förstår fortfarande inte varför folk vill lura på ovetande stackare en Nikon D80!

Köp inte gammal modell som är påväg ut ur produktion! Köp en ny modell för samma pris och få mycket bättre brusegenskaper och även nyare sensor med bättre färgåtergivning.
 
Huruvida Canon 40D är bättre än Sony α700 är en annan diskussion.

Inom budgeten ryms bland andra Canon 450D, Nikon D80, Sony α300, Sony α350, Pentax K200D och Olympus E-520. Olika kameror som är bra på olika saker.

Fördelen med Olympus, Pentax och Sony är att de har inbyggd bildstabilisering i kamerahuset. Canon och Nikon har bildstabilisering i de vanligaste objektiven. Har man för avsikt att nöja sig med de vanliga zoom-objektiven är inte detta avgörande för kameravalet.

Tycker man om att köpa begagnade objektiv kan jag tänka mig att Canon och Nikon erbjuder ett större urval.

Är man intresserad av att köpa en extern blixt tycker jag Nikon har det bästa systemet med sin i-TTL som tillåter att man kan använda blixten trådlöst med full automatik. Denna funktion finns dock inte på Nikon D60.
 
Nikon D90 kostar typ 6900:- på Robert White i England och jag kan verkligen rekommendera att handla från dom. Grymt snabba leveranser.
 
Nikon D90 kostar typ 6900:- på Robert White i England och jag kan verkligen rekommendera att handla från dom. Grymt snabba leveranser.

Hur är det med Språk och så, går det att fixa svenska på dem.
Och vad blir priset med frakt.(ska kolla på roberts själv om jag hittar det)

Sen det VIKTIGASTE av allt. Hur är det med garanti och sådant.
Kan man lösa det på annat sätt i Sverige?
 
Senast ändrad:
I senaste nummer av DigitalFoto testas Pentax K-m.
Jag orkade inte läsa igenom hela testet, men sammanfattningsvis fick den bra omdömmen.
Cyberphoto säljer den bl a i paket med 2 objektiv (Pentax K-M + DA 18-55/3,5-5,6 + DA 50-200/4-5,6 ED) för 5.690 kr.
 
Hur är det med Språk och så, går det att fixa svenska på dem.
Sen det VIKTIGASTE av allt. Hur är det med garanti och sådant.
Kan man lösa det på annat sätt i Sverige?
Ja, man kan välja svenska menyer. Ja, en kamera köpt av en serös återförsäljare inom EU (som alltså inte gråimporterar) har garanti även i Sverige. Går den sönder så kan du lämna in den hos Nikons/Canons/Sonys (eller vilket märke det nu är) serviceställe.
 
Ja, man kan välja svenska menyer. Ja, en kamera köpt av en serös återförsäljare inom EU (som alltså inte gråimporterar) har garanti även i Sverige. Går den sönder så kan du lämna in den hos Nikons/Canons/Sonys (eller vilket märke det nu är) serviceställe.

okey då blev det ganska interessant!

Hur är det med priserna, kollade på ''Warehouse Express''(är det ett seriöst företag?) Och där står priserna inklusive UK moms. hur blir det när man skickar till sverige, läggs det på någon extra moms?
Har du(ni) något mer tips på bra butiker i Eu man kan köpa ifrån?

Nu blev genast D90 intressant kan få den med objektiv för under 8000kr inkl frakt!
 
D 80

Finns nog inte så många som har erfarenhet av mer en sin egen kameramodell, så även jag... Jag är mkt nöjd med min D80, den är prisvärd. För semesterresor försök hitta ett kit med bra zoomomfång. Jag har ett 16-85, mkt nöjd, men det kostar. Sigma 17-70 är en bra glugg, men över 100mm är nog att föredra...

JL 666
 
Hur är det med priserna, kollade på ''Warehouse Express''(är det ett seriöst företag?) Och där står priserna inklusive UK moms. hur blir det när man skickar till sverige, läggs det på någon extra moms?
Ja, Warehouse Express har ganska många här på FS handlat från. Betalar du brittisk moms betalar du ingen svensk moms. Och inte heller någon tull inom EU.
 
Ja, Warehouse Express har ganska många här på FS handlat från. Betalar du brittisk moms betalar du ingen svensk moms. Och inte heller någon tull inom EU.

Kan få Nikon D90 + 18-105mm ED VR Lens för 8300kr inkl frakt.
Ett bar köp i mina ögon iaf!

Sen så köper jag minneskort och Väska här i sverige.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.