Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa digitalkameran för 3000:-

Produkter
(logga in för att koppla)
De verkar grymma de ni länkar till, men hade varit bra om kameran var smidig och i storleken av en Ixus typ:)

Vad tycker ni om Ixus 980 IS eller 870 IS

870 is utan tvekan en mycket fin kamera. Den har dock ett kort zoom område. 28-102 tror jag. föregångaren fick fina omdömmen (860 is). Behöver du zoom finns Ricoh R8-R10 28-200. 970is 37-185mm tjockare tyngre. erfarna fotografer föredrar ofta vidvinkel typ 28-102 som 870 is. ixus 80 is säljs billigt nu en mycket fickvänlig sak 22mm tjock 138g. 38-114mm. 870 is är en uppdaterad ny kamera. Vänl./Bengt

Eller tycker ni att jag borde satsa på Panasonic Lumix TZ5.
Tacksam för all hjälp jag kan få. Känner mig nämligen något vilsen i denna djungel.

Själv har jag en canon ixus 860 och är helnöjd. Mycket smidig och trevlig kamera som passar perfekt i fickan.
Uppföljaren 870 är säkert några snäpp bättre, tror inte du blir missnöjd med den kameran.

Behöver du rejäl zoom ska du dock satsa på Ricoh R8 eller Panasonic TZ5.
(Smått fantastiskt att de lyckats knöka in 8 resp 10 gångers zoom i så små kameror.)
Skulle tro att Panasonicen är vassast, -cameralabs.com har den som favoritkompaktkamera just nu.
Men den är också lite större och dyrare än ricohn och ixusen.
Värt att tänka på. Har själv inte köpt den just för att den är snäppet för stor för min ficka.

Drabbades av konsumtionsångest idag och slog till på en 980 IS.

Känns rejäl och fin, skärmen är "tillräckligt" stor, sökaren är inte mycket att skryta med men den finns där.

Har just laddat batteriet och tagit några testbilder. Verkar helt OK - för att vara en kompakt.

En liten finess - som jag inte trodde mycket på - är att kameran har ett ISO 3200 läge där bilden bara blir 3,2 megapixel. Utgick ifrån att det mest var ett marknadsföringstrick men faktum är att bilderna blir användbara.

Gjorde en test där jag sparade bilderna i ca 900 pixlars breddd (tänkt webb format) och bilden från ISO 3200 och 2.3 megapixel blev mycket bättre än den från ISO 1600 och 14 megapixel.

Jag blev så förvånad att jag skall upprepa testet under lite mer kontrollerade former.

Det jag gillar med Canons Ixus är att de känns ganska logiska att manövrera och allt funkerar som man kan förvänta sig.

Skall testa lite utomhus imorgon.

Jag blev så förvånad att jag skall upprepa testet under lite mer kontrollerade former.

Gjorde en snabb test, kameran på stativ.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=229700

Tog in bilderna i Lightroom, gjorde ingen redigering alls, exporterade sedan i 1024 upplösning.

Ni får ursäkta att vitbalansen blev lite galen och att det kanske blev lite underxponerat men jag försökte hitta konsekventa inställningar men har inte lärt mig att hitta rätt ännu. Det manuella läget är lite "trubbigt". Gör absolut inte anspråk på något vetenskapligt.

ISO 3200 är alltså ett speciallägen i 1600 x 1200 pixlar.

Man ser att bilden blir förvånansvärt fri från brus men samtidigt tappar man massa detaljer. Det synns tydligt när man jämför i full skärm, men i nedsamplat format som så här på en websida försvinner lite av skillnaden.

Tog lite utomhusbilder idag också, det kändes bra. Kameran är kanske i dyraste laget för en kompakt med den känns rejål och så här långt är jag nöjd.

Det känns trots allt som att att Ixus 870 IS, är den bästa av dessa kamerorna:

Canon Ixus 980 IS, Canon Ixus 870 IS, Panasonic Lumix FX35, Panasonic Lumix FX37 och Fujifilm F100. Vilken ska jag välja tycker ni, och varför?

Ixus 980 är lite större än 870 och har mindre skärm + dålig vidvinkel. Lumix kamerorna har en del klagomål på brus. F100 är visserligen bra, men byggkvaliteten är aningen plastig.

Känns som 870 IS går som vinnare, med andra ord?!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar