Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa amatörobjektivet till EOS450?

Produkter
(logga in för att koppla)
I början av min "karriär" så att säga så stod jag inför samma dilemma.
Så jag bytte ut min kit glugg mot ett Sigma 18-50/2,8, helt kär i det objektivet!
Riktigt härlig bokeh/skärpedjup med 2,8 :)
Absolut ett grymt bra köp, speciellt för att ersätta kit gluggen :)

"Det är givetvis precis som du säger, jag som nybörjarfotograf känner väl kanske som många andra att man vill ha ett mångsidigt objektiv, men samtidigt hög bildkvalitet."

Jo visst vill man det och helst till ett lågt pris! Tyvärr är alla objektiv kompromisser. Vill man ha zoom så tappar man ljusstyrka eller skärpa jmft med ett fast objektiv eller så kostar det inte bara skjortan utan hela kostymen. Så du måste välja och prioritera vad som är viktigast för dig i olika situationer. Några tips dock:

Vill du ha skarpare telezoom så köper du ett Canon 70-200 f4 med eller utan IS. Det är kanske den skarpaste zoomen för rimliga pengar.

Vill du ha en skarpare och snabbare normalzoom så köper (investerar i!!! ) en Canon 17-55 f2,8 IS, men den kostar tyvärr 11 000 ny. Tamron o Sigma har liknande till lägre pris men de är också sämre på vissa punkter som långsammare AF, något sämre skärpa etc.

För porträtt behöver du egentligen bara tänka på vilken brännnvidd du vill ha. Om du inte vill köra med kort skärpedjup så fungerar även mindre ljusstarka objektiv som du bändar ner ett par steg så att den blir skarp.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto