Annons

Bästa fotosajten för egna bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar H

Aktiv medlem
Bästa fotosajten för egna bilder? Med bäst menar jag en kombination av följande:

Gratis för så många MB bildutrymme som möjligt.
Snabb uppladdning av bildfilerna.
Bra redigerings- och visningsfunktioner.
 
Eller är egen hemsida billigast i längden?

Eller är kanske en egen hemsida billigast i längden?

Om ja, kan ni rekommendera något bra webhotell?

Tack + MVH
 
Vet inte vad som bäst och billigast, men jag har använt b-one.net i flera år och deras servrar funkar oftast klanderfritt. Och är billiga enligt mitt tycke.
 
chans skrev:
Vet inte vad som bäst och billigast, men jag har använt b-one.net i flera år och deras servrar funkar oftast klanderfritt. Och är billiga enligt mitt tycke.

Mja - jag är väldigt skeptisk till b-one. googla på dom så kommer du få träffar på huuuur många som helst som är grymt missnöjda med dom.

/K =)
 
Fotosidans portfolio kan länkas in på en egen sajt och utformas efter eget huvud med stilmallar. (Funktionen håller på att slutjusteras, så den är inte riktigt klar än ...)
 
Jag brukar rekommendera B-one till mina klienter och alla är nöjda än så länge, har även somliga som använt web10 och Windows-versionen, men jag skulle tro att deras Unix-version är att föredra då man får PHP installerat istället för ASP... :)
 
Har oxå bara bra erfarenheter från B-one. Att man kan hitta klagomål om man googlar på dom är ju ganska givet eftersom det är ett mycket stort webhotell, med verksamhet i hela europa mer eller mindre.
 
För att utöka frågan lite...vår familj skulle vilja kunna dela foton via en hemsida men ingen annan ska komma åt dem, ngn form av lösenordsskydd alltså...annars är kraven desamma som Gunnars... finns det ngn sånt som är gratis/inte allt för dyrt?

/P
 
peber skrev:
För att utöka frågan lite...vår familj skulle vilja kunna dela foton via en hemsida men ingen annan ska komma åt dem, ngn form av lösenordsskydd alltså...annars är kraven desamma som Gunnars... finns det ngn sånt som är gratis/inte allt för dyrt?

/P


Hej,

Passar på att göra mitt första inlägg här på Fotosidan då jag i viss mån är bekant med ämnet.

Jag känner inte till någon färdig sida där du kan lägga upp bilder och skydda med lösen - det kanske någon annan kan tipsa om?

Däremot har jag själv lagt upp en sida åt familjen där vi har bl.a. video, bilder och ett forum. Hela sajten är lösenordsskyddad så ingen obehörig kommer in, dessutom sker överföring av lösenord och användarnamn via säker uppkoppling (https:).

Vi har sajten på en Linuxserver och skyddet fungerar via .htaccess, en inbyggd funktion hos Apacheservrar. Fråga gärna om du vill veta mer. Det finns också en uppsjö av information om du söker på Google med .htaccess.

Prismässigt ligger vi ganska högt, runt 1000kr/år. Då detta delas mellan familjemedlemmarna blir det inte mycket per hushåll. Tjänsten är av utmärkt kvalité - inte ett enda avbrott på tre år. Vi får 350MB diskutrymme samt 15st. e-postkonton à 100MB.

Hoppas detta var till hjälp.

Jaakko
---------------------
www.luxgotlandica.com
 
Bulla skrev:
Har inte testat själv men någon undersökning gav denna bäst i test.

http://www.flickr.com

Läste på lite själv. Så här står det på deras site:
"Set privacy levels on each photo and decide who can see them and comment on them"

"In Flickr, you can easily invite your friends and family, which automatically creates an account for them, so only they can see your photos or comment on them."


Gratis versionen ger detta: When you have a free Flickr account, you can upload 20MB worth of photos each calendar month. This is a bandwidth limit, and not an amount of space that you have to play with on Flickr servers.



/Olle
 
peber skrev:
För att utöka frågan lite...vår familj skulle vilja kunna dela foton via en hemsida men ingen annan ska komma åt dem, ngn form av lösenordsskydd alltså...annars är kraven desamma som Gunnars... finns det ngn sånt som är gratis/inte allt för dyrt?

/P

Med Coppermine ska du kunna lösenordsskydda dina album (och därigenom dina bilder). Coppermine är annars att trevligt script som jag använt ett tag, gillar det skarpt.
 
Hej!
I vår fotoklubb har vi också löst bildhanteringen med Coppermine på en B-one server.

www.fotografiska.org

Finns två ingångar till bildarkivet, dels genom att klicka på "Gallerier" och välja den fotograf man är intresserad av. Dels kan man klicka på "Intranät" och gå till bildarkivets startsida.

En del är publik och kan nås av alla besökare, en del är synlig enbart för registrerade medlemmar och en del är åtkomlig enbart för styrelsen. Man kan även styra rättigheterna per unik person om man vill.

Varje registrerad medlem har också möjlighet att bestämma de funktioner han/hon skall ha i respektive album som röstning, kommentarer eller skicka bilden som E-vykort.

Vi tycker Coppermine fungerar utmärkt som bildarkiv, men vi hade svårt att hitta en utseednsemall som passade oss, så vi skapade en egen.

Hör gärna av er med frågor eller kommentarer.

mvh Mattias

Edit: Glömde berätta att även de bilder som visas på förstasidan kommer från Coppermine. Genom att slumpa ut bilder eller välja senast uppladdade bilder så kan man enkalt skapa en dynamisk förstasida. Testa att uppdatera förstasidan med F5 (Windows).
 
Flickr funkar

Jag använder f n Flickr. Har lagt ut foton från en klassträff. Flickr skickar ut inbjudan till de som man lagt in. Jag mailade var och en själv också, det finns nog risk att inbjudan uppfattas som skräppost.

Kostnad: gratis. Bild max 500x500. Funktion för att bara inbjudna får titta finns, men glöm inte bocka för varje bild! Bildspelsfunktion: Enkel o bra. Det är inte särskilt krångligt att ladda ner bilderna, påminner om Fs. Jag provade inte särskilda nedladdningsverktyget.

Jag fattade inte att sist inlagd visas först. Så det tänkta bildspelet med välkomsthälsning först blev lite avigt. Det gick att ändra genom att gå tillbaka och fejka ändrade inlagringstider. Detta funkade bara delvis.

Det verkar som om Flickr byggts upp av entusiaster men har köpts av Yahoo. Man måste logga in med Yahoo-login, i o f s gratis men jag hade hellre sluppit. Det kan nog också påverka att alla inte vill titta, det känns kanske inte så kul att registrera sig där.

Med dessa reservationer kan jag rekommendera Flickr.
 
prova www.pixbox.se

svensk, snabb, 512Mb att börja med, fyller på med 100MB per månad, allt detta gratis.
några har efterfrågat även lösenordsskydd, etc, allt detta finns.
är själv premiummedlem där, då har man 2GB per månad. Ett problem kan vara stora bilder, maxbegränsningen är 10MB per bild
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.