Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bäst Webhotell till hemsida???

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle INTE registrera VIA webbhotell, utan använda någon med gratis dns-tjänst. Binero eller loopia tex.
 
Jag har inte fullt lika goda erfarenheter

Så länge man inte har för mycket trafk är one.com alldeles utmärkt. När det däremot börjar gå lite mer trafik så märker man att man får vad man betalar för. Ett webbforum jag är med och driver (http://www.ljudbojen.com) låg tidigare där, men en vacker dag för ganska precis ett år sen stängde de av sidan helt - utan förvarning eftersom de tyckte den drog för mycket kapacitet. Det var totala yxskaftsvar och det tog ett antal dagar innan ens supporten kunde låsa upp mycket nog så vi kunde lägga en "tillfälligt avbrott"-skylt och tanka ned sista databasen inför flytten.

Vi bytte istället till det amerikanska webbhotellet Godaddy.com som inte bara tillåter mycket mer trafik utan också specar hur mycket man får dra innan det blir problem.

Trafikmängden när det hände var c:a 20.000 "sidvisningar" om dagen, som resulterade i ungefär en gigabyte med data som strömmades ut från severn. OK, det är väl mycket för ett 12-kronorshotell, men att stänga sidan utan förvarning diskvalificerar one.com från all profesionell användning tycker jag.

Jag har vid några tillfällen varit med om att one.com stänger ner när man låter webbservern skala ner bilder samtidigt som mycket besökare är inne.
Men låter man bli att köra tunga skript för bildredigering samtidigt som som sidan är välbesökt har jag inte upplevt några problem. Jag fotar själv flera idrottscuper varje år och lägger ut bilder. Nu senast (http://skadevicup09.1komma618.se/) var det ca. 100.000 sidvisningar och över 10gb trafik per dag under själva cuphelgen och sedan 10.000 sidvisningar och 1 gb trafik per dag någon vecka efteråt. Har även ett annat konto som stadigt ligger på 5-10.000 sidvisningar och 500mb/dag med toppar på upp mot 2 gb/dag. Allt fungerar utan några problem.

Vad var det för sidor som belastades hårdast, tunga skript eller bilder och liknande? Kan förstå att ett webbhotell gärna inte har en kund med en spam-liknande trafikmängd men 1gb och 20.000 sidvisningar/dag låter lite.
 
Jag har heller inga fläckfria erfarenheter av One.com.


Deras användaravtal ( http://www.one.com/terms.do?country=Sweden ) ger dem rätt att t ex:

* ta bort material som de själva definierar som "kan uppfattas stötande"

* du har fri trafik - förutsatt att du inte utnyttjar för mycket trafik. I detta fall behåller de sig rätten att utan förvarning stänga av din webbplats och fakturera dig kostnaderna för bandbredden. Någon indikation på vad de kallar "onormalt" mycket trafik finns såklart ej.

* Du får använda skript sålänge de inte "belastar servern i en oacceptabel grad". Vad detta innebär går heller inte att få en definition på.

Under mina år på One så har det hänt vid ett antal tillfällen att jag märkt att sidan ligger nere och de påstår att jag brutit på användaravtalet. Ofta tar det lång tid att komma in på sidan då deras servrar är rejält underdimensionerade.

Vill du ha en grym tjänst så skulle jag istället rekommendera Scorpion Data som levererar en fantastisk tjänst (också billiga, dock dyrare än One.com): http://www.scorpiondata.com

Som sagt är jag fortfarande kvar hos One.com, då de för mina behov är "good enough" och billiga. Men skulle jag starta något mer seriöst projekt så skulle jag utan tvekan köra på Scorpion! :eek:)
 
Nej, det var inga CPU-tunga bildscript på mitt forum - det var ett enkelt webbforum utan bildlagring. Visserligen en hel del databasaccesser. Problemet är att de 1) stänger siten utan förvarning 2) påstår att det är fri trafik när det uppenbarligen inte är det....

För en privat hemsida - inga problem. För seriös anvädning, nejtack.
 
Nej, det var inga CPU-tunga bildscript på mitt forum - det var ett enkelt webbforum utan bildlagring. Visserligen en hel del databasaccesser. Problemet är att de 1) stänger siten utan förvarning 2) påstår att det är fri trafik när det uppenbarligen inte är det....

För en privat hemsida - inga problem. För seriös anvädning, nejtack.
Databasen uppfattar jag som den största flaskhalsen på One.com i prestandaavseende.. men en enkel personlig hemsida, "good enough" som sagt. :)
 
Vi måste ha hamnat på helt skilda servrar. Jag har varken upplevt att deras servrar är underdimensionerade, att databasen skulle vara en flaskhals eller att jag blir fakturerad för bandbredd.
 
Ungefär samma problem som tidigare dryftast med one.com kan jag vittna om gällande surftown.se.

Extremt ojämn prestanda på deras databasservers, man har döpt om videofiler så att länkar har slutat fungera, väldigt instabil webbmail och en support som helst vill att man ska uppgradera till ett dyrt företagspaket om man klagar på ovanstående.

Fet chans.

Mitt one.com-konto har funkat bättre, men har å andra sidan aldrig haft lika tung trafik. Däremot har jag sällan haft krångel med deras webbmail.
 
Har också tidigare kört ett forum på one.com och har heller inget positivt att säga om det. Sidan stängdes av vid ett flertal tillfällen och förklaringen jag fick var att det var fel på min sida, men de kunde inte ge någon mer info än så. Det var ett phpBB-forum som körs av mängder av andra, så det var knappast något fel på sidan. Jag tror problemet var att deras databasserver var överbelastad. Forumet hade några hundra besök per dag så det var inget extremt.

Jag fick aldrig någon info om att de stängde sidan utan när jag märkte det fick jag kontakta dem och be dem starta den igen som de gick med på efter långt tjatande. Supporten är på engelska via chatt och då får man först prata med en som inte kan nåt som vidarebefordrar en till en tekniker. Efter att detta hände kanske 10 ggr på en månad la jag ner one.com. Inget jag kan rekommendera alltså.
 
Har också tidigare kört ett forum på one.com och har heller inget positivt att säga om det. Sidan stängdes av vid ett flertal tillfällen och förklaringen jag fick var att det var fel på min sida, men de kunde inte ge någon mer info än så. Det var ett phpBB-forum som körs av mängder av andra, så det var knappast något fel på sidan. Jag tror problemet var att deras databasserver var överbelastad. Forumet hade några hundra besök per dag så det var inget extremt.

Jag fick aldrig någon info om att de stängde sidan utan när jag märkte det fick jag kontakta dem och be dem starta den igen som de gick med på efter långt tjatande. Supporten är på engelska via chatt och då får man först prata med en som inte kan nåt som vidarebefordrar en till en tekniker. Efter att detta hände kanske 10 ggr på en månad la jag ner one.com. Inget jag kan rekommendera alltså.

Pratar vi då verkligen om samma webbhotell? De få gånger jag drabbats av nedstängt konto har det först kommit ett mail och sedan hjälper en svensk chat-support till att få igång kontot inom en timme.
 
Pratar vi då verkligen om samma webbhotell? De få gånger jag drabbats av nedstängt konto har det först kommit ett mail och sedan hjälper en svensk chat-support till att få igång kontot inom en timme.

Det är nog som sagt på grund av att jag kontaktade dem efter kontorstid, men det är ju oftast då man har tid att mecka med det som privatperson. Det var inte heller så enkelt som att kontot stängdes ner, utan databasen gick ner. Minns inte detaljerna nu, men har för mig det var något anrop eller time-out som gjorde att deras databas fick ett spel. Kör space2u.com nu och har inte haft något som helst problem, men det är ju också dyrare så man får väl vad man betalar för. De har också telefonsupport. Kan varmt rekommendera dem. One är nog helt ok tills man får problem dock.
 
Funderar på binero eftersom de vann årets bästa webhotell på internetworld och många verkar ha haft problem med one.com...


Hur mycket utrymme och trafik behöver man för en hemsida?

Kommer som sagt att ha en massa foton, artiklar, blogg osv osv...

Man kan ju välja paket med ex. 3 gb för privatpersoner och 6 gb för företag (jag har inget företag) och 50 gb eller 100 gb i trafik/månad.

Hur mkt behöver man?
Hur mkt har ni på era websidor?
 
Funderar på binero eftersom de vann årets bästa webhotell på internetworld och många verkar ha haft problem med one.com...


Hur mycket utrymme och trafik behöver man för en hemsida?

Kommer som sagt att ha en massa foton, artiklar, blogg osv osv...

Man kan ju välja paket med ex. 3 gb för privatpersoner och 6 gb för företag (jag har inget företag) och 50 gb eller 100 gb i trafik/månad.

Hur mkt behöver man?
Hur mkt har ni på era websidor?

Hej
Binero är ett bra val, lite dyrare men du får valuta för pengarna.
Börja med det minsta kontot, och ifall du mot förmodan lyckas fylla dessa 3 GB så kan du bara uppgradera till "Företag" (ifall du optimerar dina bilder för webben så kommer du kunna lägga upp flera tusen bilder på ett 3GB konto)
Kontot "Företag" går utmärkt att ha för privatpersoner...
/Jocke
 
Manufrog rekommenderas starkt!

Billigt (från 100kr/år) och med den bästa support jag varit med om!

Jag bygger en hel del sidor och lägger i stort sett allt hos Manufrog.
Ingen annan har kunnat ge lika bra support. Till och med på julaftonen så gick en av sidorna ner. Mailade detta till Manufrog, som efter endast några minuter fixade det!

Dessutom det driftsäkraste av alla webbhotell jag haft.
Hade ganska mycket på Loopia tidigare och det fungerade rätt bra, men numera så är det mycket strul. Nertid på sidan och problem att komma in på mailen.
Har två sidor kvar där eftersom det är betalt en tid till, därefter flyttar vi över även dessa sidor till Manufrog.

Har även haft en del hos Binero som fungerar bra, men är dyrare.

Enda nackdelen kan vara den något längre responstiden dom har eftersom deras servrar ligger i USA.
Men för endast 100kr/år får man knappast något bättre webbhotell!
 
Jag har fått min nya webb-portfolio färdigkodad. Äger en domänplats hos one.com. Tydligen stöder dom inte ColdFusion.

Vilket är det mest prisvärda och bästa alternativet för mej här i sverige om jag ska byta leverantör som stödjer ColdFusion?
 
Cliche.se

Jag har fått min nya webb-portfolio färdigkodad. Äger en domänplats hos one.com. Tydligen stöder dom inte ColdFusion.

Vilket är det mest prisvärda och bästa alternativet för mej här i sverige om jag ska byta leverantör som stödjer ColdFusion?

Cliche.se kör jag och dom är mycket bra, mycket billiga och stödjer det mesta, dra dem ett mail så får man ofta svar inom ett par timmar... Kan inte utläsa i deras info om de stödjer Coldfusion...

Min hemsida westnature.se ligger hos dem... Claes
 
Cliche.se kör jag och dom är mycket bra, mycket billiga och stödjer det mesta, dra dem ett mail så får man ofta svar inom ett par timmar... Kan inte utläsa i deras info om de stödjer Coldfusion...

Min hemsida westnature.se ligger hos dem... Claes

Eftersom det inte är utskrivet gissar jag på att dom inte gör det. One.com som jag är kund hos idag är ju en av dom största o man kan tycka att dom stödjer det här och det där men dom stödjer det inte.

Nån som har mer noggrann koll på kanske ett antal olika och kan rekommendera en tjänst som är bra och billig?
 
http://www.scorpionshops.com/ för min del. Många av de andra företagen (one.com, cliche etc) har inte haft support för att kunna logga in på servern med t ex ssh vilket är vansinnigt irriterande eftersom man måste fippla med filerna via ftp-klient. Lika roligt som att tapetsera en lägenhet genom brevlådan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.