** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
ANNONS
Annons

Göra hemsida, hjälp att komma igång!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med Ulf!
Om man vill visa sina foton eller sin konst bör man undvika "flashiga" effekter.
Ett bildspel eller bildalbum i flash kan dessutom vara ganska komlicerat att få snabbladdat, det kräver kunskaper i Flash´s eget programmeringsspråk. Såvida man inte använder sig av färdiga flashgallerier on-line.

Jag tycker flash passar bäst till vektoriserad linjegrafik av typen tvådimensionella animationer exempelvis när det gäller att pedagogiskt förklara hur nånting fungerar.

En annan väsentlig sak när det gäller hemsida är att bli hittad på nätet när presumtiva besökare söker på Google. Det finns massor med företag på nätet som lovar, ja GARANTERAR att just din sida skall rankas högt på Google bara du beställer deras konsulthjälp. Tro inte på det.

Tro däremot på mej. Jag målar akvarell och jag gör fotokonst.

Googla på orden akvarell och på fotokonst ett och ett eller båda tillsammans så skall du se vilka sidor som hamnar på tio-i-topplistan ;-)

En annan väsentlig sak när det gäller hemsida är att bli hittad på nätet när presumtiva besökare söker på Google. Det finns massor med företag på nätet som lovar, ja GARANTERAR att just din sida skall rankas högt på Google bara du beställer deras konsulthjälp. Tro inte på det.

Googla på orden akvarell och på fotokonst ett och ett eller båda tillsammans så skall du se vilka sidor som hamnar på tio-i-topplistan ;-)

Jag har gjort det.

I ett av fallen dyker du upp - den kombinerade sökningen.

Senast ändrad:
Hallå Magnus!
Den kombinerade sökningen bara? Det var intressant och märkligt och kanske av allmännt intresse vad det kan bero på.

Jag har nämligen i just eftermiddag fått rapport från flera bekanta som söker på akvarell och fotokonst som separata ord och meddelar mej att då hamnar mina två hemsidor i absoluta toppen. Och det gör dom när jag söker också.

Nån som har en aning om vad det beror på att resultaten skiljer.
Kör du med Google.com kanske, jag sökte med Google.se
Mvh Björn

Google.se och Google.com indexerar olika...

Hej Alla!
Nu har jag testat med sökordet fotokonst. I topp vid användning av google.se låååångt ner med google.com
När det gäller sökordet akvarell så hamnar reultatet nära toppen oavsett om jag använder google.com eller google.se.
Det kanske kan tänkas att min tidigare resultat spökar och lagras i cacheminnet?
Mvh Björn

Hej Alla!
Nu har jag testat med sökordet fotokonst. I topp vid användning av google.se låååångt ner med google.com
När det gäller sökordet akvarell så hamnar reultatet nära toppen oavsett om jag använder google.com eller google.se.
Det kanske kan tänkas att min tidigare resultat spökar och lagras i cacheminnet?
Mvh Björn

Du måste ha dåligt minne för jag påpekade förut i tråden att ditt påstående om att du ligger högst upp inte stämmer:

Det beror alldeles på vilken Google man använder och vilka sökinställningar man har. När jag söker direkt från webbläsaren är så absolut inte fallet, men vad det har med tråden att göra förstår jag inte riktigt.

Nädå, jag ha bra minne. Ville bara ha tips om vad det kan bero på att sökresultaten varierar med vilken googleversion man kör med. Att resultetet beror på många faktorer vet jag och många med mej.
Trådskaparen undrade också: "Är det något mer jag ska tänka på...väldigt bred fråga, men fallgropar att undvika o s v?"
Därför tycker jag mitt inlägg är synnerligen relevant.
Men det finns säkert andra forum för sökmotoroptimering.

Nädå, jag ha bra minne. Ville bara ha tips om vad det kan bero på att sökresultaten varierar med vilken googleversion man kör med. Att resultetet beror på många faktorer vet jag och många med mej.
Trådskaparen undrade också: "Är det något mer jag ska tänka på...väldigt bred fråga, men fallgropar att undvika o s v?"
Därför tycker jag mitt inlägg är synnerligen relevant.
Men det finns säkert andra forum för sökmotoroptimering.

Det är inte någon större gåta. Svenska Google prioriterar svenska sidor i större utsträckning än den engelska.

Hej, dina sidor kommer högt endast av domännamnet, jag testade att googla på "köpa fotokonst" då är du inte alls med på första sidan (där borde du väl vilja vara?). Jag har ett företag där jag säljer tjänsten "Sökmotoroptimering" och det jag vill säga är: ifall det är viktigt med topplaceringar, bör man låta ett företag med djupa kunskaper ta hand om optimeringen. En sökmotoroptimering är inget slumparbete, det är en strategi.
//Jocke
www.kja.nu

Jag har ett företag där jag säljer tjänsten "Sökmotoroptimering" och det jag vill säga är: ifall det är viktigt med topplaceringar, bör man låta ett företag med djupa kunskaper ta hand om optimeringen. En sökmotoroptimering är inget slumparbete, det är en strategi.
//Jocke
www.kja.nu
Fast om jag skulle anlita ett företag för sökmotoroptimering skulle jag nog välja den firma som hamnar högst upp på googles lista när man söker efter t ex "sökmotoroptimering". ;-)

Tack för alla svar!

Jag är lite skeptisk till funktionen att bilderna flyter förbi om man placerar markören på högra sidan av skärmen. Fattar alla besökare det? Jag fattade i o f s och är väl normaldum ungefär :)! Sen finns det ju en funktion där man får en draglist i nederkant istället. Lättare att fatta, men kanske inte lika snyggt?

Vad tror ni?

Jag använde först det s.k. cMotion igång på hemsidan. Dvs ingen draglist, men efterhand fick jag flera kommentarer att det var jobbigt att bilderna flöt på det viset och svårt att gå tillbaka till en specifik bild som de hade fastnat för. De flesta ansåg att visst var det "häftigare" med cMotion, men ur spekulants syn så var det bättre med draglist.
Det kom kommentarer från 20-60+ åringar, internethatare samt vana användare. Alla tyckte likadant.

Så nu har kag valt draglista.

Hemsidan hittar du här och är enbart uppbyggt innefrån Lightroom och LRB portfolio.

http://digitaliz.se/

/Stefan

Hm, jadu Joakim din egen sida kommer inte bland de femtio främsta...

Hej igen,
det har aldrig varit min målsättning, att konkurrera med större företag som enbart sysslar med optimering kräver massor av arbete, jag är ett litet enmansföretag och koncentrerar mig på lokala uppdrag, så den tid jag har att lägga på sökmotoroptimering riktar sig till sökningar som är kombinerade med mitt upptagningsområde "sökmotoroptimering fagersta" , "reklam fagersta" , "fotograf fagersta" , "hemsida fagersta" osv.
Här är ett bra dokument från Google:
http://www.google.se/intl/sv/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide-sv.pdf
detta kan alla göra, det enda som krävs är kunskap och planering, men efter detta hur får man då en högre placering?
Det är då det krävs resurser för att nå högre i rankingen.
Se på Jajja som enbart tar betalt för topplaceringar,
http://www.jajja.com/

//Jocke
www.kja.nu

Tycker inte det är något fel med priset hos Loopia. Rent och snyggt och fungerande. Tycker folk i allmänhet gnäller ganska mycket på ALLA webbhotell egentligen.

Hej igen,
det har aldrig varit min målsättning, att konkurrera med större företag som enbart sysslar med optimering kräver massor av arbete, jag är ett litet enmansföretag och koncentrerar mig på lokala uppdrag, så den tid jag har att lägga på sökmotoroptimering riktar sig till sökningar som är kombinerade med mitt upptagningsområde "sökmotoroptimering fagersta" , "reklam fagersta" , "fotograf fagersta" , "hemsida fagersta" osv.
Här är ett bra dokument från Google:
http://www.google.se/intl/sv/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide-sv.pdf
detta kan alla göra, det enda som krävs är kunskap och planering, men efter detta hur får man då en högre placering?
Det är då det krävs resurser för att nå högre i rankingen.
Se på Jajja som enbart tar betalt för topplaceringar,
http://www.jajja.com/

//Jocke
www.kja.nu

Tycker det här posten säger i princip ALLT om vad som krävs för att göra en bra hemsida som har potential att synas. Mycket läsvärt om än väldigt lång artikel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar