ANNONS
Annons

Bästa CF-kortet.

Produkter
(logga in för att koppla)

.fred

Medlem
Hej,

Vilket är det bästa CF-kortet??

Jag har kollat runt lite på olika märken, storlekar, hastigheter, priser.
Vilket är det bästa kortet igentligen?
Jag har en Canon 350D.
Olika spec. visar samma hastigheter på både skriv/läs på olika kort men ändå upplevs den ena snabbare änn den andra.
Skulle vara tacksam för svar.

.fred
 
Innan du beställer från webhallen skall du givetvis kolla in www.tbh.se oxå. Ännu billigare trots avsaknad av kampanj.
SanDisc Extreme III 2Gb: 949:-
Snabb leverans.
 
ok, detta är jhu mycke bra priser.
Men är det SanDisk som är bäst och håller bäst?

.fred
 
tackar för hemsidan, roliga tester de gjort.
För mig med 350D så är SanDisk Extreme III 1GB det snabbaste enligt sidan. Skoj att de gjorde en:

(15) Midway through testing, this card was accidentally dropped from a height of no more than 2 inches onto a wooden desk. The drop was fatal

Kommer nog slå till på en SanDisk Extreme III 2GB.

Någon annan som har haft problem med det kortet?

.fred
 
Finns ingen anledning att köpa ett Extrem III kort till en 350D, spar pengar och köp ett Ultra II istället, det duger lika bra eftersom du inte kommer att märka någon skillnad i praktiskt bruk.
 
en klar fördel att köpa extremekoretet är ju att du får lite fart när du för över bilderna till datorn via en kortläsare, har man 2-4gb så tar det en jäkla tid, man halverar ju nästan farten med ett extremekort.
Så jag tycker visst att man har nytta av ett sådant kort när man har en 350D.

/Fredrik
www.eosinfo.se
 
En annan fördel med Extreme är att det är testat för "extremare" klimat såsom höga/låga temperaturer och fukt. Vet dock inte alls om det behövs i praktiken men kan kännas bra om du ska till regnskogen tex. Väldigt sällan jag ser det nämnas.
 
När jag skaffade kort till min blev det ett Sandisk. Det var det enda affären hade som fungerade. Ett av de andra som fanns (Lexar tror jag) passade inte!! vi provade flera olika men samma sak. Trycka in det gick bra men när det skulle ut var det värre. Det tredje kortet som de hade var överhuvudtaget inte kompatibelt med Canon enligt försäljaren.
Summa summarum: köp ett sandisk. Extreme eller Ultra spelar nog mest roll för överföringen till datorn som skrevs tidigare. Jag har ett Ultra och det går ganska långsamt att överföra 1 Gb. Jag trodde dock att det var kortläsaren i datorn som var flaskhalsen, men har inte haft tid att kolla det.
 
Hej,

Köpte idag ett extream, det var inte så stor pris skillnad, så det var bara att slå till..
Skall testa imorn om man märker någon skillnad i hastighet. Tack för alla svar.. jag skriver en rad imorn efter jag testat lite..

.fred
 
Då har man varigt ute i solens morgonstrålar.
Det var helt underbart och skönt att komma upp ursängen tidigare änn man någonsin gjort (barn har den inverkan på en *ler*)

Men med mitt nya kort i kameran så sköt jag av massor för att testa hastigheten och även när kortet blev lite kallt.
Den ända skillnade på hastigheter mellan de 3 kort jag har var när de blev kalla.

kallt kort så var:
SanDisk Extream III, snabbast (nyinköpta)
Kingston Elit Pro, kom på andra plats
Viking absolut sist.

MEN innan kamerna/kortet blev kallt så var Sandisk & Kingston korten lika snabbt i min upplevelse.

.fred
 
Angående compact flash kort,

Twinmos Compact Flash Card 4096MB är ju ett förhållande prisvärt kort, finns det något negativt med det ?
 
Precis som nämnts tidigare, har det ingen som helst betydelse vilken du har i kameran, Sandisk Ultra II eller Sandisk Extreme III. På papperet ser det ut att vara en stor skillnad, men antalet bilder i sekvens blir precis lika på min 20D med båda korten. Båda är på 2 GB.

Raw 6 bilder i sekvens innan hastigheten dämpas.
Jpg large 49 bilder
Jpg medium 99 bilder
 
.fred skrev:
Skoj att de gjorde en:

(15) Midway through testing, this card was accidentally dropped from a height of no more than 2 inches onto a wooden desk. The drop was fatal

Det där var väl inte skoj? ;) Nah men allvarligt –_ska inte korten enligt spec. klara 1000 g eller nåt som ska motsvara typ 1,5 meter?? Två tum verkar ju ganska dråpligt om det förstör kortet! Är det så lättskadade dom är eller?

Undrar även om någon använt något annat än Sandisk?

MVH /P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.